/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rukolås i baglås
Fra : enlupi
Vist : 10139 gange
40 point
Dato : 22-11-06 19:02

Hej,

Jeg har en rukolås, der er gået i baglås. Låsepalen er helt inde i karmen og når jeg drejer indefra så griber den ligsom ikke fat - ligesom den er drejet for lagt i og ikke får fat.

Jeg har skruet en lille skrue ud af låsen i den side der sidder hen mod hængslerne, og der kan jeg stikke en tynd skruetrækker ind men det hjælper ikke.

Desuden har vi lige brækket nøglen på ydersiden (måske fordi den allerede var gået i baglås) så der sidder en nøgle stump på ydersiden.

Ved ikke hvad jeg skal prøve nu....

Kommentar
Fra : disken

Dato : 22-11-06 19:11

Bor nøglen ud, eneste måde at få låsen op på.
Brug et 5 mm bor.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-11-06 19:13

tage cylinderen ud (går ud fra låsen er ganske almindelig) - den får du nemt ud ved at skrue under låse palerne- når den løsnes og trykkes ind frigøres låsecylinderen.

Når du skal have cylinderen ind igen så husk at stramme skruen. Har du skruet skruen for langt ud så sørg for at den kan få fat inden cylinderen sættes på plads - skub forsigtigt til beslaget inde i hullet til cylinderen

Kommentar
Fra : enlupi

Dato : 22-11-06 19:22

Tak for svaret, men er du sikker på det er et 5 mm bor?

Når jeg sammenligner med min anden nøgle, så er et 2½mm bor lige så bredt, som nøglen, og skal jeg så ikke bruge det?

Ellers vil jeg vel bore både nøgle og en del af låsen ud?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-11-06 19:24

det er for hulan da ikke nødvendigt at bore ud

Kommentar
Fra : enlupi

Dato : 22-11-06 19:41

Døren er lukket, så jeg kan (vel?) ikke få cylideren ud.

Var døren åben kunne jeg komme til låsen fra den side, hvor låse palerne er.

PS.
Bore ud var et forslag fra en anden bruger, som jeg prøvede at fortolke

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 40 point
Dato : 22-11-06 20:10

nej ok - det har du da ret i - sorry - døren skal jo være åben for at gøre som jeg skrev.

jeg tør næsten ikke skrive det her - men i ren og skær arrigskab over netop en lås der drillede på samme måde som din - gav jeg engang vrideren sådan et hak med et eller andet hårdt at den åbenbart fik fat og kunne åbnes - men øhhh ææææhh det tør jeg ikke råde til

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-11-06 20:15

ps har du prøvet at smøre grundigt og se om palen vil glide igen ???

blot en tanke

Godkendelse af svar
Fra : enlupi

Dato : 22-11-06 20:16

Tak for svaret miritdk.

Det virkede

Den fik 10 hårde slag både gennem det lille hul og på drejeren....

ren vold

men det virkede.

Takker

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-11-06 20:20

beklageligt men for det meste sandt

Kommentar
Fra : enlupi

Dato : 22-11-06 20:20

Nu mangler jeg "kun" at få nøgle stumpen ud....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-11-06 20:21

kan du redde cylinderen helt - eller køber du en ny - skal du bare gøre som jeg foreslog først

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-11-06 20:24

sørg for at alle de små låsepaler ( jeg kalder dem stadig dimser) trykkes væk (tilside) - også der hvor nøglen sidder - så burdet det løse sig. (godt gammelt fusketrick ) ... du kan holde alle inde på een gang med for eks tyggegummi eller lign - som kan fjernes igen uden problemer.

Kommentar
Fra : enlupi

Dato : 22-11-06 20:58

Det er en gammel smæklås der sidder på indersiden, så jeg har relativt let fået skildt låsen ad.

Nu er der kun på ydersiden af døren der hvor nøglen går ind og så den pind der går gennem døren tilbage, men kan ikke gennemskue hvordan den skal komme fri.

Problemet er egenligt kun den nøgle stump der sidder inde i der hvor nøglen skal ind.
Det er vel låse cylinderen, så jeg skal vel prøve at presse hårdt på pinden der går gennem døren?

Hvis jeg kunne få hevet stumpen ud, så var alt OK.
Men stumpen sidder derinde og jeg kan ikke få fat i den.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 22-11-06 21:22

Hvis du demonterer låsen så kan du tage låse skiven af og demontere den pind der går igenom døren. så stikker du noget tynt og stivt et clips eller en ståltråd ind i låsecylinderen og dytter ud resten af nøglen fra bagsiden af cylinderen.
alimak

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 22-11-06 21:24

"Låseskiven "= låseringen.
alimak

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-11-06 21:27

olie og hårnål

Kommentar
Fra : enlupi

Dato : 22-11-06 21:55

Succes (øhhh eller faskio?)

Med en udfollet clips fik jeg nøglen næsten ud, så et sidste hårdt tryk - og så kom nøglen, men også selve cylinderen inklusive bitte-små fjedre og paler.

Nu har jeg 5 små fjedre, 5 paler og 5 små mellemstykker.

Kan man samle dette (og afprøve med nøglen om man har sadt palerne i rigtig rækkefølge)?

Eller jeg blot købe en ny cylinder (egentlig skal låsen udskiftes med en stiklås eller lignende?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-11-06 22:03

køb en ny cylinder - så er du samtidig fri (forhåbentlig) for mindre defekter der driller den gamle lås

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-11-06 22:05

hahahahahahahahaha - fik lige smækket min ene dør med et brag (vindstød og mig i fællesskab) - resultat - låsen har sat sig og kan ikke låse

Kommentar
Fra : enlupi

Dato : 22-11-06 22:56

Det var da ærgeligt, at også din lås driller

Nå, jeg fik samlet cylindren igen ved hjælp af pincet, neglefil og en masse masse tålmodighed. det ser ud som den virker, så nu skal jeg bare samle det hele.

Takker for gode råd og moralsk støtte

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-11-06 23:00

lyder godt - håber så det bedste -

jeg er vant til det trick med at låsen falder ned - det er bare ærgeligt

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-11-06 23:26

Sæt nøglen i og lås den op, så kan det være at den retter sig ind igen.
Se efter om selve låsepalen er hoppet bag om kanten og hænger.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 23-11-06 11:37

Hej jeg komme tilsyneladende forsent ind til det spørgsmål.
Sjælden har jeg set så mange forkerte råd.
Jeg er forhenværende låsesmed, og kender derfor lidt til hvad man ikke skal gøre ved en lås.
Jeg er dybt imponeret hvis det virkelig er lykkedes for inlupi at samle cylindren, vel at mærke hvis nøglen passer.
Jeg forudser at inlupi også får problemer nå låsen skal genmonteres for der er mange muligheder for at gøre noget forkert.
Når du sætter låsekassen på så husk:
Ingen nøgle i cylindren!
Fallen/riglen skal være inde! Fallen/riglen er det stykkem metal der går ind i slutblikket og låser døren.
Når/hvis du får problemer så spørg igen.

Bjørn

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-11-06 13:27

godt du så er her BjørnJ - hvis der opstår flere problemer

ps - nøglen er ude hvorfor filan så sætte den ind igen?? (desuden var der tale om en knækket stump af en nøgle der sad i låsen)

krydser fingre for enlupi og for at du BjørnJ holder øje med tråden fra nu

BTW - jeg fik min nedfaldne lås der ikke kan fordrage smækken med døre sat på plads uden problemer igen igen igen igen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-11-06 13:42

Miritdk - det var til din lås.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-11-06 13:59

e.c - min lås lige i den dør er bare skabagtigt (en ud af to låse)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-11-06 14:05

Citat
Sæt nøglen i og lås den op, så kan det være at den retter sig ind igen.
Se efter om selve låsepalen er hoppet bag om kanten og hænger.

Citat
ps - nøglen er ude hvorfor filan så sætte den ind igen?? (desuden var der tale om en knækket stump af en nøgle der sad i låsen)

Citat
Miritdk - det var til din lås.

Miritdk.............Jeg prøvede bare at hjælpe dig med nogle af de trick som jeg kender og har brugt gennem mange år som reparatør.

[ V ] >>> [ ]

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-11-06 14:08

ehhhmm - jeg havde altså ikke problemer

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-11-06 14:12

Ok

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-11-06 14:20

sorry det lød vist temmelig storsnudet - det var ikke meningen - men den lås der driller har altid gjort det og er nem at få på plads igen. Intet problem under normale omstændigheder. Jeg blev arrig over den igår og fik den lavet (i stearinlysets skær) - for irriterende er det da

Så udover nye læsegogler - no problems

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 23-11-06 23:02

Jeg er på!
Bjørn!
Men det der med om nøglen skal sidde i låsen når man skal momterer er et tilbagevende spørgsmål.
Jeg har utalige gange været tilkaldt nå der gået kuk i en montering.
Der er mange måder at gøre det forkert på, men der er kun en rigtig måde.
Enlupi her sikkert fået nøglestumpen ud, så jeg prøver bare i al beskedenhed at forkalrer hvordan enlupi skal gøre ved genmonteringen.

Bjørn

Kommentar
Fra : enlupi

Dato : 24-11-06 20:31

Takker for de vemlige råd.

Det skal lige nævnes at det er en meget gammel lås.

Jeg fik den samlet igen ved at sætte en pal i og fra modsatte side at sætte en fjeder i og presse et lille mellemstykke oveni med en neglefil og så skubbe cylinderen et hul ind, og derefter gør det en pal/fjeder af gangen. Til sidste var den samlet og jeg kunne sætte nøglen i og åbne og derefgter tage nøglen ud igen.

Jeg var meget stolt af mig selv.

Dette skulle vises for konen, men jeg havde ikke skruet endestykke i, så da jeg viste det gik det fint indtil jeg trak nøglen ud igen og cylinderen fulgte medog nogle paler og fjedre faldt ud. Nu prøvede jeg at redde det og fik ødelagt flere fjedre - suk man skal ikke vise sig.....

Låsen er gammel og meget usikker, så jeg burde havde skiftet den ud med en ny sikre for mange år siden, så nu skal jeg så gøre det jeg ikke har taget mig sammen til i lang tid

Satte låsen i uden paler, så det ligner en rigtig lås, men alle nøgler kan åbne den. Ok indtil i morgen hvor der kommer en ny god lås i.

Kommentar
Fra : enlupi

Dato : 24-11-06 20:33

Skrivefejl!

VENLIGE råd ikke vemlige - sorry.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-11-06 20:34

ja undskyld altså - men grine kan jeg ikke lade være med

nok en god ide med en nyere lås trods alt

(hvor er det lige du bor ?????? )

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-11-06 20:35

jeg tror nu nok du ville skrive væmmelige

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-11-06 20:35

Selv om du ikke fik vist det ordentligt for din kone - så kan du hilse og sige at det var godt gjort.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 24-11-06 23:06

Til enlup
Når nu du har besluttet at købe en ny lås, og du gerne vil have mere sikkerhed, så køb en cylinder med 6 stifter, for de er meget svære at dirke op.
Jeg vil også råde dig til at købe en med rigel, den du har nu er sikkert med falle.
Forskellen er at en falllelås kan smække, det kan en rigellås ikke og det er en fordel når du har en næsten dirkfri cylinder.
I gamle dage, da jeg var låsesmed var slut nummeret på en fallelås 21 og på en rigellås 22..
Du kan få problemer ved monteringen af en 6 stift cylinder hvis du har en meget tynd dør.

Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 25-11-06 08:43

Hej enlupi

Du får lige nogle numre på det jeg foreslog i går.

Låsekasse 2622
Cylinder 1601
Hvis døren er under 39 mm så skal du bruge en cylinderring 181141
Og så vil jeg anbefale st du køber en indsats til slutblikket 802220
I gamle dage var der et stort slutblik hvor man kunne skrue ind på tværs af karmen, men dem kan jeg ikke finde. De er nuk udgået for di var temmelige klodsede, men gode.
Hvis du bor i nærheden af Faaborg har jeg et liggende.

Bjørn