Nudansk ordbog til Mac ??
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 15-11-01 14:23

Min far har netop ringet dybt fortvivlet over at han ikke kan bruge sin
netop nyehvervede Nudansk ordbog fra Politiken i sin Mac.

Han ringer så og brokker sig, men får at vide at han er den første der
ringer med det problem.

Jeg prøvede at forklare ham at sådan var det desværre at være Mac
bruger;

websites som ikke virker
banker som ikke understøtter Mac
ruteplanlæggere på CD

og så videre.

Findes der overhovedet danske ordbøger på CD til Mac ??

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 15-11-01 15:49

> [...]
> ringer med det problem.
>
> Jeg prøvede at forklare ham at sådan var det desværre at være Mac

Så er de ikke interessante

> banker som ikke understøtter Mac
Hvis bare deres homebanking gjorde

> ruteplanlæggere på CD
Vi har jo vores helt egen Finder

Sorry, jeg kedede mig.

--
Preben
Numquam erro - umquam si errem, infitier.

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 15-11-01 22:05

Hej Jesper.

> [...]
> ruteplanlæggere på CD
>
> og så videre.
>
> Findes der overhovedet danske ordbøger på CD til Mac ??
Ja det gør der faktisk, det finske Lingsoft har lavet en, der kører med
Word >=98, den hedder Ortografix 2.0 og kan fås via deres hjemmeside.
Jeg har et eks; men har faktisk ikke prøvet det; måske kan I låne min
for at teste det inden evt køb.

Kontakt mig via epost derom.

/Sebastian

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50 -- sadyhr@yahoo.com

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-11-01 22:23

Hej Jesper

Jesper Haaber Gylling wrote:

> [...]
> netop nyehvervede Nudansk ordbog fra Politiken i sin Mac.
>
> Han ringer så og brokker sig, men får at vide at han er den første der

- Så lyver de! - Jeg har selv brokket mig til Politikens Forlag og til
både Gyldendal, Lademann og G.E.C.Gads forlag omkring deres
ordbøger/leksika, - og hver gang har jeg fået at vide, at det vil da blive
alt for dyrt, - '...og så er der jo ingen, der bruger Mac længere...' (-

> [...]
> ruteplanlæggere på CD
>
> og så videre.
>
> Findes der overhovedet danske ordbøger på CD til Mac ??

Mig bekendt ikke, og endda svjv. er den eneste 'rigtige' software baserede
ordbog, der også findes til - og på - dansk Excalibur, som bl.a. kan
hentes på Mogens Thyregods hjemmeside. -
<http://homepage.mac.com/mothsoft/>, - og så kræver den alligevel et
'værtsprogram' for at virke.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Peter Gersmann

Dato : 15-11-01 23:29

In article <1f2x3ru.1rjiv081epqy8kN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Jeg prøvede at forklare ham at sådan var det desværre at være Mac
> bruger;
>
> websites som ikke virker
> banker som ikke understøtter Mac
> ruteplanlæggere på CD

Hvad er problemet med ruteplanlæggere?
Route 66 virker på mac - også med GPS

//Peter Gersmann

Fra : Niels Larsen

Dato : 16-11-01 14:48

Man har engang kunnet få ordbøger til mac fra Gyldendal.
En af mine kammerater havde en gang nogle af gyldendals, til hans PF6200,
inden han skilte sig af med det hele.

MVH Niels

Peter Gersmann <moof@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:moof-FBDCBB.23290615112001@news.get2net.dk...

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 19-11-01 11:42

Niels Larsen <nekl0401@worldonline.dk> wrote:

> Man har engang kunnet få ordbøger til mac fra Gyldendal.

De fås skam stadig. Men ikke på almindelige "kommercielle" vilkår. Og
kun da-en og en-da.

> En af mine kammerater havde en gang nogle af gyldendals, til hans PF6200,
> inden han skilte sig af med det hele.

Og det er netop Gyldendals røde der kører rundt i stystemet.

Skal man bruge da-ty, ty-da, da-sp, da-fr og Vinterberg & Bodelsens
store da-en, alle fra Gyldendal, skal man køre Windows under VirtualPC.
Og bortset fra at jeg ikke har de to romanske ordbøger, kører jeg
faktisk dem på Win98 under VirtualPC - og klippe-klistrer imellem dem.
Her har jeg i øvrigt også lagt "Oxford Pop-up English Language Reference
Shell" [med bl.a. "New Oxford Dictionary of English" og "New Oxford
Thesaurus of English"] ind - sammen med den store engelsk-engelske
ordbord på 20 bind, "Oxford English Dictionary". Sidstnævnte findes i
øvrigt også i en nu udgået Mac-udgave. Desværre ikke "genoptrykt".

Kan man nøjes med bilinguale Mac-baserede ordbøger fra og til engelsk
[og et andet sprog], fås der også fra Oxford "Oxford Duden" [en-ty,
ty-en], "Oxford Hachette" [en-fr, fr-en] og "Oxford Spanish" [en-sp,
sp-en].

Drejer det sig om dansk-danske ordbøger, er vi desværre henvist til den
der er indbygget i MS Office.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-11-01 23:18

> [...]
> sin netop nyehvervede Nudansk ordbog fra Politiken i sin Mac.
>
> Han ringer så og brokker sig, men får at vide at han er den første der

Ahmm..... så vidt jeg kan se, så kan en ordbog ikke være beskyttet af
ophavsret, men kan vel ikke hævde en ophavsret til alle danske ord.

Så kan vi ikke bare køre alle ordne fra PC-udgaven over i en FileMaker
database, og så lave vores egen Mac ordbog.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 18-11-01 00:07

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Ahmm..... så vidt jeg kan se, så kan en ordbog ikke være beskyttet
> af ophavsret, men kan vel ikke hævde en ophavsret til alle danske
> ord.

Man kan tegne patenter på gener, livsvigtig medicin, "one click
technology" og algorimser til beregning af årstal, så hvorfor ikke?

Nej, i det aktuelle tilfælde med ordbøger er sagen vel at der er tale
om et samlet værk; et stykke redaktionelt arbejde, som der er
invisteret tid og kroner i - og som man ikke sådan uden videre kan
(må) komme og snuppe.

> Så kan vi ikke bare køre alle ordne fra PC-udgaven over i en FileMaker
> database, og så lave vores egen Mac ordbog.

For alle der lader sig friste af Niels forslag: Kig forbi

http://da.speling.org/

og giv en hånd med til at skabe den ultimative danske
ordliste. Projektet tager afsæt i en gammel "iSpell"-ordliste, som man
via web læser korrektur på, og som det bør være muligt at flytte til
MAc, ikke mindst for OSX-brugere, der får glæde af den i hele
systemet. Samme sted kan du læse om de problemer der opstod, da SSLUG
henvendte sig til dansk sprognævn for at få adgang til insitututionens
store orddatabase.

-j

--
Uwaga!
Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-11-01 00:51

Janus Sandsgaard wrote:

> [...]
> om et samlet værk; et stykke redaktionelt arbejde, som der er
> invisteret tid og kroner i - og som man ikke sådan uden videre kan

Ja men hvordan vil de bevise, at vi ikke selv har skrevet alle ordne ind
i databasen, vi kan da bare tage ordne fra 2 - 3 forskellige værker, og
køre dem sammen til vores egen version.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 19-11-01 11:43

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Ja men hvordan vil de bevise, at vi ikke selv har skrevet alle ordne ind
> i databasen

Det ville de kun kunne "bevise", hvis der var fejl i deres
Retskrivningsordbog.

Samme metode burde vel i øvrigt kunne benyttes når det drejer sig om
Gyldendals ordbøger; programmet "BookCase" findes jo i forvejen til Mac.
Det er blot et spørgsmål om fra Windows at "cracke" bibliotekerne, og så
lave et program der konverterer biblioteksfilerne til Mac-kompatible
filer. Disse ville dog så kun kunne distribueres på "piratvis".

Fra : Peter Gersmann

Dato : 19-11-01 18:03

In article <1f34aig.9juc881b42010N%serse@diku.dk>, PerRonne@mac.com
wrote:

> Det ville de kun kunne "bevise", hvis der var fejl i deres
> Retskrivningsordbog.

Og mon ikke de kan det. Hvis du skriver "Bolchekogeren stammede i lige
linie fra Sv. Rasmussen. Jo, også idag har de check på tingene".

I de to sætninger er der 4 stavefejl (mindst som er opstået pga.
ændringer i dansk retskrivning.

//Peter

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-01 13:41

Peter Gersmann <moof@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> linie fra Sv. Rasmussen. Jo, også idag har de check på tingene".
>
> I de to sætninger er der 4 stavefejl (mindst som er opstået pga.

OK, jeg giver op. Min retskrivningsordbog er pakket ned til
vores flytning. Hvor er de to andre fejl? Og er de ældre stavemåder ikke
tilladte endnu?
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Flintrup

Dato : 19-11-01 23:17

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Det ville de kun kunne "bevise", hvis der var fejl i deres
> Retskrivningsordbog.

Hvad hvis man lavede en "klient" til Nudansk Ordbog der stadig kræver
CD?

Så er det op til folk selv at piratkopiere :)

(ligger ordene i clear-text form på Nudansk Ordbog-CD'en?)

--
Christian

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 20-11-01 05:24

Christian Flintrup <ic@osxhacks.com> wrote:
> Hvad hvis man lavede en "klient" til Nudansk Ordbog der stadig kræver
> CD?
>
> Så er det op til folk selv at piratkopiere :)
>
> (ligger ordene i clear-text form på Nudansk Ordbog-CD'en?)

Hej. Nu springer jeg ind i denne tråd og aner ikke hvad der ligger før
dette indlæg. Jeg vil bare spørge: Findes der en version af
Retskrivningsordbogen som kan downloades et eller andet sted fra? Jeg
spørger fordi at jeg har puslet med tanken om at lade et hjemmelavet
program løbe hele ordbogen igennem for at finde alle de ord der staves
ens forfra og bagfra. Selve metoden til at gøre det har jeg udtænkt. Jeg
mangler bare selve data og info om ordbogens opbygning.

--
Gunnar Vestergaard
668 - Neighbour of the Beast

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-11-01 00:52

In article <3BF6E1F3.3B0003F5@niels-ebbesen.net>,
Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Ahmm..... så vidt jeg kan se, så kan en ordbog ikke være beskyttet af
> ophavsret, men kan vel ikke hævde en ophavsret til alle danske ord.

Ligesom man ikke kan hævde en ophavsret til links til andres sider?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-11-01 01:47

Hej Niels

Niels Ebbesen wrote:

> Ahmm..... så vidt jeg kan se, så kan en ordbog ikke være beskyttet af
> ophavsret, men kan vel ikke hævde en ophavsret til alle danske ord.

Jooh & neeej... Et forlag kan ikke have hverken copyright eller ophavsret
på de ord, der står i en ordbog, men de kan sagtens have ophavsret til
selve bogen, - og til den måde, hvorpå ordene er sat op, og hvis det fx. er
ND, så er det jo samtidig en slags leksikon og synonymordbog samtidig. Så
her er der helt klart ophavsret på den måde, som Politikens Forlag har
valgt at sætte det op og den måde, hvorpå de forklarer et bewtemt ords
oprindelse.

> Så kan vi ikke bare køre alle ordne fra PC-udgaven over i en FileMaker
> database, og så lave vores egen Mac ordbog.

Det _er_ muligt, men det vil kræve en enorm veldefineret database med et
enormt god opsat søgesystem. og det kan selvfølgelig godt laves - endda i
en runtime version, der vil kunne køre på både PC og Mac for meget små
penge.

Jeg foreslog netop PF, at de skulle droppe deres gamle søgemaskine, (tror
nok det var Bogskab/BookShelf, de sagde, at de bruger), og så istedet for
vælge en FMP Runtime løsning, da der fås versioner af FMR, der er
cross-platform, så man ikke engang behøver at skulle anskaffe sig to
runtime versioner - en til PC og en til Mac. Jeg véd godt, at det vil blive
en smule dyrere end ved at bruge Bogskabet, men for det første vil en FMR
løsning gøre deres ordbøger væsentlig hurtige at slå op i - direkte fra CD,
og så selvfølgelig vil det gøre den brugervenlig over for fx. os
Mac-brugere. PF hævdede, at de ekstra omkostninger ikke ville kunne betale
sig, og at det ville blive aaaaltfor dyrt. Men med de salgstal, de opgav,
så ville en FMR version blive ca. 30-35kr. dyrere end den nuværende! - Og
det vil jeg ikke kalde dyrt.

Jeg forelagde de samme ting over for både Lademanns Forlag og Gyldendal.
Hos LF indrømmede de blankt, at de havde fået omkring 6-700 henvendelser
omkring deres multimedia leksikon, men at det samtidig var deres EDB
medarbejdere, der satte sig imod at skulle lave forskellige versioner. Da
jeg så spurgte, hvor store ekstra omkostningerne ville blive til at lave en
Mac version, fik jeg at vide, at med det salg, de havde haft i 1999 ville
en Mac version koste _5,00kr.!!!_ mere at lave end en ren PC version -
svarende til en total udgift på ca. 150.000kr..

Gyldendal var dog mere kontante, - De nægtede blankt at opgive Bogskab som
deres styre- og søgesystem til deres ordbøger. - Fordi det havde de
vedtaget på et redaktionsmøde, så der vil ikke komme nogen version af deres
ordbogsserier til Macintosh. - Mig bekendt findes der endda en nyere
version af Bogskab til Mac, end den, Gyldendal bruger til selv deres nyeste
ordbøger til PC...-)

- Så muligheder er der da....

Fra : Peter Gersmann

Dato : 18-11-01 09:53

In article <3BF70508.BF10894D@mail1.stofanet.dk>,
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote:

> [...]
> nok det var Bogskab/BookShelf, de sagde, at de bruger), og så istedet for
> vælge en FMP Runtime løsning, da der fås versioner af FMR, der er

Mon ikke du mener BOOKcase fra TextWare - Bookshelf er et MS produkt.
Desuden kan du ikke tilrette FMPro i den grad som der er behov for og
produktet er simpelthen for sløvt. Mener at forsøget blev gjort.

//Peter Gersmann