/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Boret ciao
Fra : JesperTR
Vist : 2996 gange
130 point
Dato : 25-07-06 00:31

Har lige fornyeligt købt en billig ciao, hvor den er boret.

men nu er hvor jeg har læst lidt rundt på nettet om boring er jeg lidt i tvivl om om det er gjort rigtigt på den jeg har købt.

den er filet op efter at plumben er pillet i et næsten rundt hul, hvor de svinger lidt mellem 12,5 til 13 mm. men på indersiden af studsten, sidder der nærmert et stk ekstra stykke plade, der sådan forhøjer indersiden, og her er kanten brudt ud af til, så den ikke har en ret kant.

gør dette noget? for syntes jeg har haft svært ved at tyde om det var den folk hentydet til når de skrev nogetom at man ikke måtte bore igennen da det ville give falsk luft.

mvh jesper

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-07-06 01:29

Caio er meget forskellig fra andre knallerter, da indsugningen fra karburatoren ned til vaccummet i krumtaphuset ikke styres af stempelet eller for den sags skyld af en membran som på moderne scootere. Styringen sker ved hjælp af krumtapakselens ene svingklods, som kører meget tæt på indsugningshullet op til karburatoren.
En Ciao har ingen plomb på cylinderen, men en nede i krumtaphuset, som du kun kan se hvis du skiller hele krumtaphuset ad.
Det er der nede at hullet ikke må blive for stort, eller skævt, da den så slet ikke vil køre, da der så presses benzin/luft tilbage i karburatoren.
Den "plade" du kan se, er det ikke bare en pakning mellem krumtaphus og karburator.

Nederst på denne side, kan du hente 2 zipfiler som omhandler ciao:
http://knallert.tripod.com/index.html
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : JesperTR

Dato : 25-07-06 02:20

Den forhøjning sidder på indersiden inde ved akslen. , der hvor så krumtapakslen køre, der glider den helt op af denne forhøjning.

den er filet op så hullet går hele vejen igennem indtil krumtapakslen, så den kant på forhøjningen er brudt i dne ene side.

Kommentar
Fra : JesperTR

Dato : 25-07-06 02:41

Fandt lige et citat fra en anden post. det er er lavet på min er nok som der står herunder.

Citat
.. Hvis du borer uden for den plade der er inde i krumtaphuset som gør at den ikke for falsk luft, så kan den ikke starte...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-07-06 13:16

Der skal ikke bores eller files mere dernede da den så ikke kan starte.
Den plade du kan se, er nok en tynd metalplade der er limet indvendig i krumtaphuset, fordi, et fjols har boret hullet for stort, så den ikke kunne køre.
Desuden er et hullet dernede stort nok, da orginalkarburatoren kun har en gennmgang på 7mm
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-07-06 13:19

Desuden skal du have det gratis katalog fra thansen.dk
Det er Piaggio kataloget.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : JesperTR

Dato : 25-07-06 16:16

nu har vi 2 blokke hvor det er identisk på. hvis den forhøjning er noget som var limet i ville den da ikke kunne passe på krumtappen, den flugter nemlig helt fint op af.

men nu er det sådan at vi har købt en 13 milimeter kaburater til, så vi skal jo have det større hullet i studsen.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 25-07-06 17:49

Du opnår ikke ret meget fra 11mm til 13mm.
Min ciao med 10mm karburator kørte 80 kmt med 43mm cylinder og proma serpent.
Tror ikke at at du får ret meget mere end det ud af den.

Du skal bare være sikker på at din dyse er stor nok, og at din gearing ligeledes passer til.

Kommentar
Fra : JesperTR

Dato : 26-07-06 00:12

JA. nu skal min ikke køre mere end omkring de 50 km i timen. så den skal jo bare geares efter det jo.

jahh, skal jo lige have de forskellige dyser til og prøve mig frem med.

har umiddelbart ikke set et sted jeg kunne få 10 mm kaburator, fandt kun en 13 mm, og tækte.. hvad fanden, den køber jeg da bare.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 26-07-06 16:59

Den 10mm jeg havde var en 7mm som var boret op med et fladt bor.
Med fladt bor mener jeg et, som var slebet fladt i spidsen så det ikke ødelagde røret i midten af spjældet.
Hvis den kun skal køre 50, så behold din 7mm karburator, fjern plumben ( har du gjort ), skift til en proma city, og stik den en 80mm gearing. evt, bor skyllekanalerne i cylinderen op, så de passer til dem på motorblokken, og det samme på pakningen.
Så render den 50-55 kmt. Det gjorde min med ovenstående kombination.

Du skal ikke gearer din ciao efter topfarten.
For lav gearing, så brænder du motoren af.

Kommentar
Fra : JesperTR

Dato : 27-07-06 07:20

Nu er er ciao'en samlet igen.

køre og starter perfekt. men nu er det bare at den ike har den vilde trækkraft, og vil kun køre hvis det er uden udstødning.( somom den ikke kan komme af med luft nok, har prøvet med en gammel pot der nærmest var fuld udblæsning i, men det ville den ikke trille med. KUn fuld udblæsning.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 27-07-06 16:42

kunne godt tyde på at den er boret for meget op, eller at du har vendt stemplet forkert.
Pilet på stemplet skal vende mod udstødningen (ned mod jorden.)

www.protuna.dk har en Proma Serpent på tilbud til 249,-

Det er rigtigt billigt, og den udstødning er den bedste jeg har kørt med til ciao.

http://www.protunahandels.de/product.asp?cid=60298&n=19068348&pn=19068353

Har du husket at skifte dysen i karburatoren til en der er større?

Kommentar
Fra : JesperTR

Dato : 27-07-06 20:49

Jahh.. NU har jeg sammelignet med med min kammerats og udmiddelbart er er der slet ikke den samme komprotion på min knallert som der er på hans.

og vi har prøvet at skifte topstykke, for om se om hans var bedre, men det gjorde ikke lige nogen forskel. manglede stadig komprotion i forhold til hans.

det med dyser der er jeg nede på 39/40 i 13 mm kapurator, ellers kan den ikke tage gas.

men kan stadig heller ikke forstå hvorfor den slet ikke vil køre med nogen udstødning.

Accepteret svar
Fra : NoShyGuy

Modtaget 130 point
Dato : 28-07-06 22:11

Svarede du på om du havde vendt stemplet rigtigt?
Har du husket stempelringe på stemplet?
Noget tyder rigtigt meget på at du har boret indsugningshullet for stort, eller at dit krumtaphus på anden måde er utæt.

Kommentar
Fra : JesperTR

Dato : 29-07-06 11:14

Stemplet er vendt rigtig og stempelringe er i, og stemplet er self i rette størrelse.

vi har lavet indsugningshullet mindre igen for at udelukke denne mulighed men hjalp heller ikke, så vi er nok ude i at det er simmeringer ved krumtappen der er utæt. hvis ikke det er det, så er jeg på bar bund. men nu har jeg fået en ny simmering, så det skal prøves nu..

Godkendelse af svar
Fra : JesperTR

Dato : 29-07-06 11:17

Tak for svaret NoShyGuy. er ude i den nok kun kan være et sted i krumtapshuset. men lige hvor, for vil mene den burde svine det sted den er utæt, men har umiddelbart ikke kunne se det nogle steder.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 29-07-06 14:00

Du kan ikke lave hullet mindre igen, der hvor det er boret op.
Hvis du har boret hullet for stort, så kan det kun lukkes med proffesionel plastikmetal, og så skal krumtaphuset åbnes og gøres den vej fra.

Den tur har jeg nemlig været igennem med en Vespa Bravo.
Takket være lorte Scandinavisk TuningsCenter, som skrev at man skulle bore hullet op til 13mm når man satte en 13mm karburator på.

Anyway, good luck.
Iøvrigt så har førnævnte STC eller www.west-import.dk en komplet motor med CDI tændning tiul ca. 1600,- Det gav vi ihvert fald for den.