/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
sorte rande under øjnene ?
Fra : fooler
Vist : 1492 gange
36 point
Dato : 31-07-06 11:30

Jeg har efterhånden fået mega sorte rande under øjnene, at folk der ikke har set mig længe tror jeg har fået to blå øjne. Kan man gøre et eller andet mod det enten kirugisk eller kostændring ?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 28 point
Dato : 31-07-06 11:42

Huden omkring øjnene er meget tynd og ikke særlig spænstig og elastisk og de underliggende blodkar og vævsstrukturer kan træde tydeligere frem og derfor kan der opstå forskellige problemer med ”sorte rander” eller poser under øjnene som normalt i din aldersklasse ikke er udtryk for sygdom.

”Sorte rander” er udtryk for en hud med beskeden blodcirkulation, der ikke stimuleres hverken udefra eller indefra (meget indeklima og beskeden fysisk aktivitet).
I dit tilfælde vil jeg mene, at du er alt for meget indendørs , idet du oplyser, at du sidder foran din computer 4-6 timer dagligt.

Jeg vil råde dig til dagligt at få frisk luft i form af fysisk
aktivitet (gå, cykle, løbe m.v.) mindst ½ time, herudover flere gange ugentligt gerne lidt hårdere fysisk aktivitet af mindst 1 times varighed.

”Sorte rander” omkring øjnene kan dog være udtryk for sygdom (for eksempel blodmangel, nyresygdomme, lunge , hjertesygdomme, stofskiftelidelser m.v.). Endelig er overforbrug af alkohol og rygning hyppige årsager til ”sorte
rander”.
fra dette link http://www2.netdoktor.dk/Q&A/answers.asp?QID=413176&CID=46&p=1

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 31-07-06 13:04

Her er mere info:
http://www.google.dk/search?hl=da&q=%22rander+under+%C3%B8jnene%22&meta=

Bl.a. diverse brevkasser og debat med andre der har samme problem.

Kommentar
Fra : fooler

Dato : 31-07-06 22:04

nordsted1 - jeg har bestemt ikke oplyst jeg sidder foran computeren 4- 6 timer dagligt.
Fik dog hjerteproblemer for et par år siden, så det kan måske være en følge deraf.
Kan man formindste de sorte rande ?

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 31-07-06 22:10

Citat
Kan man formindste de sorte rande ?

Svarene står i de link du har fået.

Kommentar
Fra : fooler

Dato : 31-07-06 22:14

Stimo1 jeg har læst dit link, og der fortæller alle, hvad der ikke hjælpe,r og hvad man ikke skal bruge. Ja det er selvfølgelig en hjælp at vide, hvad jeg ikke skal bruge. Havde jeg haft interesse i det, så havde jeg formuleret mit spørgsmål anderledes. Nemlig som ...Hvad hjælper IKKE mod sorte rande under øjnene

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 31-07-06 22:48

Ok.
Det er jo som man læser det.

Der er nævnt en masse mulige årsager. Og mulige årsager er du vel også nød til at forholde dig til. Måske er viden om årsagen til de sorte rander vejen til behandling. Måske er det sågar eneste vej til at slippe af med dem!

Men - af mulige "behandlinger" har jeg nu kunne finde flere som der siges god for.
F.eks solarie og MAC's Concealer (flydende eller fast, begge skulle virke).

---

Jeg er hermed ude af din tråd!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-07-06 23:16

fooler..... jeg ved godt du ikke har nævnt noget om, at du sidder ved pc,..... det er taget ud fra en sammenhæng fra mit link. Undskyld det kunne misforståes

Kommentar
Fra : fooler

Dato : 31-07-06 23:38

Nordsted1 ja det så jeg så først senere, at det var lægens svar til en anden.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-08-06 00:43

http://www.oestrogen.dk/show_page.asp?pageid=5311

og så kan "babynumsecreme" faktisk have en god virkning på både poser under øjnene og sorte rande - og det er da billigt .. spørg på apoteket og de vil vide hvad de skal give dig.

Godkendelse af svar
Fra : fooler

Dato : 01-08-06 00:54

Tak for svaret Nordsted1.Det kan være andre kan få glæde af det, selvom det ikke lige var årsagen til mine rande.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-08-06 08:13

Selv tak