/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
gammel nok??????
Fra : kissan
Vist : 519 gange
100 point
Dato : 19-12-06 20:34

er det oke at give et barn mobiltlf som 8 årig??????

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-12-06 20:58

Ja da.
Vores børnebørn 10 og 8 år har hver sin mobil.
De kan altid nå forældrene og vi får en stribe sms-er.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-12-06 20:59

PS de har et taletidskort og har lært sig at husholde med tid og penge.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 19-12-06 21:03

vær ikke den første i klassen. ingen grund til at presse andre forældre.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-12-06 21:04

http://www.teleindustrien.dk/t2w_656.asp

i og med tiden er som den er kan det nok ikke undgåes - men der skal være opdragelse med (og konsekvenser) - de skal lære om brugen og pengene og ikke mindst misbruget - misbrug kan være udefra og det skal håndteres og forklares grundigt

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-12-06 21:05

hmm mit umiddelbare svar var faktisk nej - men den går jo ikke

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 19-12-06 21:16

Hej igen.Jeg mener personligt også klart et nej,måske er jeg gammeldags.???????ALLE i klassen har en Mobil

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 19-12-06 21:22

Jeg mener også nej - og vi er nogle forældre, der har aftalt at holde skansen så længe som muligt. Stod det til mig, så skal der gerne gå et par år endnu. Men det er nok også lidt nemmere at holde igen her ude på landet.

Men det er da rigtigt, at de (børnene) starter tidligere og tidligere. Vi går i legestue med en 5 årig, der har egen mobil. Hvem i alverden har hun brug for at ringe til, når hendes mor er hjemmegående?????

Venlig hilsen Karen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-12-06 21:32

Vi bor også på landet og her er en mobil til større gavn.
De offentlige transporter er noget i fremmedordbogen.
Her kan ungerne altid aftale tid for hente bringe og andet
uforudset. Vores dagligdag er slet ikke så firkantet at Ole
hentes på slaget tre hver eneste dag. Bare det at han kan sende en sms
- "må jeg følge med per hjem kan i hente mig der kl 17" osv osv

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-12-06 21:37

Vi har lagt mærke til at børnene netop lærer og respekterer.
- Spørg inden i går med nogen hjem eller finder på andet.
Mobiltelefonen er redskabet de har brug for, ingen dårlig samvittighed
fordi de "glemte" at spørge om lov.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-12-06 21:40

Hvis du lærer dit barn at:
en telefon er et værktøj
kommunikationsmiddel som kan bruges fornuftigt
det ikke er et mobningsmiddel
der også kan være personer bag en mail med andre hensigter
der altid skal være en voksen med ved møde med SMS venner
der tales skrives et ordentligt sprog
det koster penge (SMS er billigt)
....................................................................................................så ja.

Hvis du ikke gider at forklare / håndhæve.................................så nej.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-12-06 21:41

der altid skal være en voksen med ved møde med SMS venner første gang

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 19-12-06 21:48

AK ja,det er ikke nemt når jeg første gang som 45 årig fik den første mobil.
Jeg var så stolt Men tiden løber og mobilen er en ting der bare skal ligge under den F.......juletræ.Sorry

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 19-12-06 23:04

8 år og mobil.... Der er flere aspekter i dit spørgsmål.

Vores den mindste er 10 og har lige fået storebrors den gamle "på prøve". Det har været en sej omgang for os forældre at sluge dette og det er derfor mobilen ikke er fast endnu. Vores grundlag er måske også lidt at vores fastnet telefon er skippet og vores dreng eller os selv har derfor ikke mulighed for at kontakte os pr. telefon, hvis han ikke havde mobil. Sonofon tilbyder et gratis taletidskort med 99 sms og 25 (kan blive til 45) min. taletid.

Da vores den store fik mobil var han omkring 12 og fik den kun fordi at han ligesom blev lukket udenfor kammeratskabet. Alle sms'er til hinanden og dem uden mobil forbigåes. Derfor var det grundlaget for, at vi gav os dengang (3 år siden).

Man kan derfor ikke bare svare ja eller nej på spørgsmålet. Find ud af hvor mange fra klassen der har mobil og om det er nødvendigt. Tal eventuel med andre forældre.

Børnene må alligevel ikke have mobil med i skolen eller have denne tændt. Som 8 årig er man kun lige blevet stor nok til at være "selvbestemmer" i sfo'en efter min mening. Men der er jo forskel på børn. Nogle er mere fornuftige end andre.

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 19-12-06 23:24

Jeg har da alvorligt overvejet at give mit barnebarn en mobiltelefon i fødselsdagsgave når hun fylder 4 år i foråret. (selvfølgeligt efter aftale med hendes forældre)
Bjarnebr

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 19-12-06 23:40

Jeg vælger at grine af din overvejelse bjarnebr og håber at det bliver ved det.

Det kan godt være at jeg træder nogle over tærerne men hva skal en 4 årig med en mobil telefon? Kan barnet overhovedet tælle og skrive sms'er er da udelukket.

Jeg skynder mig lige at undskylde såfremt nogle føler sig trådt på, men det er altså bare min mening.

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 19-12-06 23:45

Hvad med en mobil i barnedåbsgave(det ender det nok med)
Nej,det her var faktisk alvorligt ment.Jeg kan høre der er mange meninger,jeg
siger bare at skal børnene have fat i deres forældre eller andre så er der vel altid nogen
der kan hjælpe?????
Vi render da heller ikke rundt med vores fastnet i lommen.
Men tak for idag,det var kun et spørsmål???

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-12-06 06:27

kissan du kan lige så godt indse at verden kan ikke skrues tilbage.
Vores børnebørn er slet ikke imponerede af hverken mobil eller pc.
Det er et redskab for dem. De er ivrige og nysgerrige på verden
omkring dem. Spiller håndbold deltager i skolens aktiviteter såsom
musik, drama og hvad de ellers finder på.

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 100 point
Dato : 20-12-06 09:42

Det som er vigtigt med børn er, at vælge en grænse.....................og holde den.
Hvis du lader et barn på eks. 8 få lov til at udvide den grænse du har sat, så har du tabt fremover.
Men du kan da udvide grænsen, men den du har sat skal overholdes først.

Held og lykke med kampen fremover.

Godkendelse af svar
Fra : kissan

Dato : 20-12-06 13:15

Tak for svaret e.c.Dit råd er fornuftigt nok og eller god jul til alle her
KISSAN

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-12-06 14:19

Ja det var så teorien..........................praktikken er meget svær.