/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hjælp - jeg skal afhøvle gulv!
Fra : cristian2
Vist : 11844 gange
20 point
Dato : 26-07-06 15:49

Jeg skal have afhøvlet mit stuegulv. Da jeg ikke har prøvet det før er jeg interesseret i at kende til fif og faldgruber, inden jeg går i gang.
Jeg regner med at leje udstyret i en malerforretning (Røverkøb for eksempel).

Tak for råd og vejledning!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-07-06 16:05

Jeg har lige fået ordnet mit gulv. De to mænd brugte diverse maskiner til afslibning.
En rondelsliber, et stort skrummel, -en gulvslibemaskine og en kantsliber. Alle slibemaskinerne var forsynede med sug og støvposer. Det kan STÆRKT anbefales. For det støver MEGET. Og det er ikke godt at få i lungerne. En lille gazemaske er helt til grin i den sammenhæng.

Jeg har selv prøvet at slibe gulve af -med ikke særlig godt resultat. For jeg havde fået for fint sandpapir med fra Silvan. Du skal SELV have check på, hvilke ting du skal bruge. Når du først står med lejede maskiner, så er der ikke rigtig tid til at køre rundt og bytte ting.

Kik evt på denne side:

http://www.ask-alex.dk/artikler/artikel.php?selection=53&cid=14&id=1499

Rondelsliberen er lidt svær at styre for en nybegynder. Det er noget med, at hvis du vil køre fremad, så læner du maskinen lidt til den ene side. Vil du køre baglæns, så læner du til den anden side. Det giver jo egentlig sig selv, at man skal lægge vægten på den side af rondellen som kører i den retning, man vil, ---men det er altså lidt svært i starten... Pas på, du ikke kører nogen ned..

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-07-06 16:06

Det vigtigste er at du bruger det grove sandpapir indtil næsten al lak er væk, derefter går du gradvis op i korn. Altså længe med det grove og kortere med det fine. Det hjælper at smøre petroleum på lakken før du sliber.
Pas på når du starter og ender på en "bane" starter du får hårdt får du en fordybning i træet. Alt efter hvor perfektionistik du er så vil du se en mase småfejl under arbejdet men du ser dem ikke efter et par uger. Man kan slibe på langs af brædderne eller skråt aldig på tværs.

Kommentar
Fra : Dr.Disco

Dato : 26-07-06 16:21

Betal dig fra det - det kan blive meget dyrt hvis det går galt. Du kan nemt komme til at bruge en hel weekend på projektet - fagfolk kan klare det på en formiddag!

Så nyd heller solen, slip for sved på panden og få et sikkert godt resultat

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-07-06 16:24

Har du fået et tilbud på hvad det koster at få gulvet slebet? En professionel kan gøre det i løbet af no time.

Det er ikke så dyrt at leje maskinen, men sandpapiret kan blive meget dyrt, hvis du ikke har prøvet det før. Det kan meget vel ende i kaos

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-07-06 16:26

Alt er jo relativt, jeg brugte en dag incl grundbehandling, meget god timeløn. 3000,- hvad der er sparet er tjent.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-07-06 16:26

en af de værste faldgruber - stop endelig ikke maskinen - så får du hul i stedet for og det er en katastrofe - ellers spørg hvor du lejer de er meget gode til at oplyse

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-07-06 16:27

Enig med Dr.Disco

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-07-06 16:42

Jeg betalte 4500 for grundig slibning og 2 gange stærk lak. 40 kvm....

Hvis du kun skal have slebet, så kan det ikke blive så dyrt..

Kik på denneher:

http://www.vikinggulvservice.dk/default.asp?ID=135&pID=99

De er MEGET hurtige til at slibe...

Mit gulv blev kun grundigt afslebet, -ikke afhøvlet.. Og jeg synes ikke, der var lak tilbage. Det blev ret pænt. --men priserne, der er nævnt på siden, er uden moms.

Da man jo betaler pr. kvm. så er der egentlig kun penge at spare ved at gøre det selv, hvis gulvet er af en vis størrelse. Så kan man også nå at få øvelsen..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-07-06 16:43
Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-07-06 16:53

Birgitta

Var det det firma du selv brugte, da dine møbler måtte stå ude i haven og du og din hund måtte overnatte hos en bekendt.

http://www.kandu.dk/Spg91017.aspx

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 20 point
Dato : 26-07-06 18:03

Ja!
Der var store problemer med lakken, men firmaet behandlede mig da absolut fair.

Christian skal jo kun have høvlet af, og det er altså ingen sag for et par fagfolk. Der er da sikkert andre firmaer, som ligger nærmere... Jeg ved jo ikke, hvor christian bor. Hjemmesiden var ment som et priseksempel.

Men jeg kan da fortælle, at gulvet er blevet glattere/ blankere efter den første uge. I går tørrede jeg det over med koldt vand.

--at jeg endnu ikke hare fået tømt flyttekasserne og sat møblerne endeligt på plads, det er jo ikke gulvfirmaets skyld. Det er på grund af varmen..

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 27-07-06 12:02

Som Birgitta er inde på skriver christian2 afhøvling og ikke afslibning.

Der f..... til forskel.

Afhøvling hvis gulvet ligner kong Volmers r.. - bulet/ujævnt.
Afslibning hvis gulvet er blevet slidt med f.eks. småskader og misfarvet.

Afhøvling kan absolut ikke anbefales at selvgøre for begyndere, det kan - som tidligere skrevet - gå grueligt galt.

Afslibning er lidt lettere at gå til, men det anbefales at lade fagfolk gøre det alligevel, idet efterbehandlingen er essentielt for et godt, holdbart resultat.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-07-06 12:18

Mange forveksler afhøvling og afslibning.
Det er yderst sjældent at man afhøvler gulve.
Det grove sandpapir i afslibning tager ujævnhederne, efterbehandlingen synes jeg ikke er så svær hvis man følger brugsanvisningen, men igen alt er relativt.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 27-07-06 13:16

Gulvet er tidligere "forsøgt" afslibet/afhøvlet af tidligere beboer. Dvs. der er en del selvskabte fordybninger i gulvet som skal rettes op.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 27-07-06 13:30

christian2.

Det lyder som om, at du ikke undgår faglig ekspertise.

Hellere det end at bruge en hulens masse tid for derefter at stå med et resultat, du ikke bliver glad for.

Fat i "muldvarpen" og bliv glad for dine "nye" gulve.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-07-06 14:22

Jeg havde et par ret dybe "ridser" eller "furer" efter mit eget forsøg på at silbe og lakere for 4 år siden. Og jeg var forberedt på at måtte leve med dem "til evig tid". Men efter at vikingerne har huseret, så er furerne VÆK! Og det var altså kun en afslibning.

Er du sikker på, at det er meget nødvendigt med den afhøvling? HVIS der er tale op fordybninger, der går dybere end de millimeter, der bliver fjernet ved slibning, så vil ujævnhederne jo under alle omstændigheder blive reduceret kraftigt ved slibningen.

Prøv at undersøge, hvor meget det vil koste at få professionelle til at slibe gulvet. Jeg havde ikke meget tid til at lede efter et firma da jeg bestilte vikingerne, for jeg havde allerede slæbt halvdelen af mine møbler ud i haven. Så jeg sagde jatak til dem, der kunne starte hurtigst.
Det er muligt, at andre kan gøre det billigere?
Hvor mange kvadratmeter er der tale om?

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 27-07-06 15:28

Der er tale om cirka 30 regulære kvm uden besværlige gennemføringer eller hjørner.

Tak for hjælpen alle sammen!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-07-06 15:40

Nååh, -der ER jo nok hjørner... Du kan i hvert fald ikke nøjes med at leje en rondelsliber... -Eller en gulvsliber.. Du er nødt til at have noget, der kan komme helt ud i krogene også... Og hvad med omkring rørene fra varmeapparaterne? Og dørtrin?

For professionelle er det ikke noget problem, for de har alle værktøjerne. Men du skal ud og leje... Og skulle helst ikke mangle noget. Har du kikket på ask-alex-siden?

Men du HAR måske helt droppet ideen med at gøre det hele selv?

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 13-12-06 09:29

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-12-06 14:36

Tak for accepten af mit svar....
Jeg håber da, at du har fået løst dit problem....