/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
slibning og male gamle paneler
Fra : michno
Vist : 9630 gange
100 point
Dato : 02-07-06 12:57

Hej jeg har lige overtaget en lejlighed og her skal alle paneler slibes og males. hvad er fremgangs måden for det beste resultat ?

mvh michno

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 02-07-06 13:00

Da vi gjorde det pillede vi panerlerne af. Sleb dem med fint sandpapir med en rystepudser (kan igså bruge en trekantsliber) og så malede vi dem igen inden vi satte dem på. Hvis de ikke kan komme af er det nemmest at slibe dem med en trekantsliber, da den er lille og nem at have med at gøre.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 02-07-06 15:48

Bedst og nemmest er det med panelerne afmonteret, men det er vel også muligt med dem på, hvis man ikke kan finde ud af at tage af og sætte på.
Det kræver en sikker hånd at sætte på uden at lave mærker.

Først skrap grundrens, det kan også mattere gammel maling . Efterskyl med vand.
Ved at rengøre først undgår man at slibe fedt og skidt ned i underlaget.

Huller spartles, og der slibes let til panelerne er helt glatte.

Så er det om at bruge god maling og en dod pensel, spa ikke på det sidste .
Husk at gøre penselen FULDSTÆNDIG ren efter arbejdet og fylde den med sæbe til nedste gang.
Også hvis næste brug er om nogle timer.

Godt værktøj er det halve arbejde. Den anden halvdel er at vide hvordan.

Pas på med små slibemaskiner, man skal have lidt øvelse hvis der ikke skal slibes mærker på krumme flader og kanter.

Vask sæben ud inden brug.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 02-07-06 17:34

Et lille indput herfra.

vask panelerne hvis de er meget slemme. Slib let med noget ikke så groft sandpapir K100-180. og så maler du bare med samme resultat som alt det andet bare mindre arbejde.

Fik da synet en lejlighed med denne fremgangsmåde.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-07-06 20:04

Helt enig.
Afvaskningen siger sig selv og er blevet forklaret. Slibning er for at lave overfladen mat så den efterfølgende maling kan vedhæfte. Den skal ikke slibes alverden bare lige materes.
Hvis det er nødvendig med en spartling på visse steder gøres det med snedkerspartel.
Efterfølgende planslibníng af spartel og er det ok og uden huller (ellers må det have en tur til ), så skal det hele grundmales for at opnå en god vedhæftning. Der efter cville jeg overmale med en interiør maling på vandbasis. Flügger har en der er knippelgod der hedder Interiør 50. Den er megen hårdfør når den har hærdet i 7-8 dage, så er den faktisk ridsefri. Har selv lakeret spiseborde og stole med fremragende resultat.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-07-06 01:39

Fornem lejlighed du har fået med paneler og sager. Er det fodlister, du mener?

Godkendelse af svar
Fra : michno

Dato : 25-07-06 13:28

Tak for svaret transor.