/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Internethandel personoplysning
Fra : metalfaust
Vist : 1137 gange
50 point
Dato : 30-07-06 13:15

Jeg har fundet en hp som sælger tøj www.uppercut.se men man skal udlevere personoplysninger f.eks. CPR. Er det noget erfarne folk vil fraråde?

Accepteret svar
Fra : stl_s

Modtaget 60 point
Dato : 30-07-06 13:28

De har INTET at bruge dit cpr nr til, og det syntes jeg bestemt ikke du skal udlevere. Jeg syntes du skulle droppe den side

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-07-06 13:33

helt samme mening som stl_s

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 30-07-06 14:02

Jeg har et tidspunkt kopieret dette fra en af ministeriets sider. Kan desværre ikke finde siden(har lige forsøgt).

Citat:

"Følsomme og knap så følsomme personoplysninger
En enkelt personoplysning er sjældent følsom, eks. dit navn eller køn, men kombinationen af flere personoplysninger kan derimod være ret følsom. Følsomme er også informationer, som kan åbne for andre personoplysninger, som f. eks. dit personnummer.

Dit personnummer og dine kontooplysninger er følsomme oplysninger. CPR-nummer skal du kun afgive til offentlige myndigheder, hvor det er påkrævet, og konto-oplysninger kun i forbindelse med køb af varer på internettet af virksomheder, du har tillid til og i forbindelse med din bank.

Dine adresseoplysninger (også e-mail) betegnes ikke som følsomme, og faren ved afgivelse er primært, at du kan risikere at blive bombarderet med uønsket post (spam). I andre sammenhænge kan de dog være følsomme f.eks. i forbindelse med børns møde med personer i chatrum.

Der findes også følsommme oplysninger om dig, der drejer sig om dit køn, racemæssig eller etnisk baggrund, politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning, fagforeningsmæssige tilhørsforhold og oplysninger om helbredsmæssige og seksuelle forhold. Disse oplysninger kan være meget følsomme – især når de kombineres med oplysninger om dit navn, adresse, tlf.nr. m.v. Disse oplysninger må kun indsamles med dit udtrykkelige samtykke."

Citat slut.

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 30-07-06 14:15

Citat som stimo1 bruger stammer fra Videnskabsministeriet, men det er gammelt og er derfor slettet nu.
Det gælder dog stadig vil jeg mene og kan findes her:
http://www.emu.dk/webetik/personoplysninger/nodvendigt.html

Godkendelse af svar
Fra : metalfaust

Dato : 13-08-06 00:22

Tak for svaret stl_s.