/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Fjerne knuder på en perser?
Fra : kikki
Vist : 7087 gange
50 point
Dato : 15-02-01 22:29

Hej,

Jeg har 3 perserkatte som alle 3 er begyndt at få knuder, hvis jeg nu selv skulle fjerne disse knuder, og derved spare 1500,- kr. hos dyrelægen, hvad er så den smarteste måde at gøre dette på?
Hos dyrelægen giver de dem bedøvelse, kan man købe sovepiller til katte så man evt. selv kan barbere dem?

Kikki

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-02-01 23:03

Hej Kikki
Hvis det ikke er blevet til meget store filter-knuder
endnu, kunne du så ikke selv klippe knuderne af ?
bedst med en saks der ikke er spids, man kan være
heldig og ikke skulle klippe ret meget før børsten
kan klare resten, hvis det er en usamarbejdsvillig
kat er det rart med en til at holde "kræet" mens man klipper

--
Marianne

Hellemose Somali
marianne@hellemose.dk

SOME PEOPLE HAVE LIVES - OTHERS HAVE CATS

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-02-01 23:45

kikki <kikki.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:7SXi6.67363$zw.1219191@twister.sunsite.dk...
> Hej,
Jeg har 3 perserkatte som alle 3 er begyndt at få knuder, hvis jeg nu selv
skulle fjerne disse knuder, og derved spare 1500,- kr. hos dyrelægen, hvad
er så den smarteste måde at gøre dette på?
> Hos dyrelægen giver de dem bedøvelse, kan man købe sovepiller til katte så
man evt. selv kan barbere dem?

Hej Kikki

For at have Perserkatte, er du NØDT til at børste/rede _hver_ dag! Det gør
frygtelig ondt på kattene at have filterknuder, for det trækker jo i huden
når de bevæger sig!
Du skal ikke selv give dig i kast med sovepiller osv. - du risikerer bare at
give for meget og at de ikke vågner igen... Men du kan godt forsigtigt
klippe knuderne af/over med en stump saks (en børnesaks fx) og rede resten
ud.
Hvis du ikke kan finde ud af, at holde pelsene på kattene, så kan du ligeså
godt få dem "klippet ned" hos dyrlægen, og så selv forsøge at holde dem
sådan. De ser ikke kønne ud, men det er et alternativ...

Camilla

> Kikki
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-02-01 00:26

Hej Kikki
Aner ikke meget om langhårskate, andet end at perserpels skal passe godt og at det gør ondt når pelsen filtrer. Men, sovepiller osv. skal du IKKE selv forsøge dig med. Ifølge Politikens Kattebog
er der desværre temmelig mange forgiftninger hos katte hvert år, som skyldes at ejeren giver sin kat menneskemedicin....så hellere undgå at knuderne overhovedet opstår ved at holde pelsen
ordentligt.
- Gitte

kikki wrote:

> Hej,
>
> Jeg har 3 perserkatte som alle 3 er begyndt at få knuder, hvis jeg nu selv skulle fjerne disse knuder, og derved spare 1500,- kr. hos dyrelægen, hvad er så den smarteste måde at gøre dette på?
> Hos dyrelægen giver de dem bedøvelse, kan man købe sovepiller til katte så man evt. selv kan barbere dem?
>
> Kikki
>
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-02-01 10:02

Desværre er det forskelligt fra kat til kat, idet min persers forældre kunne
nøjes med en ordentlig gennembørstning 1 til 2 gange om ugen, mens min egen
skal have en daglig børstning, hvilket den desværre ikke får, så jeg døjer
selv med knuder.

Fik fat en hundesaks, som er meget velegnet til at fjerne knuderne, idet den
klipper helt nede ved huden hvor knuderne starter.
Hundesaksen kan også med godt resultat bruges til at klippe den helt ned.

Med venlig hilsen

Preben

Kommentar
Fra : kikki

Dato : 16-02-01 10:14

Tak for jeres svar,

Jeg har klippet mine katte engang for et stykke tid siden, men efter jeg har gjort det, så har de meget nemmere ved at få knuder fordi (efter min teori), at nu er pelsen ikke lige lang over det hele.

Så jeg tænker på, at få dem klippet helt skaldet, så hele pelsen bliver lige lang. Holder denne teori, eller kan jeg bare nøjes med at klippe deres knuder væk?

Kikki

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-02-01 20:12

Hej, Vi er de lykkelige ejere af en perser på 7 år. Han begyndte, trods
daglig børstning, at få hårknuder overalt. Så, vi besluttede at klippe ham.
Vi brugte en frisørsaks og med megen tålmodighed fra alles side, fik vi
klippet ham helt korthåret. Nu kan vi så begynde på en "frisk" med at pleje
hans pels. Det er gået over al forventning. Luis er idag en glad kat igen.
jelekki" <kikki.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:7SXi6.67363$zw.1219191@twister.sunsite.dk...
> Hej,
>
> Jeg har 3 perserkatte som alle 3 er begyndt at få knuder, hvis jeg nu selv
skulle fjerne disse knuder, og derved spare 1500,- kr. hos dyrelægen, hvad
er så den smarteste måde at gøre dette på?
> Hos dyrelægen giver de dem bedøvelse, kan man købe sovepiller til katte så
man evt. selv kan barbere dem?
>
> Kikki
>
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : thoped

Dato : 18-04-01 20:19

Hejsa!!!

jeg vil gerne vide om hvordan man ved om sin kat er gravid, for den er kun 9 mdr, gammel.

Accepteret svar
Fra : monty

Modtaget 50 point
Dato : 04-05-01 11:12

Jeg har hørt at du skal vaske katten med balsam eller hvis det ikke virker så kan du bruge madolie. Det filtrer håret ud. Hvis det ikke virker kan du også klippe dem af med en saks.

Kommentar
Fra : kvalitet1

Dato : 20-09-01 16:22

Hejsa.

Vi har desværre også samme problem med vores Maine Coon, men det har været totalt umuligt at få ham klippet hjemme, især fordi han er lys, og det er svært at se, hvor håret stopper og huden begynder. Så han ryger til dyrlægen 1 gang årligt, men vi giver "kun" ca. 750 kr incl. bedøvelse. Måske du skulle undersøge priser forskellige steder?