Første udkast til OSS klar!!!
Fra : Jacob Nordfalk

Dato : 13-11-01 22:12

Jeg kunne alligevel ikke lade være, så nu har jeg brugt hele dagen
på at trævle gamle indlæg i gruppen gennem!!!!!!
Indlæggene fra d.d. (13-11-2001) tilbage til den 15-08-2001 er
gennemgået.

Hele udkastet kan findes på http://hjem.wanadoo.dk/~mob18168/oss/
(original StarOffice-dokument og HTML-fil)

Jeg får ikke lavet noget på den i morgen (så andre er velkomne til
at overtage). Lad det lige blive i StarOffice indtil jeg er færdig
(ellers begynd på et nyt dokument, så indsætter jeg de nye dele
på torsdag).

Indhold:
1 Ofte stillede spørgsmål på dk.edb.programmering.java

1.1 Generelt
Spm: Jeg ved nogen har spurgt om dette tidligere, men ...

1.2 Begynderspørgsmål
Spm: Hvordan kommer jeg i gang med Java?
Spm: Hvilke værktøjer kan jeg bruge til at programmere i java?
Spm: Hvorfor bliver mit tal rundet ned når jeg dividerer?
Spm: Hvordan får jeg en ascii-værdi lavet om til en streng?
Spm: Hvordan laver jeg en int om til en streng, der repræsenterer
tallet?
Spm: Hvorden får jeg indholdet af en streng fortolket som en int?

Spm: Hvordan styrer jeg hvordan tal bliver udskrevet?
Spm: Hvordan holder jeg en pause i et program?
Spm: Hvordan omdirigerer jeg System.out til f.eks en fil?
Spm: Hvordan splitter jeg en streng op?
Spm: Hvordan indlæser man et billede?
Spm: Hvordan læser man parametrene fra kommandolinien?
Spm: Hvordan starter man et andet program fra java?
Spm: Hvorfor regner programmet ikke præcist?
Spm: Hvordan oversætter og starter jeg javaprogrammer udenfor
udviklingsmiljøet?
Spm: Det tar' lang tid at sætte strenge sammen!
Spm: Hvordan arbejde med datoer?
Spm: Hvordan læse fra tastaturet?
Spm: Hvordan indlæse data fra en URL?

1.3 Fejlmeddelelser

1.3.1 Fejlmeddelelser fra oversætteren
Spm: cannot resolve symbol
Spm: xxx() cannot override xxx(); overridden method does not
throw YyyException
Spm: xxx() has been depredated

1.3.2 Fejlmeddelelser under kørslen
Spm: Hvordan læses et stakspor?
Spm: NullPointerException
Spm: IllegalArgumentException
Spm: NumberFormatException
Spm: ClassCastException
Spm: NoClassDefFoundError
Spm: SecurityException

1.4 Appletter og grafik
Spm: Appletten virker ikke i browseren!
Spm: Styre indlæsning af HTML i en anden ramme/vindue
Spm: Kommunikere over netværket
Spm: Hvordan bruger jeg Swing fra en applet?
Spm: Hvordan åbner jeg et nyt vindue?
Spm: Hvordan indlæse data fra serveren?

1.5 Andet
Spm: Hvordan laver jeg en jar fil ??
Spm: Kan man lave hurtig grafik (til f.eks et spil) i Java?
Spm: Hvordan laver man et .exe-fil fra et javaprogram?
Spm: Har I nogle vink om Java-certificering og eksamener?
Spm: Findes der værktøjer at generere et klassediagram fra
javakode og omvendt.

1.5.1 Indlejrede systemer - J2ME - MIDlets
Spm: Hvordan kommer jeg i gang?

1.6 Grafiske brugergrænseflader
Spm: Hvordan styrer jeg indholdet af komponenten, f.eks et
JTextField der kun accepterer tal?
Spm: hvordan man kan ændre tabulatorrækkefølgen mellem nogle
swing komponenter?
Spm: Hvad er Model-View-Controller-arkitekturen ?

1.6.1 Tabeller (JTable)
Spm: Hvordan virker JTable?
Spm: Hvordan undgår man at brugeren kan ændre på rækkefølgen af
kolonnerne?

1.7 Datastrømme og filhåndtering

1.8 Netværk
1.8.1 RMI
Spm: Hvad er RMI?
Spm: Hvor finder jeg hjælp om RMI?
Spm: java.security.AccessControlException: access denied

1.9 Flertrådet programmering

1.10 JDBC - databaseadgang
Spm: Hvor finder jeg JDBC-ODBC-driveren?
Spm: Hvor finder jeg andre drivere?
Spm: Databaseadgang via en applet på en hjemmeside?

1.11 Programmering på serversiden
Spm: Hvordan gemmer man objekter i en database?

1.11.1 Servletter og JSP
Spm: Hvilken server kan jeg bruge?
Spm: Fejl under oversættelse: Cannot resovle symbol

HttpServlet,... og så starter den med at sige, at
den ikke kan finde
pakken javax.servlet.*

1.11.2 Enterprise JavaBeans
Spm: Skal jeg bruge EJB til dette her?
Spm: Hvilke EJB-servere findes der?

--
Jacob Nordfalk

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 14-11-01 23:03

Jacob Nordfalk wrote:

> [...]
> at overtage). Lad det lige blive i StarOffice indtil jeg er færdig
> (ellers begynd på et nyt dokument, så indsætter jeg de nye dele

Det ser vel nok fint ud, selv om meget af teksten godt kunne gøres mere
uddybende... Men det kræver blot at vi andre får fingeren ud og ser at
komme i gang

Endelig kom vi i gang...

Mvh.
Martin Ehmsen
--
"Life is good for only two things,
discovering mathematics and teaching mathematics"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-11-01 23:22

Jacob Nordfalk <nordfalk@mobilixnet.dk> writes:

God indsats!

Jeg foreslår at der kommer en kategori med anmeldelser af
udviklingsmiljøer (og evt. webservere, servlet dimser mv).

Således at man kan få en oversigt over hvad der er, priser mv, og hvad
folk synes om dem.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jacob Nordfalk

Dato : 15-11-01 14:30

"Thorbjørn Ravn Andersen" wrote:

> [...]
> udviklingsmiljøer (og evt. webservere, servlet dimser mv).
>
> Således at man kan få en oversigt over hvad der er, priser mv, og hvad

Fin ide.

--
Jacob Nordfalk

Fra : Brian Matzon

Dato : 13-11-01 23:34

"Jacob Nordfalk" <nordfalk@mobilixnet.dk> wrote in message
> Jeg kunne alligevel ikke lade være, så nu har jeg brugt hele dagen
> på at trævle gamle indlæg i gruppen gennem!!!!!!

Det ser jo godt ud!!
Bør vi lave faq'en i frames på det evt site det kommer til at ligge på
eller?
Hvordan får vi redigeret i OSS?

/Brian Matzon

Fra : Jacob Nordfalk

Dato : 15-11-01 14:29

Jeg når nok alligevel ikke at gøre mere før i slutningen af
næste uge.

Er der nogen der vil fortsætte?

--
Jacob Nordfalk

Fra : Paul

Dato : 03-12-01 09:34

du siger et sted at der er meget bøvl i at starte et jave program med en
EXE fil i stedet for som du siger normalt
men hvordan starter man normalt her tænker jeg på uden for udviklings
miljøet
Paul
icq 47036159
new commer