Hvor køber i CD'er på nettet i DK?
Fra : Steffen Hansen

Dato : 14-11-01 11:04

Hej.

Jeg er på jagt efter Nils Lofgrens Acoustic Live, men den lokale pladebix
mener det vil tage lang tid hvis de skal finde den.

Hvor på nettet kan man købe CD'er her i Danmark. Det koster jo en del $$$
at få sendt en CD fra det store udland.

tak.
--
Steffen Hansen

Senior Software Engineer, Klarälvdalens Datakonsult AB

email: hansen@kde.org, steffen@klaralvdalens-datakonsult.se,
steffen@hrhansen.dk, stefh@huleboer.dk
www: http://www.hrhansen.dk

Fra : KG

Dato : 14-11-01 11:26

Hej Steffen Hansen ....

Jeg er blevet meget godt behandlet ved - www.rillen.dk som ligger
i Grenå - men om de kan hjælpe dig ved jeg ikke - de har meget og
hvad de ikke har skaffer de hurtigt - fin service fine priser ...

Med venlig hilsen
K.G.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 14-11-01 12:42

www.cdskiven.dk med butikker på Nørrebro Kbh.

Men det er nu ikke så forfærdeligt dyrt at få dem fra fx England. Jeg købte
en Ivy - Long Distance plade fra Amazon UK og incl porto kom jeg af med 178
kr. (Uden nogen form for rabat). Jeg bestilte tirsdag aften og havde den
mandag med morgenposten. Det er faktisk ikke så slemt endda - for hvad skal
du give i porto herhjemme ? - Kan du nøjes med 28 kr ?

Hvis du ikke har handlet før hos Amazon UK og kender en der er kunde der (fx
mig) kan du få 5£ i 'gavekort'.
Lad os sige at du finder en plade til 12£ (fx Acoustic live) (Nye plader
koster 10-13£), træk 5 £ fra. Det giver 7£ eller ca 85 kr og så skal der
moms på 105 kr. Porto 2£ eller 25 kr og du har den for 130 kr. Det kan du
næsten ikke få billigere herhjemme!
Man kan også købe flere plader, og spare lidt på portoen.

Men du skal have et kreditkort (master/´Visa...) for at kunne betale.

Du kan også købe plader i USA forholdsvis billigt, fx hos CDNow, men bliver
den taget i Tolden går der 4-8 uger før du ser den og Told og ikke mindst
opkrævningsgebyret på 50 Kr (plus giro porto 15 kr) gør det til en begrænset
succes.

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Uffe Holst

Dato : 14-11-01 13:02

In an article of 14 Nov 2001 Michael Lund Sørensen wrote:

> [...]
> opkrævningsgebyret på 50 Kr (plus giro porto 15 kr) gør det til en begrænset

Jeg fatter ikke disse lange leveringstider, blot fordi den bliver taget i
tolden. For et par år siden købte jeg ofte CD'ere i USA, og de blev tit
taget i tolden, men alligevel var de fremme i løbet af 5-10 dage efter
afsendelsen fra USA. Kun en enkelt gang har jeg oplevet en forsendelsestid
på 4 uger, men da havde den også været igennem toldbehandling i Holland
ved en fejl.

Og hvad er det for et opkrævningsgebyr på 50 kr., du taler om?

De gange, hvor jeg har skullet betale told og moms af en pakke afsendt
fra USA, har det været kontant betaling til postbudet -- han må ikke
udlevere pakken uden at modtage pengene. Og der har aldrig været et
gebyr på 50 kr. Oftest har jeg skullet betale omkring 40-60 kr. ialt,
og det har kun været told og moms.

Indrømmet, der kan godt være sket nogle ændringer. Jeg køber forsvindende
få CD'ere efterhånden, og det er nok halvandet eller to år siden jeg sidst
fik en CD taget i tolden.

--
Uffe Holst

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 14-11-01 14:29

Hej Uffe

> [...]
> på 4 uger, men da havde den også været igennem toldbehandling i Holland

Jeg har også selv fået plader (mest DVD'er) rimeligt hurtigt hjem fra USA
(CDNow ca 14 dage), men de plader jeg har fået taget i tolden har været
stærkt forsinket. En gang fik jeg tilsendt toldpapirer som jeg skulle
udfylde og retunerer før jeg kunne få min DVD film, naturligvis mod behørig
betaling.

> Og hvad er det for et opkrævningsgebyr på 50 kr., du taler om?

Det har været fremme et par gange i dk.videnskab.jura at der nu er kommet et
opkrævningsgpyr på 50 kr på alle told opkrævninger. Der er en bagatelgrænse
(jeg tror den er ca 165 kr), men kommer værdien over det skal der betales
told og opkrævningsgebyr (50 kr uanset toldens størrelse). Ramler man ind i
det gebyr, kan en import være en meget beskeden succes. Jeg har aldrig selv
betalt det, hvilket nok skyldes at jeg lægger de fleste af mine
udlandsindkøb i England (Amazon) eller hos CDNow Europe.

> [...]
> udlevere pakken uden at modtage pengene. Og der har aldrig været et
> gebyr på 50 kr. Oftest har jeg skullet betale omkring 40-60 kr. ialt,

Ditto. Gebyret blev vist indført i sommers.

--
> Uffe Holst

Min erfaring er at køber jeg en CD/DVD bliver den ikke taget i tolden, de
gange jeg købet flere blev jeg taget, så de indkøb bliver nu placeret inden
for EU.
--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Mikael

Dato : 16-11-01 01:20

> Hvor på nettet kan man købe CD'er her i Danmark. Det koster jo en del $$$
> at få sendt en CD fra det store udland.

www.cdwow.com sender fra udlandet portofrit (fra Hong Kong rent faktisk). En
ny cd, der normalt ville koste 150 kr i Fona her koster der 9 pund, eller
ca. 105 kr. Men man kan jo være uheldig og få smækket "lidt" moms på af
staten og et "lille" fortoldningsgebyr på 50kr af postvæsenet.

Mikael

Fra : Frank Bach Jensen

Dato : 19-11-01 09:20

Jeg har en del gange brugt www.jpc.de -- lige syd for grænsen.

De er ikke absolut billigst, men har stort set "alt" - og er meget hurtige.
Inden for 2 dage er normal leveringstid, ellers får du brev om hvornår der
leveres

VH Frank Bach Jensen
www.frankix.dk

Fra : Uffe Holst

Dato : 19-11-01 12:29

In an article of 19 Nov 2001 Frank Bach Jensen wrote:

> [...]
> Inden for 2 dage er normal leveringstid, ellers får du brev om hvornår der

Jeg har én gang forsøgt at benytte JPC, og det er også sidste gang, jeg gør
det.

Jeg bestilte en eller anden CD, som jeg ikke lige kan huske, hvad var for
en. Den var endog til en rimelig pris. Der skete så ikke så meget. Efter
en måneds tid modtog jeg et papirbrev, hvori de skrev, at CD'en var i
restordre, men at de snart ville få dem. Omkring 4 måneder efter bestilling
modtog jeg endnu et papirbrev, hvori de skrev, at de desværre ikke
kunne levere CD'en.

Jeg plejer selv at bruge http://www.101cd.com -- indimellem går det rigtig
godt, og andre gange knap så godt, men hidtil har jeg altid fået, hvad jeg
har bestilt. I øjeblikket undrer jeg mig over, hvorfor jeg endnu ikke har
modtaget den plade, der udkom den 5. november, og som jeg forudbestilte
i september. Nå, den kommer nok, måske er udgivelsen igen blevet udskudt.

--
Uffe Holst