|
| Kommentar Fra : renekure |
Dato : 03-10-06 19:51 |
|
Hej disken.
Jeg ved ikke så meget om det juridiske i dette, men jeg syntes altid at man skal respekterer menneskers ret til at sige nej til at blive fotograferet, og så sandelig også om de vil have deres billeder ud på nettet.
På den måde tror jeg, at man kommer længst.
Mvh René
www.xfoto.dk
| |
| Kommentar Fra : disken |
Dato : 03-10-06 19:57 |
|
Helt enig, men KAN jeg få problemer med det.
Skal sige, jeg respekterer deres ønsker, og lægger ikke noget, UD** men når man ikke kender alle´s navn adresser og lignende, kan det være temmeligt SVÆRT, med at holde sig UP to date.
Det var næsten derhen jeg ville.
| |
| Kommentar Fra : disken |
Dato : 03-10-06 20:01 |
|
Billederne er næsten 20 år gamle, og resten er fra før/efter krigen.
Så det kan være svært, at !!!, men har fået lov, at lægge dem på nettet,
af dem, jeg ikke selv har taget.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 03-10-06 20:02 |
|
Det afhænger helt af hvor du har fotograferet.
Hvis det var under private formerhvor man ikke forventer der bliver fotograferet og spredt billeder så må du ikke.
Hvis det var en større fest med mange deltagere, hvor der blev fotograferet på kryds og tværs, så kan du bare roligt offentliggøre billederne.
| |
| Accepteret svar Fra : dova | Modtaget 110 point Dato : 03-10-06 20:03 |
|
Ja, du kan få problemer, for det må du ifølge persondataloven ikke gøre, medmindre du har personernes skriftlige samtykke.
Sådan er det bare.
Portrætter der forestiller bestemte personer eller f.eks. billeder som personerne det drejer sig om, vil finde det pinligt at se offentliggjort, må du under ingen omstændigheder offentliggøre.
Alt efter hvor "pinlige " billeder det drejer sig om, er der både uddelt bøde- og fængselsstraffe for det.
Du har rettighederne til billederne, men det betyder kun, at andre ikke må kopiere og offentliggøre dem uden at få lov af dig, og at de ikke må "stjæles" og evt. sælges.
Der står lidt om emnet her i linket jeg fandt, persondataloven kan du selv finde ved at søge på det ord.
http://www.datatilsynet.dk/include/show.article.asp?art_id=584
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : e.c |
Dato : 03-10-06 20:04 |
|
Man må ikke offentligøre et billede af en person.
Men hvis der er en person på det billede du har taget af rådhuspladsen må du gerne, hvis ikke personen udgør en væsenlig del af billedet. Men du kan sagtens få en sag på halsen og du taber den hvis personen kan påvise at det var med vilje. (en du kender)
Sådan mener jeg at have hørt det.
| |
| Kommentar Fra : disken |
Dato : 03-10-06 20:04 |
|
Teil, jeg tager et billede af et hus,????
der kommer et par mennesker forbi, må disse billeder ikke lægges på nettet.
Så er jeg meget i tvivl, men ser lige dagen ´´an´
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 03-10-06 20:23 |
|
Citat De vidste, jeg tog BILLEDER, og havde INTET imod det, BARE de fik en kopi. |
Det er komplet ligegyldigt.
Der er forskel på at lade sig fotografere og så på at se sig selv udstillet på nettet eller i avisen eller hvor det nu måtte være.
Du må ikke, medmindre du har deres tilladelse....og heldigvis for det.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : disken |
Dato : 03-10-06 20:28 |
|
dova------
Det er almindelige portræt/fotos, som på ingen måde bringer skam eller ØDELÆGGELSE.
Men filmet, i sin tid, FØR dette spørgsmål, blev tænkt på.
Nu om dage, vil alle JO have penge og rettigheder til ALT
Men nogle er portræt billeder, som de bare ville have en KOPI af, og så kunne jeg eller´s gøre med NEGATIVET, som det passede mig, men har ikke papir på skidtet.
Hvem TÆNKTE dog på det, for 20 år siden, men helt OK, at bringe det OP,
da det er rimeligt.
e.c-----troede DU var BLAKKET.
Men den tid den sorg, jeg har fået //mundtlig// lov til det,
Om jeg bliver sagsøgt af en person/ turist ? fra Brazielen, ville jeg kun være stolt af.
De tager også billeder af mig/ andre, men kan intet gøre ved det.
Jeg har på INGEN måde, tænkt mig at lægge billeder ud, der er optaget i/ med skjult kamere,
hvilket jeg ALDRIG KUNNE FINDE PÅ, MEDMINDRE DET DREJEDE SIG OM AT AFSLØRE Hr Hitler, eller andre møg mennesker, der ikke gør deres arbejde ordenligt.
Men det var en helt anden SPORT, som jeg ikke GÅR ind på/ FOR, men det skal vi sikkert ovverlade, til mennesker, der har disse rettigheder/ lov til at ???
| |
| Kommentar Fra : disken |
Dato : 03-10-06 20:44 |
|
Nok nærmere dig, der nærmer sig, MIT ømme punkt, men, om der er mange tilstede,
eller resten af menneskerne bare ville have et billede/ KOPI
Citat Hvis det var en større fest med mange deltagere, hvor der blev fotograferet på kryds og tværs, så kan du bare roligt offentliggøre billederne. |
Men får så mange mails, lige nu, så jeg tænker/ tror på jeres DOM.
Respekt, for mennesket/ offentligt optaget, ingen krav ? /
dova---
Godt ord igen, hvordan får man så fjernet et Billede/ andet, der nærmer sig Børne/ porno.
Jeg IKKE har givet tilladelse TIL, for ikke at sige noget HELT ANDET
Men selv Policen i DK, er næsten ligeglad.
Tager turen, gennem systemet.
Ikke fordi det ikke virker, SYSTEMET altså - men når man lægger en slet *dette* billede, IND, og ingen erkender dette.
Men, men, men..-
Takker for mange gode råd.
Hvem ejer rettighederne for de BYGNINGER jeg har taget billeder af
Går ud fra, det var en´ vits.
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 03-10-06 21:25 |
|
Ja, det med bygningerne må være en vits
Citat Det er almindelige portræt/fotos, som på ingen måde bringer skam eller ØDELÆGGELSE. |
Portrætbilleder er faktisk noget af det der ses med mindst milde øjne på, når det drejer sig om ulovlig offentliggørelse.
Men surt, når du lige havde regnet med at lægge "forbryderalbummet" online
M.h.t. at få fjernet billeder, så tror jeg nu nok, at myndighederne ville være oppe på dupperne såfremt noget tangerede børneporno.
Men ellers er der kun mulighed for at anmelde den der uretmæssigt offentliggør billeder, hvad enten det drejer sig om billeder der vises uden tilladelse fra de implicerede, eller man falder over noget der strider imod loven, som f.eks. børneporno
| |
| Kommentar Fra : kj |
Dato : 04-10-06 09:45 |
|
Det jeg har lært da jeg blev udlært som fotograf, var at ophasvrettigheden var fotografens, men ikke rådighedretten.
Billeder af personer må ikke offentliggøres uden en underskrevet erklæring. Drejer det sig om afdøde personer, skal de efterladte muligvis give tilladelse, det med de afdøde kan jeg ikke helt huske, men er det nulevende er der ingen tvivl. Huskt at nettet også er offenliggørelse.
| |
| Godkendelse af svar Fra : disken |
Dato : 04-10-06 18:07 |
|
Tak for svaret dova.
Ja, linket siger det klart.
Var bare i tvivl, så hellere spørge, før man får en sag på halsen.
Man kan altså godt gå hen og blive temmelig forvirret, over alle de regler der findes.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|