Jordvold
Fra : Tus

Dato : 15-11-01 04:38

-- Hej med jer
Jeg har fået læsset et kæmpe læs muldjord af i min have, og nu kunne jeg
godt tænke mig at bruge det lidt kreativt. Er der nogen der har forslag til,
hvad jeg kan gøre? Eller er der nogen der kender nogle gode links eller
bøger herom.
Jeg vil blive enormt glad hvis jeg får lidt hjælp af jer.
Hilsen
Tus

Fra : Finn Jensen

Dato : 15-11-01 07:54

"Tus" <nygaard-hansen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bøger herom.
> Jeg vil blive enormt glad hvis jeg får lidt hjælp af jer.

Hej,

Ud fra din emne linje kan jeg se at du nævner jordvold.

Jeg lavede en gang en ganske nydelig jordvold langs hele grunden ud mod
markederne men jorden falder sammen og pakker sig så du skal regne med at
din jordvold vil blive en mindre når den har sat sig end når du laver den.

Så ville jeg prøve at lave en ordentlig dynge hvor der skulle stikke
kampesten ud af. Min idé var at have planter mellem stenene, således at jeg
nærmeste fik en stor stendyse der var begroet. Den byggede jeg op ved hjælp
af en masse gammelt ukurante sten og beton og over dette dækkede jeg så med
et lav jord og lagde stenene og fyldte mellemrummene med jord således at det
blev pænt. På denne måde faldt jorddyngen ikke sammen. Desværre valgte jeg
nogle planter som krævede meget vand og vandet løber jo meget hurtig væk fra
sådan en jordvold, så hvis man gør det på denne måde skal man nok vælge
nogle tørketålende planter for at spule jord/sten dyssen med haveslangen vil
sikkert på sigt skylle jorden væk mellem stenene. Dette har jeg ikke en
løsning på desværre

--
Venligst
Finn Jensen