|
| Kommentar Fra : molokyle |
Dato : 08-12-06 00:27 |
|
'En drømmer' i denne forbindelse må vel siges at være en person, som stiller for store forventninger til 'det gennemførlige' i forhold til virkeligheden.
Eks.
1.) At afskaffe sult.
2.) At afskaffe krig.
3.) Gøre alle mennesker glade og tilfredse.
Fine intensioner, men næppe realistisk!
Dermed kan 'drømmeren' opfattes positivt.
</MOLOKYLE>
| |
| Kommentar Fra : molokyle |
Dato : 08-12-06 00:37 |
|
En negativ fortolkning af 'drømmeren' er da en person, som ligeledes er ude af trit med virkeligheden.
Eks.
1.) Jeg vinder garanteret den store gevindst i Lotto en dag.
2.) Hvis jeg beder nok til Gud, så løser han alle mine problemer for mig.
3.) Hvis jeg træner rigtig meget, vil jeg en dag kunne løbe 100 km/t.
Personer som sætter sig disse mål er dømt til at tabe.
</MOLOKYLE>
| |
| Kommentar Fra : dkwM327 |
Dato : 08-12-06 01:27 |
|
Hej molokyle
Jeg er uenig med dig når du skriver:
'En drømmer' i denne forbindelse må vel siges at være en person, som stiller for store forventninger til 'det gennemførlige' i forhold til virkeligheden.
Eks.
1.) At afskaffe sult.
2.) At afskaffe krig.
3.) Gøre alle mennesker glade og tilfredse.
Fine intensioner, men næppe realistisk!
Jeg mener at det er lidt afhængig af hvad du mener med 1.)
Jeg mener at 2.) og 3.) er realistiske mål at sætte, selvom det sandsynligvis vil tage en del år
at komme frem til målene.
mvh.
DkwM327
| |
| Kommentar Fra : knh15 |
Dato : 08-12-06 09:04 |
|
Jeg opfatter en drømmer, som en person med virklighedsflugt. Måske et ensomt menneske, der fantasere om hvor dejligt alt kunne blive hvis............. Men samtidig en person, der ikke har det store overskud til og gøre noget ved flugten, måske pg.a mindreværdsføelser. "jeg er ikke god nok, men i mine fantasier/drømme, kan ingen gøre mig fortræd, så der bliver jeg".
Sådan var det med mig, dengang jeg var aktiv i mit alkohol og pille misbrug.
| |
| Kommentar Fra : molokyle |
Dato : 08-12-06 10:02 |
|
dkwM327 -> Du har ret i at det er 'gennemførlige' ting i et større perspektiv. Det er jo heller ikke dét jeg benægter, men at de hver især skulle kunne gennemføres af én person; drømmeren, finder jeg stærkt usandsynligt.
</MOLOKYLE>
| |
| Accepteret svar Fra : molokyle | Modtaget 20 point Dato : 08-12-06 10:11 |
|
jomfruane -> Der findes også drømmere, som ønsker sig Verdensherredømmet. Temmelig kreativt og fantasifuldt måske, men næppe nogen særlig 'positiv' egenskab.
En Verdensherre kan tænkes ,at ville alle det bedste (...i forhold til egne værdier/normer). Det gør blot ikke 'tanken' mere positiv.
Derfor må man, som i mine 2 oprindelige indlæg, skelne mellem positive og negative drømmere, hvilket godt kan udvikle sig en temmelig lang etisk og moralsk diskussion.
</MOLOKYLE>
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|