/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
COOKIES-afsender m.m.
Fra : hawaii7
Vist : 539 gange
100 point
Dato : 14-11-06 09:32

Under tips var der noget om at Kandu sender 3-parts cookies.

Hvad vil det sige på dansk? (er ikke computter nørd).

På min bærbare med windows xp kan jeg ikke se e-mail adressen på ansenderen, når jeg modtager mail. Det kan jeg på en ældre outlook express som jeg bruger på min mac. Hvor ser jeg afsender adressen på de mail jeg modtager?

Når man sender en mail kan man bede modtageren om at svare når den er modtaget eller få automatisk svar når modtageren læser den. Hvordan gør man det?? Kan ikke finde det nogle steder.

Ja nu fik jag da fyret 3 spørgsmål af på en gang, men jeg ved der er flere her i Kandu der kan svare på det.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 14-11-06 09:45

1) Nogle af de navne du ser på din pc er vel dem du har i dit kartotek.
2) gå op i indstillinger / kvittering / anmod om kvittering

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-06 10:13

Der er jo ikke rigtigt noget dansk navn for en cookie - men det er en lille fil -
den cookie der er tale om er en tracking cookie - dvs - den forsøger at indsamle oplysninger - men du kan nemt blokere for den - blandt andet ved at gå i din internet explorer og vælge fanebladet "beskyttelse af personlige oplysninger og sætte skyderen til mellem - tag også et kig i dette spørgsmål:
http://www.kandu.dk/spg96431.aspx

afsenderen af en mail kan du da se - under fra hvis dit mailprogram er rigtigt sat op ???? ( eller hvad mener du ???)

Kvittering for svar får du ved at gå i funktioner - indstillinger - fanebladet kvitteringer og sætte prik i "anmodning om kvittering osv"

håber det er nok - eller kommer du bare igen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-11-06 10:27

På de mail du får hvor der blot står et afsenderNAVN, ser du normalt afsenderen ved blot at føre musen hen over navnet (uden at åbne den)....

At Kandu er begyndt at udsende 3-partscookie UDEN at meddele det til os - er noget svineri - og det er faktisk IKKE lovligt.

Men vi kan jo bare holde os væk

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-11-06 13:39

Citat
Det kan jeg på en ældre outlook express som jeg bruger på min mac.
du burde måske fortælle hvilken browser du bruger, for at vi kan hjælpe dig med at blokere for tredieparts cookies, svarene går ud fra at du bruger Internet Explorer, og det er ikke nok at sætte skyderen til mellem som foreslået, du skal i Internet indstillinger klikke på fanebladet Beskyttelse af personlige oplysninger der klikker du på Avanceret nede midt i vinduet, sætter flueben i Tilsidesæt automatisk behandling af cookies der under sætter du prik i Accepter under Cookies fra oprindelig websted og Bloker under Tredieparts cookies klikker Anvend og Ok. Den der med afsender skal du forklare lidt mærmere for at jeg forstår den

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-06 13:46

fint beskrevet o.v.n

men står browseren til standard blokerer den under normale omstændigheder netop for tredieparts cookies - så det er også en måde at gøre det på (fanen sikkerhed - klik på standard)

øhhh besynderligt nok møder jeg ikke den cookie idag ??????? mon teamet virkelig læser spørgsmålene ????

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-11-06 13:50

Morn´ mirtdk måske virker det med skyderen hvor ser man det ???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-11-06 13:55

Hvilken browser du bruger er da underordnet....

Det er jo i internetindstillinger - personlige oplysninger du stiller det.....

Og jo - mellem er nok - det blokerer for 3-partscookies

Cookien er der skam også idag "miritdk"

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-06 13:56

kig lige nedenfor her i rammen (husker ikke lige hvad den linie hedder) - hvis der er en "flyvende tallerken" med et forbudt skilt (rødt skilt ) - så er der blokeret for den beskrevne cookie - klik på den så kan du selv se - ( rapport om beskyttelse af personlige oplysninger)

den kom så igen netop der efter jeg havde været fri for den

morn` ????? o.v.n

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-11-06 13:57

Hos mig forsøger den hvergang jeg klikker på linket i mailen fra Kandu

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-06 13:58

så jeg jo refi ..

lad den bare prøve - sålænge man kan blokere for den

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-06 13:59

hader når kandu lige falder i søvn mens man forsøger at sende

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-11-06 14:01

Citat
Hvilken browser du bruger er da underordnet
hvordan får du intenetindstillinger til at påvirke foreksempel Firefox ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-11-06 14:03

Det er da heller ikke en browser - blot et plagiat

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-06 14:04

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 14-11-06 18:13

Ja det var mange kommentarer og et spørgsmål har jeg fået svaret på og der er med hensyn til kvittering.

Jeg spørger igen hvad er en 3-parts cookies og hvad laver den?

Når jeg modtager en mail på min pc med windows xp kommer der en farvebjælke inden taksten i mailen. Der står fra og så et navn, men ikke E-mail adressen og så står der til og der står min mail adresse. Jeg kan ikke se E-mail adressen på afsenderen af en mail.

Her på min mac kører jeg med en god gammel browser Explorer 5.1 til mac.

Hilsen
hawaii7

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 100 point
Dato : 14-11-06 18:25

Citat
Jeg spørger igen hvad er en 3-parts cookies og hvad laver den

http://www.danmark.dk/portal/page/pr04/DANMARK_DK/Forside/itborger/it_sikkerhed/overvaagning_og_privatliv/hvilke_spor_efterlader_du_paa_nettet ...... altså en lille fil der spionerer på dig - det er dog ikke alle der gør det

Citat
Der står fra og så et navn, men ikke E-mail adressen

højreklik på mailen - vælg egenskaber - så ser du både navn og e-mail adresse

er det så til at forstå

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-11-06 18:41

Ja - som "miritdk" siger højreklik - egenskaber, men du burde nu kunne se den blot ved at køre musen hen over.....

Kan da godt være det er fordi du kører med et "gammelt" program......

Pas nu på det ikke er så gammelt så den slipper igennem et nøglehul......

Så kan man bagefter se alle de xxx.sider du besøger

Men ret skal være ret - Den er ganske uskadelig (for komputeren) - blot irriterende at blive udspioneret

Godkendelse af svar
Fra : hawaii7

Dato : 14-11-06 18:59

Tak for svaret miritdk.

JAAAAAAAA nu hjalp det. Nu er jeg blevet en del klogere.
Det er bare irriterende at man skal klikke flere gange for at se ansender i forhold til min gode gamle outlook express.
Da jeg er en sinker bruger jeg MAC for der er kun 1 knap på musen, så jeg er ikke vant til højre og venstre men kun lige ud. det virker og da jeg nu har fået alle 3 svar fra dig (MIRITDK), skal du vel have lidt for det.
jeg håber ikke jeg skuffer alle I andre som også er kommen med lidt bidrag. Jeg skal have det ind med skeer helst en stor suppeske.
Tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-06 19:38

tak selv

et lille ps

jeg har en bekendt der gør sådan at hun skriver e-mail adresse i kartoteket på normal vis - men også under fornavn - efternavnet bliver så både til for-og efternavn - så kan du både se afsenders adresse og navn
kikset måske - men det virker da for hende og familien