Stoppet afløb
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-11-01 19:59

Hejsa

Afløbet til vores køkkenvask er stoppet - for alvor nu

I længere tid har det været lidt 'småstoppet', så hvis man f.eks
hælder en hel balje opvaskevand ud på en gang er det længe om at
synke.

Vandet løber ud i en slags drænslange (det er jo et hus fra gammel tid
og rensning af denne har før hjulpet, men ikke længere.

Vi kan ikke rigtig finde ud af nøjagtig hvor forstoppelsen er, men det
må være et sted mellem afløbet fra opvaskemaskinen og drænet, for når
opvaskemaskinen lukker vand ud, så havner det i køkkenvasken.... det
er knap så lækkert.

Såee.. er der nogen som har nogle gode råd?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Finn Jensen

Dato : 14-11-01 20:08

> Såee.. er der nogen som har nogle gode råd?

Jep .
Hvis du har vandlås (pungvandlås) under køkkenvasken, så skild dette af.
Skidtet ligger efter al sansynlighed her i.

PS: Du har vel ikke stået og pottet potteplanter om i køkkenvasken vel??
)))

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-11-01 20:40

On Wed, 14 Nov 2001 20:08:25 +0100, "Finn Jensen"
<info@shannon-fly-dressing.dk> wrote:

>Jep .
>Hvis du har vandlås (pungvandlås) under køkkenvasken, så skild dette af.
>Skidtet ligger efter al sansynlighed her i.

Der er en vandlås lige under vasken, men den har vi allerede haft
skilt ad, det hjalp ikke en hujende ...

>PS: Du har vel ikke stået og pottet potteplanter om i køkkenvasken vel??
>)))

Nejda, det bruger jeg vasken i bryggerset til

http://www.gartneriet.dk

Fra : Søren Solhøj

Dato : 14-11-01 20:18

> Afløbet til vores køkkenvask er stoppet - for alvor nu
>
> Såee.. er der nogen som har nogle gode råd?

Jeg plejer at koge 10 l vand og hælde det i vasken, det plejer at
fjerne fedt og sæberester. Ellers så er der jo forskellige afløbsrens,
men de er jo ikke rigtígt miljøvenlige, og jeg ved ikke hvor godt
sådan noget er i en drænslange. Kan du få et rensebånd ned i
køkkenvasken? For så var det måske en mulighed.

Søren Solhøj

Fra : Finn Jensen

Dato : 14-11-01 20:24

"Søren Solhøj" <Soeren@fjerndette.Solhoej.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sådan noget er i en drænslange. Kan du få et rensebånd ned i
> køkkenvasken? For så var det måske en mulighed.

Da jeg var bliktud havde vi noget vi købte hos grossisten som var nogle små
krystaller som man hældte i afløbet og så hældte man en enkelt kop varm vand
oven i og skyndte sig ud og lukke døren . Det røg, osede og boblede men
det kunne kurrerer selv det meste indtørret fedt

Ellers kan man købe kauka soda og hælde lidt af pulveret i afløbet og
tilsætte lidt varmt vand. Det affedter også afløbet.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-11-01 20:45

On Wed, 14 Nov 2001 20:23:51 +0100, "Finn Jensen"
<info@shannon-fly-dressing.dk> wrote:

>Ellers kan man købe kauka soda og hælde lidt af pulveret i afløbet og
>tilsætte lidt varmt vand. Det affedter også afløbet.

Den har vi også prøvet, det gjorde heller ikke det store indtryk på
det genstridige afløb.

http://www.gartneriet.dk

Fra : claus

Dato : 14-11-01 22:09

Finn Jensen skrev i meddelelsen ...

>Ellers kan man købe kauka soda og hælde lidt af pulveret i afløbet og
>tilsætte lidt varmt vand. Det affedter også afløbet.

Nemlig-. Men ( Til Mads).

Det virker bedst hvis man bruger meget varmt vand. Men hold næsen væk
når du hælder vandet på kaustik-sodaen. Det koger op og sprutter og
hvæser. Hvis det ikke tager proppen så er der ikke andet at gøre end at
skille ad(

Hilsen Claus.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-11-01 20:44

On Wed, 14 Nov 2001 20:17:30 +0100, "Søren Solhøj"
<Soeren@fjerndette.Solhoej.dk> wrote:

>Jeg plejer at koge 10 l vand og hælde det i vasken, det plejer at
>fjerne fedt og sæberester. Ellers så er der jo forskellige afløbsrens,
>men de er jo ikke rigtígt miljøvenlige, og jeg ved ikke hvor godt

Det med kogende vand vil jeg da lige prøve - det lyder jo dejlig nemt
og noget som kan klares i aften.

>sådan noget er i en drænslange. Kan du få et rensebånd ned i
>køkkenvasken? For så var det måske en mulighed.

Jeg er ikke helt sikker, men drænrøret kan godt gå hen og være af den
gammeldags type, dvs. rør lavet af tegl (brændt ler)

Rensebånd har jeg ikke, men hvis jeg skruer vandlåsen af kan jeg nu
godt få det ned vil jeg tro. Er rensebånd noget som kan lejes?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jens

Dato : 14-11-01 20:59

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i en meddelelse news:76i5vtsgisuq26v1u5k3j73iqlnsq7qm8h@4ax.com...

> [...]
>
> Rensebånd har jeg ikke, men hvis jeg skruer vandlåsen af kan jeg nu
> godt få det ned vil jeg tro. Er rensebånd noget som kan lejes?

http://www.harald-nyborg.dk/ søg på rensebånd. Den koster Kr. 14,95

Mellem vasken og drænrøret burde der være en rensebrønd.
Den er måske skjult under terrænet et eller andet sted.

--
Venlig hilsen Jens

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-11-01 22:32

On Wed, 14 Nov 2001 20:58:58 +0100, "Jens" <jens@ntr.dk> wrote:

>http://www.harald-nyborg.dk/ søg på rensebånd. Den koster Kr. 14,95

Sørme så om ikke ved nærmere eftersyn de billige rensebånd _er_ de
samme som jeg tænker på... Formentlig bare i en lidt mindre størrelse,
svært at se ud fra billedet. Lad se... min far ønsker sig et rensebånd
i julegave, det er da billigt sluppet så

>Mellem vasken og drænrøret burde der være en rensebrønd.
>Den er måske skjult under terrænet et eller andet sted.

Det er der ikke. Hvis jeg har forstået installationen korrekt... Der
er en brønd hvor drænrøret løber i og håndvasken løber ud i dette
drænrør ca. 2 meter fra brønden. Fra brønden løber det hele videre i
endnu et drænrør.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 14-11-01 22:38

On Wed, 14 Nov 2001 22:31:40 +0100, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
>svært at se ud fra billedet. Lad se... min far ønsker sig et rensebånd
>i julegave, det er da billigt sluppet så

Husk nu at skylle det, inden du pakker det ind...igen

Robert Piil
http://rpiil.dk

Fra : petersen_michael

Dato : 14-11-01 22:20

Mads Lie Jensen skrev i meddelelsen
<76i5vtsgisuq26v1u5k3j73iqlnsq7qm8h@4ax.com>...

>Er rensebånd noget som kan lejes?

ikke såvidt jeg ved
men det kan købes for 20 - 50 kr
hos den lokale issenkræmmer

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-11-01 22:27

On Wed, 14 Nov 2001 22:19:36 +0100, "petersen_michael"
<petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote:

>ikke såvidt jeg ved
>men det kan købes for 20 - 50 kr
>hos den lokale issenkræmmer

Nåda, og jeg som går og tror sådan et er frygtelig dyrt...
Men til de penge så er det garanteret heller ikke det samme vi tænker
på når vi snakker rensebånd, hvilket dog i denne sammenhæng er
ligegyldigt, bare det virker

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-11-01 08:29

> [...]

>Jeg plejer at koge 10 l vand og hælde det i vasken, det plejer at
>fjerne fedt og sæberester. Ellers så er der jo forskellige afløbsrens,

6 liter kogende vand gjorde det Nu er der hul igennem igen. Så er
spørgsmålet bare hvor længe :-/

http://www.gartneriet.dk

Fra : Søren Solhøj

Dato : 15-11-01 09:50

> 6 liter kogende vand gjorde det Nu er der hul igennem igen. Så er
> spørgsmålet bare hvor længe :-/

Jamen det var godt at der kom hul igennem. Til en anden gang, så er
det måske en ide at gøre det inden, det tilstopper helt. Eller bruge det
flydende afløbsrens, som man kan få i de fleste butikker. Som med alt
andet i gamle huse, ja også nye, så handler det meget om at vedligeholde
og forebygge fremfor "helbrede".

Søren Solhøj

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-11-01 12:43

On Thu, 15 Nov 2001 09:49:38 +0100, "Søren Solhøj"

>Jamen det var godt at der kom hul igennem. Til en anden gang, så er
>det måske en ide at gøre det inden, det tilstopper helt. Eller bruge det

Ja, klart. Men det husker man jo bare sjældent... og det afløb har da
kørt uden problemer i mere end 10 år. Men jeg skal forsøge at huske
det.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-11-01 22:59

> [...]
>
> Ja, klart. Men det husker man jo bare sjældent... og det afløb har da
> kørt uden problemer i mere end 10 år. Men jeg skal forsøge at huske

Men øøøhhh, husker du b e d r e om 10 år?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-11-01 09:06

Det kan man jo kun håbe

http://www.gartneriet.dk

Fra : Bo Jensen

Dato : 14-11-01 22:31

> [...]
> er knap så lækkert.
>
> Såee.. er der nogen som har nogle gode råd?

Hej.

Drænslange???
Skal det forstås således, at i ikke er tilsluttet offentlig kloak?
MAO at jeres spildevand i stedet skal sive ned i den omkringliggende jord?
Uden bundfældningstanke?
Hvis dette er tilfældet, er i måske nået til det punkt, hvor systemet er
generelt forstoppet og dermed uden for terapeutisk rækkevidde.

Der var vi sidste år. Eneste løsning var opgravning af bestående drænslange,
der viste sig helt udstoppet af faste bestanddele, for herefter at etablere
et helt nyt system. Det kostede alt i alt 54.000 Kr, og vi måtte herudover
endda selv genetablere haven efter de voldsomme maskiners fremmarch.

Det var rigtig surt altsammen!

Mvh
Bo

Fra : claus

Dato : 14-11-01 22:29

Bo Jensen skrev i meddelelsen ...

>MAO at jeres spildevand i stedet skal sive ned i den omkringliggende
jord?

Måske en sivebrønd eller "faskine".

En billig løsning er selvfølgelig bare at grave en ny. Men det er jo nok
ikke lovligt.

Hilsen Claus.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-11-01 08:28

On Wed, 14 Nov 2001 22:31:18 +0100, "Bo Jensen" <boj@get2net.dk>
wrote:

>Drænslange???
>Skal det forstås således, at i ikke er tilsluttet offentlig kloak?

Ja.

>MAO at jeres spildevand i stedet skal sive ned i den omkringliggende jord?
>Uden bundfældningstanke?

Både og. Svjv løber vandet ud i en eller anden form for bæk som er
lagt i rør ude i skellet. Og der er en kloak hvor de større ting
bundfæller sig.

>Hvis dette er tilfældet, er i måske nået til det punkt, hvor systemet er
>generelt forstoppet og dermed uden for terapeutisk rækkevidde.

Nej, så slemt er det heldigvis ikke.

> [...]
>et helt nyt system. Det kostede alt i alt 54.000 Kr, og vi måtte herudover
>endda selv genetablere haven efter de voldsomme maskiners fremmarch.

Det er også min faders værste mareridt: At vi pludselig skal
tilsluttes offentlig kloak...

>Det var rigtig surt altsammen!

Det tror jeg på.

http://www.gartneriet.dk