/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Banken lukker !!!!
Fra : refi
Vist : 606 gange
200 point
Dato : 20-12-06 09:13

Har netop (fra MEGET pålidelig kilde) faet at vide at vores bank LUKKER sine aktiviteter i DK med udgangen af 2007.

Nu er så spørgsmålet - HVAD KOMMER TIL AT SKE.....

Vi har et ret stort arrangement med den pågældende bank (billige renteaftaler - flere huslån - pensionsordninger - lønordninger osv...)

Der er jo ikke tale om at banken krakker (det er en stor international bank), men blot indstiller sine aktiviteter i DK.

Det der får mig til at tænke allerede nu er alle de problemer der må komme i kølvandet.

Ved en fusion går tingene jo "blot" over til et andet navn.

Men det er der jo ikke tale om her, så ALT skal udskiftes/ændres (vi har dog 2 udenlandske ejendomme som ikke vil blive berørt).

Bevarer vi vores gunstige renter både på indlån, udlån og øvrige aftaler.
ALLE kort skal udskiftes.
ALLE kontonumre skal udskiftes.
I det hele taget vil en mængde ting blive ændret i forhold til det danske "system"

Jeg har aldrig tidligere hørt om noget tilsvarende !!!!!!

Banken selv kan/vil ikke oplyse noget (det er tilsyneladende ikke officielt endnu)
"Kilden" (som er ansat i banken) aner ikke hvad der skal ske.

HVOR STÅR VI ?????

PS.
Dette spørgsmål/smalltalk er bevidst lagt 2 gange da jeg gerne vil have BÅDE den juridiske OG den almene mening om problemet.

Kommentar
Fra : Letmatronen

Dato : 20-12-06 12:36

Jeg er på ingen måde expert på området! Men jeg føler mig meget overbevist om at de aftaler banken har indgået under Dansk lovgivning, fortsat vil være holdbare, ja de kan måske overdrages til en anden, men de nedskrevne aftaler kan ikke endisdigt ændres.

God Jul
LetMatronen

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 100 point
Dato : 21-12-06 00:07

Rent formelt tror jeg ikke du kan tvinge banken til at stå ved ret meget. Du må ned i hver enkelt aftale og se opsigelsesvilkår. Hvis der ikke er mulighed for at opsige lånene, så er det interessant om virksomheden (det vil vel sige et dansk aktieselskab) lukker eller bare stopper aktiviteter.

Men i praksis har de jo dig som kunde fordi de tjener penge på det. Så de skal nok finde dig et alternativ - de kan ovenikøbet tjene penge på at lempe kundemassen over til an anden bank.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-12-06 13:25

Reelt hverken lukker de eller stopper aktiviteter....

Og dog...

Da det allerede er kommet frem at vi taler om SEB er det lukning af diverse kort osv. vi er lidt nervøse for....

Da vi har div huslån (ca. 2 mill) til YDERST favorable renter ville det ikke være smart hvis bare renten steg 1%..

Derudover har vi selvfølgelig lønkontoer (incl. lønudbetaling til vores medarbejdere) diverse kort (egne og medarbejderes) samt GODE pensionsaftaler....

Det der tilsyneladende sker er at de lukker deres "privatafdelinger" i DK - dermed forsvinder (eller gør de) en del af vores aftaler.

Selve banken lukker ikke - de har afdelinger masser af andre steder hjemme (sverige) samt andre steder.

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 11-01-07 13:10

Tak for svaret henrikkrebs.