/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fejl i radio eller ledninger?
Fra : peteres
Vist : 2181 gange
20 point
Dato : 26-10-06 10:04

I min nyindkøbte Berlingo ´98 virker radioen ikke. Spørgsmålet er, om jeg bare skal købe en ny radio, eller om der måske er fejl i bilens ledninger?

Når jeg tænder for radioen uden at bilen er startet (Blaupunkt CDradio), så kommer der lys i, og man kan skifte program og det hele. Der kommer dog kun støj i højttalerne, og der er ingen RDS-information i displayet. Tænder jeg så bilen, så går radioen ud efter et par sekunder.

CD-delen af radioen fungerer upåklageligt, ligemeget om bilen er tændt eller slukket.

Jeg har kigget omme bagpå, og antennestikket sidder i, ligesom stikkene til højttalere og strøm sidder hvor de skal. Jeg har sågar skiftet sikringen...

Kommentar
Fra : smik

Dato : 26-10-06 10:19

Det kunne godt være et antenne problem i stedet for da kun kommer støj ud af højtalerne, som om dit kabel er afbrudt et sted. det kunne osse godt være din tuner del som er stået af. Men jeg tro nu mest på første...
Så vil det jo ikke hjælpe at købe en autoradio, så vil du have samme problem stadig væk....

Mvh. Smik

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 26-10-06 10:27

Det er svært at komme med en løsning her.
Da din CD afspiller virker, er din forstærker del og højtaler samt højtalerledninger i orden.
Da radioen knaser og ikke virker tyder alt på din antenne eller antenneforstærker er defekt. Tænd radioen og tag antennekablet ud, stik en ledning eller skruetrækker i antennebøsningen og find en lokalradio. Virket dette, er din antenne defekt. Kommer der stadig kun knas er din radio defekt (radiodelen også kaldet tuner).

Dette er de råd jeg kan komme med.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : peteres

Dato : 26-10-06 10:57

Ja, jeg kan selvfølgelig prøve det med antennen, men har I et bud på, hvorfor radioen går ud når jeg starter bilen? Den går helt død, jeg kan ikke genstarte den, kun cden virker.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-10-06 12:08

Mit gæt er at forsyningsledningerne ikke sidder rigtigt. Den bør ikke kunne bruge forstærkeren uden at nøglen sidder i bilen.

Kommentar
Fra : peteres

Dato : 26-10-06 12:48

Altså, den anden bilradio jeg havde, kunne godt tænde uden at bilen var tændt. Den virkede sådan, at radioen slukkede sammen med bilen, men hvis man så ville høre videre, skulle man bare slukke radioen og tænde den igen, så virkede den selvom bilen var slukket.

Desuden så ved jeg at min nye radio HAR virket, og at der ikke er nogen der har byttet om på kablerne, så jeg tænkte mere i retning af, om der måske havde været 'mus' i ledningerne, altså om de måske er defekte på en eller anden måde. Ellers er det måske bare radioen der er blevet mærkelig.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 10 point
Dato : 26-10-06 18:48

ny radio desværre tror jeg. Heldigvis koster de ikke meget idag.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-10-06 18:49

Jeg havde en i min firmabil som teede sig lidt ligesådan kommer jeg pludselig i tanker om. Der var det byttet om på strømkablet til memory og power

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-10-06 18:55

Godkendelse af svar
Fra : peteres

Dato : 27-10-06 07:10

Tak for svaret Fijala. Jeg købte bare en ny radio, ingen problemer.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-10-06 19:08

Sådan og det er jo ikke særligt dyrt og du har en hel ny.