/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Mangel ved køb af reol
Fra : ivanovic1
Vist : 442 gange
50 point
Dato : 03-09-06 20:54

Hej Alle,

Jeg har et spørgsmål. Her er lidt info.

1. Man køber en reol i et bolighus
2. Man står selv for transporten til ens hjem.

Når man kommer hjem finder man ud af at der er en mangel ved ens reol.

Spørgsmål

1. Skal man selv sørge for at levere reolen tilbage med manglen og derefter selv køre den nye reol ud, eller kan man forlange at bolighuset skal hente reolen med manglen og levere en ny på deres regning?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-09-06 21:03

Som udgangspunkt skal du selv stå for transporten.
Når man selv afhenter en vare forventes det også at man selv leverer tilbage så butikken kan undersøge varen.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 03-09-06 21:05

det kommer jo an på hvad der mangler
kan kun tale for den måde vi gør , ved ikke lige hvad dine rettigheder ellers er
er det bare en del der mangler , får vi den med lige så hurtigt vi kan have den hjemme hvis den ikke er på lager, og det er uanset hvor lille en ting det er , vi køre aligevel over hele landet mindst en gang om ugen
er det en skade der ikke kan klares med det samme , kommer vi med en ny , og tager den gamle med retur ved samme lejlighed
ved godt det er langtfra alle der gør sådan , så kan kun sige hvad vores praksis er

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 60 point
Dato : 03-09-06 21:13

Dette kan nok forklare mere om reglerne da der jo er flere ting der kan gøre sig gældende.

http://www.forbrug.dk/markedsforing/kundeforhold/transportudgifter/

Som du kan se skal man selv sørge for transport af mindre ting selv om man som udgangspunkt skal holdes skadefri hvis fejlen erkendes.

Nu er det jo så spørgsmålet om reolen er noget der kræver særligt transportmiddel for er det tilfældet må butikken jo finde ud af hvad de vil, men er det sådan noget saml selv der kan ligge i bagagerummet vil man nok kalde det en mindre ting.

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 03-09-06 21:15

Hej Alle,

Der er ingen tvivl om, at der foreligger en mangel. Træsorten er en anden end den der står på kassen og en anden end den vi har bestilt.

Ivanovic

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 03-09-06 21:17

Det er en rimelig stor reol, så det er ikke bare en man lige smider ind i bilen.

Godkendelse af svar
Fra : ivanovic1

Dato : 03-09-06 21:21

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-09-06 21:21

Så kontakter du butikken og spørger hvilken forsendelsesform de ønsker, hvis de ikke vil komme og kigge på varen hvilket de fleste møbelforretninger jeg kender gør.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-09-06 21:24

Møgirriterende, at komme hjem med sådan noget forkert noget, men held og lykke med ombytningen.