Nu skifter man normalt ikke begge tandhjul, undtagen de er godt slidte.
Det er ligegyldig om man skifter bagtandhjul eller fortandhjul, bare man får den gearing man vil have.
Men i langt de fleste tilfælde skifter man kun fortandhjul, fordi:
1. Det er billigere
2. Det er lettere
3. Få tænders ændring, giver megen gearing.
4. Det er mest slidt.
Altså større gearing som giver højere topfart, fåes ved at skifte til færrer tænder bag, eller flere tænder foran.
Hvis feks. de orginale var F: 10 tænder og B: 50 tænder , så vil et fortandhjul på 11 tænder give samme gearing som et bagtandhjul på 45 tænder.
Så nøjes med at skifte fortandhjul, det er enten sat på med en bolt eller møtrik, eller en låsering som en Maxi knallert har.
For at løsne bolt eller møtrik, skal låsepladen rettes ud. Låsepladen er en stor spændeskive der ligger bag bolt eller møtrik, og som er bøjet op om møtrikkens sekskant.
For at løsne møtrikken, skal låsepladen slåes tilbage så den bliver lige. Det gøres med mejsel eller stor skruetrækker og hammer.
Baghjulet løsnes og kæden sættes på, og de 2 kædestrammere spændes så hjulet løber lige mellem baggaflerne, og kæden er tilpas stram, det vil sige den skal kunne bevæges ca 1 cm op og 1 cm ned på midten af kæden. Så spændes baghjulet igen.
VH Palle Hansen