|
| STORE computerproblemer... Fra : diannapilegaard | Vist : 740 gange 50 point Dato : 24-01-07 19:15 |
|
Nu er jeg ved at blive vanvittig! Jeg håber at nogen herinde kan hjælpe mig, inden det går helt så vidt...
Min bærbare computer driller gevaldigt. Den er FRYGTELIG lang tid om opstart, går nogen gange i "sort" eller jeg kommer ud i "dos´en" (eller hvad det nu hedder...). Jeg må tvangsslukke flere gange, inden jeg "kommer ind".
Når programmerne endelig kører, så går der kun en tid, så går computeren i gang med at arbejde på højtryk (den snurrer voldsomt som hvis den f.eks. skal læse en CD eller DVD). Alle andre programmer går totalt i stå, og jeg kan hverken lukke dem ned eller skifte mellem åbne programmer.
Jeg har kørt flere virusscanninger, men finder ingen virus. Jeg har TDC´virusprogram, så computeren burde være dækket fornuftigt ind.
Jeg har tidligere kunne brænde CD`er uden problemer, men computeren melder nu fejl hver gang - uanset hvilken disk jeg sætter i, og uanset hvad jeg forsøger at brænde. Jeg har forsøgt at køre en rense-skive igennem systemet, men det har ikke givet nogen effekt.
Jeg har slettet en masse på computeren, da jeg var bange for, at computeren var overbelastet. Jeg havde også tidligere en del ikoner liggende på skriveborder, som jeg nu har rykket "ind" i mapper, eller slettet genvejene på.
Hvad kan jeg mere gøre? Jeg har hørt, at det kan være en god i dé at fragmentere computeren, men jeg er total computer-mongol, så jeg aner ikke, hvordan jeg gør det. Kan I hjælpe mig, så min computer igen kommer til at fungere tilfredsstillende...? På forhånd tusind tak.
Vh. Dianna.
| |
| Kommentar Fra : hcma |
Dato : 24-01-07 19:27 |
| | |
| Kommentar Fra : hcma |
Dato : 24-01-07 19:28 |
| | |
| Kommentar Fra : maxhankat |
Dato : 24-01-07 20:03 |
|
hcma.
Undskyld jeg blander mig, Der står i den side du henviser til bl.a. flg.:
Citat Du skal have din XP-skive parat. |
Hvad gør man, hvis man ikke har en XP-skive?
mvh
maxhankat
| |
| Kommentar Fra : maxhankat |
Dato : 24-01-07 20:35 |
|
Ja, som du så rigtigt siger hcma, så er man på den uden en XP skive
Og der er rigtig mange, der er på den. fordi der stadig bliver solgt nye computere uden tilhørende Cd-rom til styresystemet.
Jeg synes, det er utrolig forkert, at sælger ikke oplyser køberen af en ny PC, om at et sådant vigtigt "redskab" ikke følger med.
Det er jo som at købe et skib uden ror.
Lad os starte en bevægelse: "Inter salg af computere uden skiver"
mvh
maxhankat
P.C. Jeg håber du får hjælp Dianna! - så du ikke bliver vanvittig
| |
| Kommentar Fra : hcma |
Dato : 24-01-07 21:08 |
|
og på de pc'er som bliver solgt med præinstalleret system men UDEN skiver, ligger der ALTID en partition på harddisken, hvorfra kan SKAL brænde sin egen CD. Står garanteret også i manualen.
Men er ellers helt enig i man SKAL KRÆVE cd'er udleveret.
| |
| Kommentar Fra : maxhankat |
Dato : 24-01-07 22:18 |
|
Tja hcma, det er da også den oplysning jeg fik, da jeg åbnede min bærbare Acer TravelMate
første gang.
Jeg havde også - som jeg blev rådet til på skærmen - 4 Cd'er klar til brænding og fulgte meget nøje anvisningen på skærmen.
Brændingen begyndte stille og roligt og forløb uden komplikationer, (jeg fulgte med øjnene den fine grønne linie, der blev stadig længere og viste procenter) indtil den nåede 89%. Så stoppede processen, og der skete ikke en dyt mere.
Jeg gentog forsøget 3 gange med samme resultat.
Så ringede jeg, inden der var gået 24 timer, til ACER i Danmark og berettede, hvad der var sket, og at jeg ville lade handelen gå retur. Men de mailede så et spørgeskema til mig, som kunne åbnes i PDF og printes
Der skulle jeg besvare en masse spørgsmål og sende det pr. brev til ACER sammen med kopi af min kvittering, og ca. 2-3 uger efter fik jeg tilsendt 4 stk. Recover Cd-rom'er.
På den måde, kan man sige at jeg fik et godt resultat ud af at klage omgående, men det er da hulens til omvej at gå, og overraskende imødekommende af ACER.
Jeg har senere hørt om andre, der havde samme problem med at brænde Cd'er fra partitionen, dem gav jeg mit råd videre til
Om de har fået samme positive resultat ud af at klage, ved jeg ikke,
men jeg ved. at én af dem fik tilsendt en fil, som skulle kunne hjælpe vedkommende.
Undskyld den lange forklaring!
Mvh
maxhankat
| |
| Kommentar Fra : hcma |
Dato : 24-01-07 23:46 |
|
maxhankat >> du har gjort nøjagtigt som du skulle.
jeg råder altid, de som ikke har fået udleveret CD'er til straks at kontakte sælgeren og få den dem at sende nogle nye. (måske for et mindre adm.-gebyr eller helt gratis)
For hva' fa'.. skal man ellers gøre hvis hd'en bryder sammen og man ingen mulighed har for at kopiere recovery-cd's.
| |
| Kommentar Fra : maxhankat |
Dato : 25-01-07 00:26 |
|
hcma:
Det er præcis, som du siger:
Citat For hva' fa'.. skal man ellers gøre hvis hd'en bryder sammen og man ingen mulighed har for at kopiere recovery-cd's. |
Næh, så er man sandelig på herrens mark.
Lad os håbe køberne bliver mere og mere oplyste på det punkt.
God nat!
mvh
maxhankat
| |
|
Øhh.... Hold da op... Sikken en snak, jeg fik sat igang - smil!
Jeg har fået tilhørende skiver med, dengang jeg købte min bærbare, så intet problem for mit vedkommende dér. Den har også kunne brænde CD´er uden problemer - jeg har bare aldrig kunne få den til at brænde DVD´ere, men har så heller aldrig fået gjort nok ved det. Gik ud fra, at det var noget af det, som jeg skulle lære med tiden - jeg har så bare aldrig fået det til at fungere.
Min computer er 2-3 år gammel, og har indtil nu fungerer upåklageligt. Det er først nu, at den gør knuder.
Jeg har prøvet at følge de to første råd, og ser lige, om de gør en forskel. Ved det første link, har computeren stået og scannet siden i går aftes... Kan det passe, at den skal arbejde så længe på det?
Hvis andre skulle have nogen gode idéer, så sig endelig til...
Indtil videre tak for Jeres hjælpsomhed. Jeg vender tilbage...
Vh. Dianna.
| |
| Kommentar Fra : hcma |
Dato : 25-01-07 10:41 |
|
hvis det er linket til reg-cleaners du mener, skulle den være færdig for lang tid siden.
hvilken bruger du ?
| |
|
Når jeg klikker på det øverste link, kommer der en internetside frem. Hvis jeg dér igen klikker på øverste link, kan man downloads en MenTest, som man så kan sætte til at scanne. Det har jeg gjort - og den kører endnu... Er det rigtigt?
| |
| Accepteret svar Fra : maxhankat | Modtaget 50 point Dato : 25-01-07 11:45 |
|
Dianna/ Ja, undskyld vi brugte din tråd til at snakke på.
Har du defragmenteret, og er det det det tager så lang tid?
Defragmentering gøres på følgende måde:
Åbn: DENNE COMPUTER > Højre klik på C-drevet > og vælg "EGENSKABER"> vælg "FUNKTIONER" > klik på bjælken "UNDERSØG NU" og vælg "DEFRAGMENTER".
Vælg først "ANALYSE" og se om det er nødvendigt at defragmentere.
Selv om svaret er, at du ikke behøver at defragmentere nu, er det alligevel anbefalelsesværdigt at lave en defragmentering. Den vil jeg råde dig til at udføre i fejlsikret tistand, da der kan gå lidt hurtigere. Men vær forberedt på, at det kan tage nogle timer.
Du skal også klikke på "UNDERSØG NU" og så kontrollere disken, vælge begge punkter. Så vil du blive spurgt om undersøgelsen skal foretages ved næste opstart, og det svarer du JA til.
Næste gang du så åbner din Pc, vil du se kontrollen foregå på en blå skærm.
Bare lad den køre helt færdig uden at ændre noget. Når diskkontrollen er færdig, åbnes der som sædvanligt.
mvh
maxhankat
| |
|
maxhankat: Helt ok - ingen brok herfra overhovedet... Måske kan tråden også være hjælpsom i forhold til andre.
Nej, jeg har ikke defragmenteret, for jeg vidste ikke, hvordan jeg skulle bære mig ad... Tak for forklaringen... Det prøver jeg lige...
hcma: Ok. Tak. Den er straks stoppet, og meldte ingen fejl. Indtil videre har jeg ingenting fundet med div. scanninger osv... Nå, jeg fortsætter med defragmentering, og ser hvad det så bringer... Tak for Jeres opfølgning, forklaring, og hjælpsomhed...
Vh. Dianna.
| |
|
hcma: Jeg synes at have prøvet alle forslagene ovenfor, men endnu ikke defragmenteret - nogensinde! Jeg anede ikke, hvordan noget sådan skulle gøres - så det kommer nok til at tage en evighed... Hvordan åbner jeg i fejlsikret tilstand, og hvad forskel gør det helt præcist?
| |
|
hcma: Kanon. Det prøver jeg lige...
Når jeg kører "Error Killer" dukker der en hel del problemer op - faktisk temmelig mange. Den kører stadig, men skriver bl.a. "ProgramID Section - 11 problems" og "File Associations - 31 problems"... Hvad gør jeg med dem, når scanningen er færdig?
| |
|
By the way... Hvad er en defragmentering egentlig, og hvad er det sådan mere præcist, at den gør? Har hørt en masse "kloge hoveder" snakke om det, men en computer mongol som jeg aner jo ikke, hvad det reelt betyder. Nogen der vil oversætte?
| |
| Kommentar Fra : hcma |
Dato : 25-01-07 12:25 |
|
jeg prøver: når du gemmer noget på harddisken (eller når den arbejder/kører) lægges det ind på den plads som er ledig, og det kan den gøre i små bidder, så en fil kan blive delt op og lægge sig spredt ud over harddisken. Når man så skal arbejde med den pågældende fil, skal den lede hele harddisken igennem for finde alle delene, og jo mere fragmenterede (opsplittede) filerne er, jo længere tid tager det om at finde dem og det gør din pc langsom. Når du så De-fragmenterer, samler du de tilhørende filer, så de ligger ved siden af hinanden - altså meget hurtigere søgetid.
Din harddisk er (meget groft fortalt) delt op i små "klosters" på ca. 4000 bits og f.eks. en fil på 4 mb vil så optage ca. 1000 klosters/pladser. De kan så ligge spredt rundt på hd'en, da du jo engang imellem også sletter noget, hvilket frigiver plads/huller til at gemme nyt i, og systemet er så viseligt indrettet at det tager først tilgængelige plads for at fylde ud o.s.v.
Det var vist meget firkantet fortalt, men håber du forstår.
| |
|
hcma: Tak for forklaringen. Det gav fint mening.
Kan du så også fortælle mig, hvad jeg skal gøre med alle de "problemer", som "Error Killeren" har fundet? Der er RIGTIG mange, og det ser ud som om, at man skal betale, for at få det repareret... Kan det ikke lade sig gøre uden betaling? Har nemlig ikke dankort, hvilket er eneste betalingsmulighed... På forhånd tak...
| |
| Kommentar Fra : hcma |
Dato : 25-01-07 12:39 |
|
hvad er det for en Error Killer ?? lyder MEGET mistænkeligt !!!!
måske skal vi en helt anden vej.
| |
|
Griner... Det ved jeg da ikke... Det er en jeg har fundet fra ét eller andet link fra denne tråd... Smil! Lad mig lige se... Det er den her: http://www.errorkiller.com/index.php?hop=volcano12
Det er måske helt galt... Skal jeg skynde mig at slette den igen? Den har ellers fundet en masse problemer, som det eneste program hidtil... Troede lige, at det hele var så fint... Griner stort! Jep - totalt computermongol...
| |
|
Hvis jeg går ind på mit kontrolpanel og under tilføj/fjern programmer, så står der ingenting om f.eks. McAfee virusprogram (som jeg havde tidligere, og som burde være slettet) og ligeledes om installationsprogram til min gamle (og for længst returnerede) LG telefon. Til gengæld fandt Error Killeren stadig programmer vedrørende disse. Hvor kan jeg finde dem, og få dem slettet ordentligt ned, når de ikke står under "tilføj//fjern programmer"? Der ligger garanteret en masse andre gamle "rester", som bare laver ballade og fylder op...
| |
| Kommentar Fra : maxhankat |
Dato : 25-01-07 13:18 |
|
Dianna.
Gå START > SØG > FILER OG MAPPER > skriv i det lille felt: "Error Killer" og klik på SØG.
Hvis der dukker noget op, skal du højreklikke på den og se om der er en "Overordnet mappe", åbn den og slet alt, hvad du finder af rester med det navn.
I øvrigt: Når du installerer sådan en gratis (free) til scanning, og den finder en hulens masse fejl, så er det ofte en sandhed med modifikationer, og du vil se, at hvis du vil have fejlene rettet, skal du
først købe programmet, der kan slette de pågældende fejl. De fleste af de tilbud om gratis scanning er lokkemad, som skal få dig til at købe et program. Så træd lidt varsomt med de tilbud!
mvh
maxhankat
| |
| Kommentar Fra : hcma |
Dato : 25-01-07 13:34 |
| | |
| Kommentar Fra : hcma |
Dato : 25-01-07 13:37 |
| | |
| Kommentar Fra : maxhankat |
Dato : 25-01-07 16:35 |
|
hcma/ Hvad siger du til: Tweak Now regcleaner?
mvh
| |
| Kommentar Fra : hcma |
Dato : 25-01-07 17:11 |
|
diannapilegaard >> måske vil det være en god idet at hoppe ind på www.spywarefri.dk (forum) og så få checket en HijackThis-log. Under Forum skal du oprette dig som bruger, og så ellers følge den vejledning som ligger derinde. (det hele er gratis; og de giver ikke op før problemet er klaret)
| |
| Kommentar Fra : maxhankat |
Dato : 25-01-07 17:19 |
|
Ja, det er en god idé med at spørge i Spywarefri , som hcma råder til, og nemt at lægge en profil ind.
så det forum skulle du også frekventere Dianna.
| |
|
Min computer er pt. holdt op med at gå i sort, så jeg tror, at én eller anden del af Jeres gode råd har hjulpet. Jeg takker mange gange, og håber, at "reperationen" holder ved - ellers ved jeg da til en anden gang hvordan defragmenterer.... Smil! Mange tak for Jeres hjælp, og hav en rigtig god dag.
Vh. Dianna
| |
|
Tak for svaret maxhankat.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|