Mac OS X: root
Fra : Jens H. Nielsen

Dato : 15-11-01 10:03

Hej NG.

Jeg vil gerne installer MySQL. Så vidt jeg har forstået skal man have
root adgang, for nogle af funktionerne. Så er sprøgsmålene: Hvordan gør
man det ? I terminalen har jeg prøvet "su root" og givet mit password.
Men den skriver kun sorry. Burde min user ikke have samme retigheder som
root ?

   Mvh.
    Jens

Fra : jn

Dato : 15-11-01 10:35

Jens H. Nielsen wrote:

> [...]
> man det ? I terminalen har jeg prøvet "su root" og givet mit password.
> Men den skriver kun sorry. Burde min user ikke have samme retigheder som

brug 'sudo' for de kommandoer det er nødvendigt for. I netinfo kan du
vist aktivere root konto - men pas på! Som root er der fri adgang til at
skade systemet ubegrænset. Iøvrigt kræver næsten ingen administration
root adgang, men det er en anden og længere fortælling.

Egentligt burde du ikke behøve root adgang hvis det angiver et
installations katalog under konfigureringen.

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 15-11-01 10:47

d. 15/11/01 10:35 skrev jn på jnp-nospam@nospam-smarttv.dk:

> [...]
>

> Egentligt burde du ikke behøve root adgang hvis det angiver et
> installations katalog under konfigureringen.

Jeg vil gerne følge dine erfaringer med MySQL (og php?). Jeg har prøvet i 7
omgange at installere det og få det til at svinge med apachen (godt nok i
OSX 10.04 uden dev.tools) via diverse sites. Jeg har kun fået mySQL op via
terminalen (lykkedes 3. gang - virker ikke mere), men jeg kan ikke få
kontakt til den via noget andet.
Men jeg har ikke givet op endnu, skønt jeg er lidt ærgerlig over de færdige
pakker, der ligger til wintel-platformen.
Hvis du kan overskue de trin, du går igennem, vil jeg meget meget gerne
følge efter...

Mvh. Pst

Fra : Jens H. Nielsen

Dato : 15-11-01 11:10

Hvilken verson har du ? Da PHP er med i 10.1, som jeg har. Jeg mangler
blot MySql.

---snip---

Fra : Jens H. Nielsen

Dato : 15-11-01 11:59

Hej Poul

Så kører MySql jeg fandt dette link:
http://www.entropy.ch/software/macosx/mysql/

Følg blot brugsanvisningen, og du er oppe at køre in no time.

   Mvh.
    Jens

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 16-11-01 11:27

d. 15/11/01 11:59 skrev Jens H. Nielsen på jens@ichiban.dk:

> [...]
>
> Så kører MySql jeg fandt dette link:
> http://www.entropy.ch/software/macosx/mysql/
>
> Følg blot brugsanvisningen, og du er oppe at køre in no time.

Yes yes. Det link har jeg prøvet de første 4 gange - apple selv henviser til
det fra deres sider, når man søgte på mysql.
Det fik også min mysql op at køre, men jeg kunne ikke finde noget data
indtil jeg fandt tinkertool, og jeg kunne slet ikke ikke få php'en til at
benytte mysql'en og apachen.
Jeg prøver fink, for det har jeg aldrig prøvet eller hørt om før (idag
skriver mediamac om dem). Og ellers venter jeg til januar, hvor jeg skal
have tibook, og i den forbindelse kan jeg sikkert få forhandleren til at
sætte den op "ready-to-use". Selvom jeg gerne ville kunne det selv.

-poul

Fra : tom dissing

Dato : 16-11-01 11:34

Undskyld mange gange ! ( det er bestemt ikke ondt ment)
Men er vores ellers hyggelige mac forum ved at udvikle sig til et sted for
folk i hvide kitler, der taler om begreber, som den den mest nørdede PC...
jeg har selv bygget mit bundkort.. Nørd, end ikke forstår.
Tom

PS
Jeg har selv haft tændt for det der OSX, og efter - i flere tilfælde - end
ikke at kunne finde 500 filer, som jeg installerede, tænkte jeg, og en
kollega, der meget appropos er totalt nørd, at OSX er lidt for svært for
mig, jeg mener jeg skal jo blot skrive og printe og sådan noget.

PPS
Måske skulle vi omdøbe mac.dk til Sql.php.apache7\/Root4lmhostid

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-11-01 12:34

tom dissing <tom@mir.dk> wrote:

> [...]
> kollega, der meget appropos er totalt nørd, at OSX er lidt for svært for
> mig, jeg mener jeg skal jo blot skrive og printe og sådan noget.

lige netop til et såadan formål er OS X ideelt, du kan ikke umidelbart
se og pille ved "nørderiet"

NB. Finder, "æble" +"~", skriv:

/sbin (_ikke_ pille)
/bin (_ikke_ pille)
/usr (ligger programmer, biblioteker osv. pil kun i /usr/local)
/private (ligger indstillinger osv.)
/Volumes (mountede diske under /)

/private/var og /private/etc og /usr/locale (hvor du installerers
programmer og biblioteker) er de eneste steder du har behov for at
kigge. Du _skal_ vide hvad du gør! Der er en grund til at Apple har
valgt at skjule disse biblioteker. Lad være med at logg ind som root,
bruge su og sudo før du ved hvad du gør og ikke mindst hvad du _ikke_ må
gøre.

Find en bog eller et website om *nix, der giver en introduktion til
komandolinien, filstrukturen og rettigheder.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336>

Fra : tom dissing

Dato : 16-11-01 12:47

Jeg er ked af det, men jeg kan altså ikke finde det der tilte tegn!?!
("~")
PS
Jeg faandt engang såpdan et hack eller hvad det nu hedder der fjernede alle
de printere som jeg ikke kan bruge, fordi jeg der kun er nogle få printere
her på kontoret.
Men da jeg kopierede alt det der hack værk, kunne jeg ikke starte.
SÅ jo du har nok ret, jeg skal ikke skrive SUOD eller ROOT eller noget som
helst andet.
Men hvor er det forresten jeg ikke skal gøre det !?
Tom

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-11-01 13:13

tom dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Jeg er ked af det, men jeg kan altså ikke finde det der tilte tegn!?!
> ("~")

"alt" + "^" (lige over *)

NB. Go -> "Go to Folder..."

> [...]
> de printere som jeg ikke kan bruge, fordi jeg der kun er nogle få printere

Der er ingen grund til at fjerne drivere eller andet fra Apples
installation, med mindre man har behov for diskpladsen.

/Applications/Utilities/terminal.app

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-11-01 11:38

> [...]

> OSX 10.04 uden dev.tools) via diverse sites. Jeg har kun fået mySQL op via
> terminalen (lykkedes 3. gang - virker ikke mere), men jeg kan ikke få

brug fink til at installere mysql med, det er no-brain. brug webmin til
at konfigurere apache - inkl. php konfiguration osv.

> Hvis du kan overskue de trin, du går igennem, vil jeg meget meget gerne
> følge efter...

Se og få hentet developer tools hos apple - 160MB parat til at brænde
(eller mounte som disk image)

installer derefter fink, installer mysql med fink og hent webmin.

og husk at opdatere til 10.1 hvis du ikke allerede har gjort det.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 15-11-01 17:51

jn <jnp-nospam@nospam-smarttv.dk> wrote:

> Som root er der fri adgang til at
> skade systemet ubegrænset.

Fuldstændigt som med almindeligt Mac OS.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-11-01 11:28

Jens H. Nielsen <jens@ichiban.dk> wrote:

> Jeg vil gerne installer MySQL. Så vidt jeg har forstået skal man have
> root adgang, for nogle af funktionerne. Så er sprøgsmålene: Hvordan gør
> man det ?

/Applications/Utilities/'Netinfo Manager.app'

Domain -> Security -> Authenticate...

Skriv dit administrator navn og passw

Domain -> Sekurity -> Enable Root User

...bla, bla, bla...

> I terminalen har jeg prøvet "su root" og givet mit password.
> Men den skriver kun sorry. Burde min user ikke have samme retigheder som
> root ?

NEJ, der er en fundamental forskel på root og en administrator konto.
root må _alt_. Med "su root" og "sudo" kan du som administrator få
adgang til roots rettigheder for en enkelt komando.

Du _skal_ virkelig have styr på hvad du laver som root, dvs også når du
bruger "su root" og sudo. Log som udgangs punkt aldrig ind som root,
brug altid su root eller sudo. slå root adgang fra i ssh etc.

Mht. til dit mysql projekt vil jeg anbefale dig at du bruer "fink"
<http://fink.sourceforge.net> til at installere mysql med. Det virker
out-of-the-box.

Både installering, afinstallering og opdateringer er lette at arbejde
med, da fink bruger debian's "apt-get" og "dselect" værktøjer til at
installere binære, samt "fink" til source fra fink distributionens
CVS-træ.
Jeg vil også nævne den måske vigtigste faktor: fink installerer som
standart _intet_ i Apples distribution og kan derfor heller ikke
ødelægge noget. Alt software installeres i /sw, frem for at bruge Apples
biblioteker /bin, /sbin, /usr, /etc, og /var.

I det hele taget er fink den distribution af tredieparts open source
software til Mac OS X & Darwin der har den højeste kvalitet -
Programmerne i "stable" fungerer vitterligt og kan bruges af
ikke-kyndige brugere, i modsætning til eks GNU-Darwin.

Til administration af din server vil jeg anbefale "webmin" som også kan
administrere apache, ftp, sendmail, samba, bind, ssh, cron og hvad du
ellers har af serversoftware på din Mac OS X computer.
<http://www.webmin.com/>