/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
PhotoNetOrOderGrenzHandel
Fra : svendgiversen
Vist : 769 gange
200 point
Dato : 11-11-06 13:38

De Camera typer jeg overvejer at anskaffe koster 3-4000 kr,
efter en foreløbig analyse, med stor hjælp her fra kandu' s foto eksperter,
har jeg næsten truffet mit valg, men hvor bør/tør jeg handle?

Vor lokale fotohandler her i Sønderborg skal have 3.700 kr for mit favorit camera;
i Flensborg, en halv times kørsel herfra, kan jeg købe et tilsvarende Camera til lidt under 3.200 kr.

Også kun en ca. en halv times kørsel herfra, i Rødekro ved Åbenrå, har jeg fundet den nærmeste nethandel, med mulighed for personlig afhentning, med samme Camera til kun 3.018 kr.

Hvis jeg køber i Flensborg får jeg kun tysk manual og det er jo længere/besværligere at reklamere.

Via Nethandel får jeg vistnok kun en engelsk brugermanual,
(jeg kan både læse tysk eller engelsk, men foretrækker dansk; også når billederne skal lagres).

Vi handler jævnligt i Tyskland og er fortrolige med forretnings gangen der.

Men hvad med nethandel:
Kan man bruge sit Dankort uden risiko? Jeg har også et Master Card...
Kan man fortryde handelen og hvad gør man så??
Og hvis Cameraet senere skal til service/reperation; hvorledes/hvorlænge???

Svend, lige før vi handler; uden at vi dummer os, håber jeg...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-11-06 14:16

Du behøver IKKE være nervøs for at handle i Tyskland.

Dog er det ikke givet at garantien er den samme som her.

Men generelt er der samme garanti.

Rep. er selvfølgelig en smule mere besværligt - men med så kort afstand er det ikke værre end her.

Handler du f.eks. her i ALDI har de heller ikke noget eget værksted - så de skal alligevel sende det videre. Så det er det samme overalt.

Fortrydelsesretten har du som her.

Dog ville jeg ikke bruge MasterCard (koster penge) men Visa/Dankort

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-11-06 15:53

Ingen fare ved nethandel hvis sitet du er inde på har den såkaldte hængelås hvilket betyder at det er en sikker side.

Garanti er som refi siger samt ligeledes med fortrydelsesret.

Så køb du blot det billigste

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-11-06 16:00

Det hele kommer alligevel fra China

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-11-06 16:35

Hej Svend

Hvis det er S3IS du tænker på, så http://www.infohuset.dk/Products/productinfo.aspx?productid=3638&MenuItemID=269

Der har jeg købt mit kamera.....bestil den ene dag og du har det dagen efter med posten.

Om reklamation og reparation og sikkerhed ved brug af dankort kan du læse på siden.

Og det er med dansk brugsanvisning derfra ...enten i form af en bog på et par hundrede sider eller på en CDrom (menuen i kameraet kan stilles til dansk uanset hvor du køber det, men det er jo ikke alt der står deri).

De der sælger uden dansk brugsanvisning er som regel dem der sælger parallelimport.

mvh dova

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-11-06 17:05

>dem der sælger parallelimport...

Nu nærmer vi os det jeg er usikker over for...

Og ja det er et S3 IS jeg tænker på, men fra vor lokale net butik easyshopping fundet her:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=200586

Der er jo under 20 kr mellem de 5 billigste udbydere, er det så alle parallel importører,
og hvad er så forskellen på dem og eksempelvis infohuset?

Jeg passerer jævnligt Rødekro og kan jo så tage det med, og se det inden jeg køber det.
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-11-06 19:36

Mon kone mener parallel importerede varer ikke nødvendigvis er "rigtige".

Et Cannon er vel et Cannon, der findes vel ikke Cannon plagiater?

Er parrallel import her ikke kun import uden om Cannons danske datterselskab,
hvorfra kommer så varen, og skal den sendes til Kina for at blive repareret,
det skal alle de andre "legalt solgte" måske også...

Er der noget forkert ved parallel import på denne måde?
Og hvori består den øgede risiko??
Svend

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-11-06 21:55

Der er ikke nogen øget risiko - og da slet ikke i DK......

Og nej - der laves ikke plagiater af den slags - køb du roligt

Kommentar
Fra : 1003jeppe

Dato : 12-11-06 00:53

Svend !! husk nu at bruge både livrem og seler 1003jeppe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-11-06 00:58

Jo, vel laves der kopikameraer, også af Canonmodellerne, men det er nok mere oppe i den dyrere ende, fra EOS 350 og opad, har da læst en del på et fotoforum, hvor der advares kraftigt mod at købe billige kameraer i udlandet, da man meget let risikerer at stå med en kopi.

Men parallelimporterede varer kan være gode nok.

http://www.virk.dk/VirkPortal/site/Startguiden/KomGodtIgang/Import/Parallelimport.aspx

mvh dova

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 200 point
Dato : 12-11-06 09:29

"Dova"

De piratkopier du omtaler er vist nærmest i østen de bliver solgt.....

En kopi af den slags ville i EU blive opdaget hurtigere end forretningen kunne pakke dem ud.

Det er jo ikke en trøje eller taske der er tale om.

Såååå - sålænge vi taler om "forhandlere" og IKKE privatpersoner er der næppe nogen risiko.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-11-06 09:40

>husk nu at bruge både livrem og seler...

Foreløbigt har det jo kun kostet mig 500 Matador points,
(og som Mads Andersen Skjern vil jeg helst handle i min egen by)
men hvis du Jeppe, og andre, synes denne købs kanal analyse er for banal,
så hjælp mig lige med at afslutte mit andet spørgsmål...

Det jeg mangler er en afklaring omkring anskaffelse af en mobil telefon med kamera;
har dova virkelig ret når hun mener at jeg helt bør udelukke dette alternativ?
(Ikke i stedet for mit ønske om et Camera som natur fotograf Mangelsens,
men til hunde, fest, ferie minder, etc.)

Og det haster ikke,
jeg passerer først den fundne nethandel, med mulighed for afhentning, om et par uger.
Man kører jo ikke 80 km for at spare 50 kr i fragt.

Svend, der er blevet meget klogere takket være jer foto eksperter...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-11-06 09:53

Mht mobiltlf. med camera, så finder der endnu ikke en der har et helt tilfredsstillende camera endnu, for som der bliver sagt så er det jo en MOBIL med camera og ikke et CAMERA med mobil.

Dog har Sony Ericsson lavet en model K800i der nærmer sig det. Der sidder et 3,2 MP indbygget i men mangler dog optisk zoom endnu men det kommer sikkert snart.
http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc=dk&lc=da&template=pp1_loader&php=php1_10407&zone=pp&lm=pp1&pid=10407

og her er de billigste priser

http://dk.pricerunner.com/phones/mobile-phones/608775/prices?sort=8&noidx=1

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-11-06 10:23

Tak Fijala,

Det er lige netop den slags information jeg mangler, men det mere tekniske
om "camera performance" hører mere hjemme under mit andet spørgsmål.

Jeg søger nu at overføre dit svar hertil...Svend

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-11-06 12:04

Så må du jo lige lægge et link til dit spørgsmål

Har en SE 810i og er ganske udmærket tilfreds med kameraet der er deri......

Men det kommer jo an på hvad man skal bruge det til.....

Professionelt er det jo IKKE

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-11-06 13:21

>Så må du jo lige lægge et link til dit spørgsmål

Jeg har kun 2 to spørgsmål om foto: begge her i kandu under foto, lige oven over/under hinanden...

>Har en SE 810i og er ganske udmærket tilfreds...

Så må du jo lige (citat slut) forklare hvad et SE er?

Håber du nu kan finde frem til mit andet spørgsmål, refi...
og hvis du der vil angive hvilke objektiv, lagrings og andre væsentlige data dit SE 810i har??
Så har du hjulpet en både mobil telefon og kamera amatør lidt videre...Svend

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-11-06 14:20

SE = Sony Ericsson

Den har 2 megapixel - Radio - walkman (mp3) - 512 mb (følger med) og så kan man selvfølgelig telefonere på den

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-06 09:33

Tak for svaret refi.