Andet multimedie
bentjuul 3670
Mus egnet til grafik.
Fra : STEEN NIELSON

Dato : 15-11-01 03:31

Hej!

Jeg har tænkt mig at anskaffe en penformet mus m. skriveplade.
Er der nogen her, der kan anbefale mig et godt fabrikat?

Med venlig hilsen

Steen Nielson

Fra : Esben

Dato : 15-11-01 05:11

"STEEN NIELSON" <snielson@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!
>
> Jeg har tænkt mig at anskaffe en penformet mus m. skriveplade.
> Er der nogen her, der kan anbefale mig et godt fabrikat?

Jeg har en Wacom Graphire (ca. kr. 900,- tror jeg), som jeg næsten aldrig
bruger. Den kræver en del tilvænning, og det er kun på meget få områder at
jeg foretrækker den frem for musen (manuel maskering af områder fx.).
Kvaliteten virker udmærket, det skal dog siges at jeg ikke har prøvet andre
af typen. Skulle jeg vælge i dag ville jeg prøve at låne en i en uges tid,
før jeg bestemte mig, men det kan selvfølgelig være svært.

--
Esben

Fra : PunisherOlsen

Dato : 15-11-01 12:03

Hej Esben.

Jeg har netop ønsket mig en Graphire i julegave af de gamle, så det er
selvfølgelig lidt foruroligende at høre du ikke er for glad for den. Kan du
ikke uddybe hvad der skidt og godt ved den?
Nu siger du at den kræver en del tilvænning, men hvis vi sammenligner med en
gammeldags mus, er det så ikke meget mere behageligt at have en pen mellem
fingeren når man maler, redigere osv.?

Jeg afholder mig selv fra at male særligt meget i Photoshop da min mus for
det første har en skod opdatering, og for det andet pga den klodsede form
som man ikke giver samme "føling" som med en blyant.

Mvh
Rasmus

Fra : Madsen

Dato : 15-11-01 15:43

"PunisherOlsen" <PunisherOlsen@Mail1.Stofanet.dk> skrev:

> Jeg har netop ønsket mig en Graphire i julegave af de gamle, så det er
> selvfølgelig lidt foruroligende at høre du ikke er for glad for den. Kan du
> ikke uddybe hvad der skidt og godt ved den?

Jeg har samme pen stående inde i skabet.
Efter min mening er designet langt fra gennemtænkt og jeg fortyder
inderligt jeg købte den. Musen er noget skrammel og knapperne på
pennen er dårligt placerede. (Selvfølgelig blot min mening!)
Gå efter Intous-sættene fra Wacom i stedet. Godt nok er de noget
dyrere end Graphire, men tit og ofte får man også en bedre kvalitet
når man ofrer lidt flere penge.

> Nu siger du at den kræver en del tilvænning, men hvis vi sammenligner med en
> gammeldags mus, er det så ikke meget mere behageligt at have en pen mellem
> fingeren når man maler, redigere osv.?

Jo, hvis det var til at komme til de rådne knapper på pennen og man
ikke fik krampe i hånden af netop at finde de knapper. Hvis trykfølsom-
heden i pennen virkede ordentligt osv. osv.

> Jeg afholder mig selv fra at male særligt meget i Photoshop da min mus for
> det første har en skod opdatering, og for det andet pga den klodsede form
> som man ikke giver samme "føling" som med en blyant.

Jeg er slet ikke i tvivl om at det ville være mindst 10 gange nemmere
at fritlægge et objekt med penneværktøjet i Photoshop med en pen
frem for med en mus.
Jeg er heller ikke i tvivl om at det ville være meget nemmere at tegne
frihåndstegninger i Illustrator eller rentegne et logo, men det skal bare
ikke være med Wacom Graphire man skal gøre det. Ikke efter min
mening i hvert tilfælde. Du kan endda låne min Graphire hvis du ikke
tror mig. Den står alligevel bare og støver til inde i bunden af skabet.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : PunisherOlsen

Dato : 15-11-01 16:10

Err, måske skulle jeg stryge den fra ønskesedlen ;)

Nu siger du Intuos, men hvad med alle de andre konkurrenter? -nogle
erfaringer her?
Så vidt jeg kan se koster den billigste Intuos 1400 (www.ergopen.dk), og det
er nok lige i overkanten når den kun er tiltænkt mine egne kreative
projektfedterier i nattetimerne, men på den anden side så kunne det jo være
at man vil komme til at fortryde inderligt at man aldrig investerede de
penge....føj, eksistentialismen er en fremragende filosofi...bare ikke når
man selv mærker den

Mener du seriøst at jeg gerne må prøve at låne den?

/Rasmus

Fra : Madsen

Dato : 15-11-01 16:31

"PunisherOlsen" <PunisherOlsen@Mail1.Stofanet.dk> skrev:

> Err, måske skulle jeg stryge den fra ønskesedlen ;)

Som nævnt er det blot min mening. Måske er der andre der faktisk
er glade for deres Graphire.

> Nu siger du Intuos, men hvad med alle de andre konkurrenter? -nogle
> erfaringer her?

Ikke for mit vedkommende. Jeg har heller ikke prøvet en Intous i
andet end nogle få timer, men det vidnede også straks om at det
er en helt anden og langt mere gennemtænkt pen end Graphire
er. Jeg betragter Graphire som "lege-modellen" eller "privat-ud-
gaven" af den mere professionelle Intous. Jeg synes så blot at
den er blevet lidt for "lege-agtig" til at man kan bruge den til
noget fornuftigt.

> Mener du seriøst at jeg gerne må prøve at låne den?

Ja, det gjorde jeg faktisk. Det er jo muligt at du synes om den,
(imod min forventning) og så ville de måske være dumt at stryge
den af ønskelisten. ;)

Du kan jo sende mig en mail hvis det er, men husk det med 'who'
i adressen.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Peter Loumann

Dato : 15-11-01 19:18

Thu, 15 Nov 2001 16:09:35 +0100, "PunisherOlsen"
<PunisherOlsen@Mail1.Stofanet.dk> wrote:

>hvad med alle de andre konkurrenter? -nogle
>erfaringer her?

Ja, det ville da være interessant, f.eks. Sandbergs Pen Pointer til
599,-
http://www.sandberg.net/

hilsen p

Fra : Esben

Dato : 16-11-01 02:38

"Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mening i hvert tilfælde. Du kan endda låne min Graphire hvis du ikke
> tror mig. Den står alligevel bare og støver til inde i bunden af skabet.

.. Jeg er fuldstændig enig i dit udsagn, bortset fra 2 ting:
Den er god til at fritlægge med.
Jeg har ikke prøvet Intous.

Den er desuden svær at tegne/skrive med. Jeg foretrækker at tegne/skrive på
et blankt stykke papir og scanne det ind i stedet.

--
Esben

Fra : Kurt Lund

Dato : 17-11-01 14:03

> [...]

> ikke fik krampe i hånden af netop at finde de knapper. Hvis trykfølsom-
> heden i pennen virkede ordentligt osv. osv.

Jeg er helt enig i knappernes middelmådige placering, men jeg forstår
ikke dit udsagn om trykfølsomheden. Jeg har sat den til let tryk og synes
det virker fint med god præcision - kan man forestille sig, at der er noget
galt med hardwaren på din? Eller misforstår jeg dig?

--
Kurt Lund

Fra : Madsen

Dato : 18-11-01 04:15

"Kurt Lund" <kl@fabel.dk> skrev:

> [...]
> det virker fint med god præcision - kan man forestille sig, at der er noget
> galt med hardwaren på din? Eller misforstår jeg dig?

Det var engang sidst i '99 og starten af 2000 jeg havde min koblet
til og måske er driveren blevet bedre eller videreudviklet siden, men
jeg måtte simpelthen opgive pennen i Illustrator. (Kørte dengang
med Win98SE og AI 9.01.)

Jeg havde problemer med netop trykfølsomheden hvor den pludselig
tegnede tynde streger selvom jeg trykkede ret så hårdt. Kunne så
lukke Illustrator, starte op igen og så virkede det lidt igen.
Viskelæderet i den anden ende kunne jeg heller ikke altid få til at
virke.
Da knappernes placering havde plaget mig i lang tid, så flød bægeret
over og den endte som sagt sine dage i skabet.

Musen bryder jeg mig heller ikke om. For det første synes jeg ikke
man kan køre den langt nok ned i hastighed, den er for let og jeg har
problemer med at få den til at passe så jeg ikke kører ud over kanten
på tegnepladen, når jeg skal ud i hjørnerne af skærmen.
Noget jeg også er træt af, er den skurerne lyd der kommer når man
flytter musen hen over pladen. Jeg ved godt det ikke har noget med
funktionaliteten at gøre, men ikke desto mindre irriterede det mig og
det var med til at jeg valgte at droppe den og gå tilbage til min gode
gamle mus med en god tung gummikugle. :)

Madsen.

Fra : STEEN NIELSON

Dato : 18-11-01 03:13

Hej igen!