/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
ventilation/affugtning/varme?
Fra : Ostetorben
Vist : 862 gange
40 point
Dato : 14-08-06 14:55

Hej. Har et sommerhus på 41 m2 som jeg gerne vil affugte/frostsikre om vinteren. Har tænkt på solcelle fra AIDT eller en el-varmepumpe. Hvad er bedst, herunder selvfølgelig mest økonomisk? Og ved nogen hvem der laver de solcelle-ventilatorer de reklamerer med i Silvan? De ligner selvfølgelig AIDT's men ikke helt, vist?
Mvh Morten

Kommentar
Fra : Ostetorben

Dato : 14-08-06 15:50

nå ja, vi har brændeovn til selve opvarmningen under vores ophold i huset...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-08-06 08:54

Det ultimative til et sommerhus hedder IVT Nordic Inverter. En ganske speciel varmepumpe der kan køre med kun 10° i rummet. Alle andre varmepumper vil ise op i udedelen hvis du forsøger det trick.

Desværre er IVT'en temmelig dyr, men de duer bare.

Solpanelerne er smarte, men duer kun i sol. Beklageligvis har du ikke meget sol om vinteren, når du virkelig har behovet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-08-06 09:10
Kommentar
Fra : Ostetorben

Dato : 15-08-06 10:37

tak, den er halvdyr (ca. 23.000?). Folk lader til at være glade for solcellerne, men det er klart at de ikke kan holde huset på 10 grader hele vinteren. det er mest for at undgå fugtgener (kondens etc) men jeg kan godt lure fordelen i at flise gulvet ikke er 0 grader varmt når vi er der i februar. Hmmm, gruble gruble, hvad skal man vælge?
Mvh Morten

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-08-06 10:39

Normalprisen på IVT'en er lidt lavere, men det kan afhænge svært af hvor du er henne i landet? Hvor er sommerhuset placeret?

Kommentar
Fra : Ostetorben

Dato : 15-08-06 10:42

huset ligger ved Holbæk. Jeg må indrømmme at det lyder tiltrækkende da vi bruger det næsten hver weekend osse om vinteren....
Får håndværkere det billigere? Har nogen af dem i familien

Kommentar
Fra : Ostetorben

Dato : 15-08-06 10:45

laveste setting = 0,13 KW, hvor meget er det lige i penge? Jeg går ud fra at det er det den vil køre på i de tomme perioder? Tilgiv mig, thi jeg er blank på den slags...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-08-06 10:48

Næh, og problemet er at Ø-priserne kan være lidt sværere at forhandle ned, end de jyske dollars. Beklageligvis bliver en eventuel fordel i "jydepris" spist af bro og køretid.

Men prøv da lige Ole Lundberg på 23409613. Og selvom han står fast burde du kunne klemme ham omkring en tusse.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-08-06 10:57

Fidusen ved IVT Nordic'en (som iøvrigt er bygget af Sharp), er at den er forsynet med en e-scroll kompressor. Sådan en kan omdrejningsreguleres. Dette foregår iøvigt ganske automatisk. Derved kan man tilpasse ydelsen til aktuelt behov. Jeg mener at den kan skrue ned til ca 0,6 kW som laveste, hvilket svarer til et lille el-panel. Ved lavere behov klikker den bare on/off. Når varmebehovet overstiger de o,6 kW, skruer skidtet op for omdrejningstallet i udedelen og den yder mere. Op til 6 kW, hviilket nogenlunde svarer til en stor brændeovn der er rødglødende. Som tommelfingerregel kan du regne med at den producerer varmen til gennemsnitlig en tredjedel eller lidt bedre end et elpanel. Ole siger at som tommelfingerregel plejer et elopvarmet sommerhus, som man også holderfrostfri med elvarme, totalt set at falde til det halve elforbrug - altså lys og alt det er også regnet med. Jeg har selv en Panasonic i stuen, men den kan kun køre ned til 16°. Og kører du den dernede, kniber det at holde den isfri. Panasonic'en er lidt billigere (men stadig noget dyrere end kinesiske Bilka maskiner).

Kommentar
Fra : Ostetorben

Dato : 15-08-06 10:57

mange tak for svarene, jeg lader den lige stå åben for at se om andre har nogle inputs. Hvad tror du jeg kan få systemet for med lidt forhandling?
Mvh Morten

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-08-06 10:58

0,13 kW svarer til to arkitektlamper tændt. Koster små 20 øre i timen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-08-06 10:59

Ring til Ole, det er ham der bestemmer over there.

Kommentar
Fra : Ostetorben

Dato : 11-09-06 15:34

Hej Igen. Lige et par spørgsmål mere:
1: Hvis den er sat til 10 grader når vi ikke er i huset og der fx bliver 15 grader en dag i marts - slår den så fra?

2: Svarer de 0.13 kw til de 10 grader - altså er det det jeg skal regne med når den kører i vinterperioden? Det er jo kun ca 1000,- om året hvis den kører i 200 dage.

3: vi har brændeovn, så cirkulation er godt. Hvis nu vi bruger brændeovnen til opvarmning, hvordan skal pumpen så køre? Er det ikke dobbelt forbrug at have den til at køre på fx 22 grader samtidig?

Tak - skal nok komme med point efter svaret

MVH Morten

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 40 point
Dato : 11-09-06 16:09

1 Ja. Men faktisk er den så viseligt indrettet at den automatik tilretter sin ydelse til det du har behov for. Og når sdan en ka'l kører nedreguleret stiger effektfaktoren meget. Dvs den er mere effektiv ved dellast, end ved fuld fart. Men helt korrekt. Er der, eller bliver der varmere end indstilling, slukker den. Selve ventilatoren i indedelen kører dog videre, men den bruger næsten ingen strøm. 15 Watt eller sådan noget.

2. Nej sådan kan du ikke regne. For at lave gæt på årsforbrug skal man vide hvor meget du anvender til opvarmning idag. Så kan man regne sig tilbage. Eller skal man alternativ kende husets dimensionerende varmetab.

Men en tommelfingerregel siger at den afleverer ca 3 gange så meget varme, som den forbruger i el.

Dvs vil på dansk sige - at forbruger huset totalt f. eks. 15000 kWh om året totalt. så går f. eks de 4000 kWh om året til brugsvand, og andre 4000 er lys, køleskabe og den slags. De resterende 7000 kWh er så dem du hælder i elradiatoren. Hvis VP'en kan yde al den varme, skal den dertil for bruge 2333 kWh dvs en besparelse på 4667 kWh i dette eksempel. Men oftest ses det at forbruget til lys køleskab mv i sommerhuse er meget mindre. Ligeledes er varmtvandsforbruget heller ikke så stort. Ovennævnte "lyneksempel" er mere gældende for et almindelig enfamilieshus.

3 Kompressoren stopper ganske simpelt når den mærker du har fyret op. Starter automatisk når brændeovnen er gået ud og det bliver koldt. Min broder siger at alene fordelen ved bedre fordeling næsten er alle pengene værd.

Kommentar
Fra : Ostetorben

Dato : 12-09-06 09:06

Mange tak for det gode svar - nu skal jeg blot vurdere om det er for mange penge for at ventilere/frostsikre/back-up varme mit sommerhus....

Mvh Morten

Godkendelse af svar
Fra : Ostetorben

Dato : 12-09-06 09:07

Tak for svaret 3773.