/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
fra skrotbil til cabriolet??
Fra : Fauerskov
Vist : 495 gange
100 point
Dato : 13-07-06 11:13

Nogen der ved hva der sker hvis man tager taget af en bil?
Her en gammel fiesta der er ved at være klar til skrot. Kunne tænke at lave lidt sjov inden den skrottes. Hva ville der ske hvis man skar taget af den og brugte den som cabriolet den sidste tid inden den bliver sendt til ophug? Kunne jo være godt på stranden en varm sommerdag. Kan bilen holde til det? Og hva kunne der tænkes der skete hvis man blev stoppet af politiet? Er bøden til at betale?

Kommentar
Fra : pims

Dato : 13-07-06 11:38

Hvis du skærer taget af bilen uden videre, falder den sammen.
Taget er en del af konstruktionen. Du er nød til at afstive den i bunden, og det er et større projekt. Jeg tror ikke det kan betale sig.
Mvh. Pims

Kommentar
Fra : pve

Dato : 13-07-06 11:41

Udover pims kommentarer mener jeg også du skal have den synet efterfølgende samt din indregistrering af bilen skal vist også ændres - tror det bliver både dyrt og besværligt

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 13-07-06 12:11

Taget er en bærende del af bilen, så den vil bule ud i siderne som en "gravid ko".

For det andet er det ulovligt at skære taget af en bil.

Hvis det kunne laves forsvarligt med afstivning o.s.v. ville det kræve tekniske målinger og godkendelser og bilen skulle godkendes med en konstruktiv ændring, og evt. afgiftsbelægges fordi den med det ændrede karosseri skifter identitet.

Bøden...du skal være glad hvis du får lov at beholde kørekortet såfremt du kunne få "cabrioleten" til at rulle ud fra værkstedet inden den er braset sammen

mvh dova

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 13-07-06 20:35

Det ville nok gå hvis du holder dørene lukket.Men lovlig er det ikke.
alimak

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 14-07-06 01:42

Det kan du sagtens gøre - bare husk at vikle rigeligt med gaffa tape rundt om resten af bilen inden du skærer taget af. Politiet vil have dyb forståelse for dit projekt - og hvis du bare har brugt tape nok bliver der ikke problemer med at få den synet.

Godkendelse af svar
Fra : Fauerskov

Dato : 13-10-06 16:13

Tak for svaret dova.