Re: G3 & G4 opgraderinger [var:Alternativ ~
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-11-01 16:07

Hej Morten

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> på
>
> Ikke i Danmark.
>
> Læg dertil 6% told (eller er det 12% ?), 25% moms, 37$ i porto samt
> FedEx's gebyr for at ordne dine toldpapire. Danske banks nuværende
> salgskurs er 8.55kr for en dollar.

Portoen kan man jo ikke slippe for, men jeg har aldrig betalt told eller
nogen anden for for fortoldningsgebyrer på de varer, jeg har hentet hjem
fra USA eller for den sags skyld både England og Tyskland, - eller nogen
andre lande. Det eneste, jeg nogensinde har betalt er porto og moms, og
det uanset, om jeg har fået tilsendt via FedEx, DHL, UPI Intl.,
USPostal, - og jeg får da ellers jævnligt varer via disse
forsendelsesformer.

Om det så er fordi, jeg er reg. som importør og moms'et tør jeg ikke
sige.

> [...]
> kortet har kun 512kb cache.
> <http://eshop.macsales.com/Catalog_Item.cfm?ID=2907&Item=STIPPCG3-400-51
>
> 2>
>
> dvs. henholdsvis 2968kr og 2107kr forudsat tolden kun er 6%, priserne
> er
> eksklusiv gebyret Fedex tager for at ordne toldpapirene - Jeg har
> aldrig
> fået tilsendt noget med fedex, men DHL tog omkring 300kr, da jeg for
> et
> par år siden købte et videokort i USA til 99$.
>
> Her hjemme tager Macxpress 5000kr for et tilsvarende 400MHz G4 kort og

Selv med dine beregninger er priserne jo så stadig væsentlig billigere i
USA. Men du kan jo fx. blive reg. OWC-kunde, så er priserne endnu
lavere. Jeg tror, det var for 3 uger siden, jeg fik et tilbud fra dem på
en G3/350 opg. til PM 7300-9600 serierne til $99USd !! (selvfølgelig
8100 og 9100 undtaget). - Jeg er ikke reg. som erhvervskunde hos OWC.

> hvorfor sammenligner du med en 800-1000GHz? Sammenlign med en 600Mhz
> Athlon eller P3, tak. Selv en 300Mhz P2 har AGP, SDRAM, USB og U-DMA.
>
> 3000kr for en ny Duron 750Mhz med med 1 års garanti på hele computeren
>
> (kan udvides til 3år). 128MB, 20GB ATA-5, AGP (64MB), 48xCD, 2xUSB,
> seriel+paralleport, mus tastatur, lydkkort og 10/100Mbit ethernet.
> <http://www.edbpriser.dk/computere/homemade-info.asp?Kode=1549&ID=4>
>
> For 4700kr kan du få en Athlon XP1700+
> <http://www.edbpriser.dk/computere/homemade-info.asp?Kode=1863&ID=4>
>
> For 4600kr kan du få Celeron 1100 med 256MB, 40GB og 52xCD.
> [...]

Jeg gider ikke til at diskutere det igen, men alt det der mhz-fis har
ikke en hujende.... at gøre med den ydelse, osm de maskiner kan
præstere. Det er simpelthen rene 'spilledåser'!

> Forstil dig brugtpriserne... en PC har mistet halvdelen af sin værdi i
>
> løbet af 6 måneder.

Det tror jeg såmænd ikke... Folk gør istedet for det, at de ryger ind i
'the upgrade race' - hvis altså de er så opgraderbare, som du hævder

> Selv Duron'en sparker røven ud af den G4 opgraderede 7600 i enhver
> tænkelig operation, inkl Preimiere og Photoshop.
> XP1700+ render i cirkler om den, og gør det i øvrigt også om den ægte
> G4. Jeg tvivler på at en ny 733 quicksilver kan følge med i andet end
> photoshop og MPEG kodning.

Hvis det skulle være rigtig, så er det da underlig, at der ikke er flere
af dem, og at div. firmaer går langt uden om dem. - 'Den går ikke
Granberg'! - Du kan ikke bilde mig ind, at en sådan blikdåse kan yde et
sted melloem 9gf og 11gf som en QS733 kan... niet baruska !!

> /G4/400-450?
>
> Tja, der var en her i gruppen, der købte en brugt 400MHz G4 (AGP) for
> 6500kr. Det er en realistisk pris.

Det er en usandsynlig lav pris! - selv i en std. konfig..

> MacXpress tager 5000kr for en G4 opgradering og en 7600 kan sælges for
>
> knapt 1500kr, så passer pengene.

Det kommer nu lidt an på konfig. på en 7600, - hvor store disk(e) og
hvor megt RAM osv. Jeg har været heldig selv at købe et par stks. til en
god pris, men de har også været nærmest skrabede i konfig. 32mb RAM og
hhv 4gb og 1,2gb HD, og hvis ikke jeg har været lige så heldig (indtil
nu) med at finde 'stumper' til opg. så var de godt nok blevet dyre nok.

> Til mange opgaver vil den ægte G4 være mindst 2x så hurtig (en del
> opgaver kan slet ikke klares). Der ud over sparer man sig for besvær
> med
> gammel hardware, dyr ram, dyr hd, og kompatibilitets problemer med
> moderne software.

Hvad så, hvis man nu tilfældigvis har en fx. PM 7600/166 med 1536mb RAM
og 2x30gb UltraFast SCSI diske stående? - Du får dælme ikke hverken en
G3 eller G4 i den konfig. med tilsvarende RAM og diske for under
12-15.000 kr. _brugt_! - og for nyt skal du betale væsentlig mere. -
Sidste år var jeg tilbudt en sådan svend til 11500kr. og jeg var dum nok
til ikke at slå til. Det fortryder jeg idag. Havde jeg købt den, så
havde jeg været fri for alle problemer med ombygning af mit lydstudie, -
men jeg satsede istedet for på opg. af min G3 med ny skærm og mere
RAM.(-

> Beige G3 sælges for ca 3000kr.

Du må da være splintrende tosset -)(-??... Da kan jeg da love for, at
min ikke går for under det dobbelte, hvis jeg skulle finde på at sælge
den.

> Jeg vil skyde på at en B&W koster 4-5000kr (den har desuden 100MHz
> bus,
> Firewire, U-DMA, 100Mbit ethernet, 128bit grafik og USB)

FireWire OK, - men det skide USB hænger mig efterhånden langt ud af
halsen. Det giver ikke andet end problemer, hvis du bare kobler et par
enheder ekstra på, hvis de samtidig skal strømforsynes via USB. Og
100Mbits ethernet? hm, tja, det kan da være godt nok i en
netværksløsning, men der er mig bekendt endnu ingen IT udbydere, der har
muligheden for at håndtere 100Mbits kunder.

> MacXpress tager ca 2900kr for en G4 opgradering, sælg din 7600 for
> 1500,
> så skulle der være penge til en B&W. Forbeholdene for G4 opgraderingen
>
> er også gældene i forhold til en B&W.

Du glemmer, at fx. en PM 7600 er en af de få Mac'er, der har direkte
både lyd ind/-ud via direkte tilslutning med RCA stik., hvilket gør
(hvis man kunne blive fri for brum), at man kan køre direkte på fx
mixere, og den er rigelig hurtig til at håndtere optagelser, og så kan
du jo have en anden maskine til redigeringer.

> Kan man nøjes med en iMac, er opgraderingen en endnu dårligere
> foretning. En 233 har i snart et år kunnet fås for 2500, så man har
> råd
> til at beholde 7600'eren som sekundær computer,
> Eller man kan sælge både 7600 og skærm, for istedet at købe en imac
> med
> AGP og Firewire
>
> Siden du sammenligner medus priser bør du iøvrigt også gøre det med de
>
> brute Mac'er. En brugt beige G3 fås for 200$ i USA.

Niet! - brugt og nyt Apple hardware må ikke sælges fra fx. OWC til
udlandet. Det forbyder Appple simpelthen. Jeg har spurgt netop på en
G4/450 på et tidspunkt.... "No sales outside the US terratories, Sorry
Sir!"

> Generelt _er_ CPU opgradering af en mac en dårlig forretning.

Ja, hvis din øvrige konfig. på maskinen er dårlig i forvejen, men ellers
ikke.

mvh. Erik richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-11-01 03:24

> Jeg gider ikke til at diskutere det igen, men alt det der mhz-fis har
> ikke en hujende.... at gøre med den ydelse, osm de maskiner kan
> præstere.

Aha, MHz har ikke noget at gøre med ydelse... Er en 400MHz G4 hurtigere
end en 867MHz G4?

Nu var det dig der spurgte til PC'ere i 800-1000Mhz klassen! Og jeg kan
love dig for at disse maskiner er ganske hurtige og hamrende billige.

> Det er simpelthen rene 'spilledåser'!

Det gør dem ikke ringere, Spil er rent faktsik meget krævende. I øvrigt
tror jeg de færreste PC brugere vil betegne dem som "spilledåser", da de
har onboard grafikkort.

> Det tror jeg såmænd ikke... Folk gør istedet for det, at de ryger ind i
> 'the upgrade race'

kig på priserne i <news://dk.marked.privat.edb> 6 månder gammelt udstyr
handles for havldelen af nyprisen.

> - hvis altså de er så opgraderbare, som du hævder

Jeg har ikke udtalt mig om disse maskiners opgraderbarhed. stik en 512MB
ram-klods til 500kr i dem.

> Hvis det skulle være rigtig, så er det da underlig, at der ikke er flere
> af dem, og at div. firmaer går langt uden om dem. - 'Den går ikke
> Granberg'!

95% af markedet går _ikke_ uden om "dem" (x86).

> - Du kan ikke bilde mig ind, at en sådan blikdåse kan yde et
> sted melloem 9gf og 11gf som en QS733 kan... niet baruska !!

Hvis du vil inkludere tvivlsomme data i din dokumentation, bør du i det
mindste bruge de korekte tvivlsomme data, frem for at lyve:

"our desktop systems with the dual 800MHz PowerPC G4 processor
configuration hit speeds of 11.8 gigaflops." <http://www.apple.com/g4/>

Forklat venligst hvordan du er nået fram til at en Q733 skulle nå 9-11
Gf? Eller var det bare endnu en løgn?

> Det er en usandsynlig lav pris! - selv i en std. konfig..

det er makedsprisen.

> [...]
> G3 eller G4 i den konfig. med tilsvarende RAM og diske for under
> 12-15.000 kr. _brugt_! - og for nyt skal du betale væsentlig mere.

Man kan få 2 nye 36GB SCSI diske for 5000kr, en brugt G4 til 8000kr kan
man få uden at klø sig nakken, 3 nye 512MB klodser kan fås for 1500kr.
Selv uden SCSI diske vil den ægte G4 rende i cirkler om den opgraderede
7600.

I øvrigt kan du ikke stoppe 1536MB RAM i en 7600, den har kun 8 slots
(1024MB) Ram klodserne kan sælges så der der bliver råd til en ferie.

Hvis SCSI diskene i 7600'eren kører på den interne SCSI-bus, betyder de
intet for ydelsen - SCSI bussen kan alligevel ikke flytte mere end
10MB/sek. En moderne skod 5400rpm ATA disk i en B&W eller G4 er langt
hurtigere. Selv en 2.5" 4200rpm disk i en wallstreet, lombard eller
gammel iBook er hurtigere.

> Du må da være splintrende tosset -)(-??... Da kan jeg da love for, at
> min ikke går for under det dobbelte, hvis jeg skulle finde på at sælge
> den.

Jeg kan love dig, at du ikke får den solgt for 6000kr, hvis du slkulle
finde på at sælge den - med mindre du skulle falde over lige så stort
fjols som dig selv. De findes, men er sjældne...

> FireWire OK, - men det skide USB hænger mig efterhånden langt ud af
> halsen. Det giver ikke andet end problemer, hvis du bare kobler et par
> enheder ekstra på, hvis de samtidig skal strømforsynes via USB.

USB fungerer udemærket. Du har ikke engang USB udstyr, men mener
alligevel at kunne udtale dig om det - i forhold til seriele porte, ADB
porte, og narrow SCSI-2 er USB en velsignelse.

> Og 100Mbits ethernet? hm, tja, det kan da være godt nok i en
> netværksløsning, men der er mig bekendt endnu ingen IT udbydere, der har
> muligheden for at håndtere 100Mbits kunder.

Forklare venligst hvad du mener.

> [...]
> mixere, og den er rigelig hurtig til at håndtere optagelser, og så kan
> du jo have en anden maskine til redigeringer.

Lyd ind og ud via en video-digitizer... Det er måske praktisk, men det
har ikke bedre signal/støjforhold eller bedre D/A og A/D konvertere end
on-board lydkortet via mini-jack stikket.
Et kabel med minijack i den ene ende og phono-stik i den anden fungerer
glimrende. Køb et rigtigt lydkort hvis ikke on-board lydkortet via
mini-jack stikkene leverer tilfredsstillende kvalitet.

> [...]
> udlandet. Det forbyder Appple simpelthen. Jeg har spurgt netop på en
> G4/450 på et tidspunkt.... "No sales outside the US terratories, Sorry

Hvorfor skal man købe gennem OWC - køb privat på ebay.com eller på andre
brugtmarkeder. Det er dig der hiver priser i USA ind i diskussionen.

> Ja, hvis din øvrige konfig. på maskinen er dårlig i forvejen, men ellers
> ikke.

vrøvl.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336>

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-11-01 03:34

In article <1f2vvfy.1u6jqcj178x3jN%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> USB fungerer udemærket.

Du har ikke rodet med dongler, kan jeg høre.....

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk