/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Pletter på foto....
Fra : hjerterum
Vist : 528 gange
100 point
Dato : 06-07-06 23:18

Hej der ude, jeg har lige købt et nyt Canon digital spejlrefleks kamera, og lige pludselig kommer der nogle mærkelige runde pletter på mine foto de er særligt tydelig hvis jeg har blå himmel og bliver kun mindre tydelig hvis jeg sumer ind på himlen, hvad er det, og hvad kan jeg gøre.

venlig hilsen
hjerterum

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 110 point
Dato : 06-07-06 23:27

Det er formentlig støv eller regndråber lige foran linsen.
På grund af den lille blænde og digitalapparaternes meget korte brændvidde vil småpartikler lige foran eller på linsen afbilledes næsten skarpe.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-07-06 23:30

Runde pletter

Måske pletter efter vanddråber el.lign, der skal så lidt til før det kan ses på billederne.

Eller andet skidt på linsen.

Det kan næsten ikke være andet, medmindre det ligefrem er en fejl kameraet laver ved optagelse.

Prøv at rense det, sådan som der sikkert er anvisning på hvordan du skal gøre, og hvis det ikke hjælper, må du en tur til forhandleren med det for at finde ud af hvad det er.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-07-06 23:32

Jeg har forresten prøvet at tage et billede med ene små runde pletter.

Fandt efterfølgende ud af, at der var fordi kameraet havde opfanget og fotograferet dugdråber da duggen faldt.

mvh dova

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-07-06 09:05

Hjerterum... både transor og dova har ret. Jeg har selv prøvet tilfældet gentagende gange, og transor forklare hvorfor = den lille blænde.
Prøv til eksempel at gå ind i en lade, spark til halmet (eller høet), og tag så et foto ud i laden, så skal du bare se pletter
Se evt. også http://www.digitalfotoonline.dk/show.asp?ID=453&side=3
Hygge med dit kamera

Godkendelse af svar
Fra : hjerterum

Dato : 07-07-06 12:07

Tak for svaret transor.