/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
En svær formel i EXCEL !!!
Fra : osckar
Vist : 1440 gange
110 point
Dato : 17-08-01 16:06

Jeg er i gang med nogle arbejdstidsskemaer og mangler en SVÆR formel hvorfra jeg ud fra et arbejdstidsskema med de planlagte arbejdsdage skal have overført navnet til et ugeskema.

Navnene står i f.eks. kolonne A og deres planlagte arbejde i f.eks D til J. Er de på arbejde om dagen står der et "D" . Formlen skal finde "D"erne - der er flere, derefter skrive det første tilhørende navn i et ugeskema, derefter det næste osv. Op til ca. 10 personer på en dag.

Jeg har prøvet mange forskellige formler og kombineret disse men intet har virket.

Er der en venlig (Dygtig) sjæl der kan hjælpe mig bliver jeg meget GLAD.

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 110 point
Dato : 18-08-01 12:21

Osckar

Hermed et glædens budskab

Jeg er gået ud fra din opstilling og har tilføjet
overskrifter (Mandag, Tirsdag osv) i L1:R1

Indsæt følgende matrixformel i L2:

=INDEKS($A$2:$A$50;SAMMENLIGN(1;(D$2:D$50="d")*(TÆL.HVIS(INDIREKTE("D$2:D" &
RÆKKE($2:$50));"d")=RÆKKE()-RÆKKE(L$2)+1);0))

Læg mærke til brugen af blandede absolutte ($) og relative (no $$)
referencer.
Den skal afsluttes med <Shift><Ctrl><Enter>, også hvis du retter
i den senere. Har du gjort det rigtigt, vil Excel vise formlen i formel-
linien omkranset af krøllede parenteser { }. Disse skal du ikke selv
indtaste.
Træk L2 med fyldhåndtaget (det lille kvadrat i nederste højre
hjørne af cellen) til R2.
Gå ind i cellerne M2:R2 på skift og ret "D$2:D" til "E$2:E", "F$2:F" osv.
Dette er (desværre) nødvendigt fordi udtrykket står som en streng (imellem
gåseøjne). Husk at afslutte med <Shift><Ctrl><Enter>.

Markér L2:R2 og træk ned med fyldhåndtaget, så langt du lyster. En del
af cellerne vil være udfyldt med #I/T. Det er de celler, der endnu ikke
har noget at hente fra kolonne A.

--
Med venlig hilsen
LeoH
Excel MVP

"osckar" <osckar.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:5u9f7.333$3q.19097@news010.worldonline.dk...
> Jeg er i gang med nogle arbejdstidsskemaer og mangler en SVÆR formel
> hvorfra jeg ud fra et arbejdstidsskema med de planlagte arbejdsdage skal
> have overført navnet til et ugeskema.
>
> Navnene står i f.eks. kolonne A og deres planlagte arbejde i f.eks D
> til J. Er de på arbejde om dagen står der et "D" . Formlen skal
> finde "D"erne - der er flere, derefter skrive det første tilhørende navn
> i et ugeskema, derefter det næste osv. Op til ca. 10 personer på en
> dag.
>
> Jeg har prøvet mange forskellige formler og kombineret disse men intet
> har virket.
>
> Er der en venlig (Dygtig) sjæl der kan hjælpe mig bliver jeg meget GLAD.
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : osckar

Dato : 18-08-01 15:22

En stor tak til Leo Heuser.

Jeg kan se at det virker. Og vil nu forsøge at interegrere formlen i mit program.

Og hvis du læser dette Leo er du meget velkommen til at se mit lille projekt.
Du kan maile til mig hvis jeg må sende Excel-filen til dig...

Venlig Hilsen "Osckar" Michael.
skriv@indbakke.dk

Godkendelse af svar
Fra : osckar

Dato : 19-08-01 00:00

Tak for svaret Leo Heuser.

Hilsen "OSCKAR"

skriv@indbakke.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-08-01 09:45

Velbekomme!

"osckar" <osckar.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:BwBf7.4619$3q.112364@news010.worldonline.dk...
> Tak for svaret Leo Heuser.
>
> Hilsen "OSCKAR"
>