|
|
En anden variator, kan ikke give noget på toppen, men kan ved et godt valg af ruller, give noget i optræk. Men det kan rigtig valg af ruller også på den orginale variator, så prøv at sætte 5 grams ruller i.
Endvidere bør du sætte størrer dyse i din karburator, ca. 62-64
VH Palle Hansen
| |
|
Jeg tror dysen er for stor.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : NoShyGuy |
Dato : 02-07-06 18:37 |
|
Hvis jeg avr dig så ville jeg beholde den store dyse i og bare skifte udstødningen til en Prestigio fra Protuna eller en Technigas Next.
Og så sætte de 5 grams ruller i som du har liggende.
Så kan jeg garantere dig et optræk som du bliver tilfreds med.
Og hvis den er langsom fra 0 - 40 kmt, så skal du yderligere 1 gram ned i vægt på rullerne.
| |
|
Så må den være utæt ved bund eller toppakning, måske ved membranen, i sjældne tilfælde simmerringene.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : Bml |
Dato : 05-07-06 19:21 |
| | |
| Kommentar Fra : NoShyGuy |
Dato : 05-07-06 19:55 |
|
Mere optræk = Ny udstødning eller større cylinder.
Glem alt om Thansen udstødningen og gå efter en tunudstødning.
| |
|
Ja, det er noget vrøvl, denne noname vario kan ikke gøre forskel, du skal kunne ramme det samme bundtræk og topfart ved at finde de rigtige ruller til din vario.
Det er kun komplette oversize sæt, der kan give lidt størrer tophastighed, og så skal motorydelsen også kunne følge med.
Men du har en anden fejl et sted, for når andre kan fræse afsted med 5 g ruller og 64 dyse, skiverne taget, og stort forrør, og du ikke kan, såå?
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : NoShyGuy |
Dato : 05-07-06 20:19 |
|
Hej Palle.
Det med at en anden variator ikke kan give på toppen, det passer ikke helt.
Jeg har flere gange set at en malossi eller polini variator presse en kilerem de sidste mm. op på skiven som gav 5 km på toppen.
Det havde intet med rullevægt at gøre, da den originale variator var helt ny og kileremmen havde været så langt oppe på den som muligt.
| |
| Kommentar Fra : Bml |
Dato : 07-07-06 18:34 |
|
Vil en TP Powered kunne give lidt mere på toppen eller vil det være nogenlunde det samme som nu.?? Den køre omkring 65 med det største forrør man kan få.
Og hvad er bedst Prestigio fra Protuna eller TP Powered fra www.scooter-shoppen.dk ?
| |
|
Ja, hvor mærkeligt det end lyder, så yder Prestigo bedst, og så er den jo billig, larmer ikke, og ser lovlig ud. Dog skal du dyse op til mindst 64, ellers er der riciko for stempelsætning.
Du skal også for mere jævn ydelse, have lette ruller i.
VH Palle Hansen
| |
|
Nej, der sidder ikke nogen begrænsning i nogen af dem.
VH Palle Hansen
| |
| Accepteret svar Fra : NoShyGuy | Modtaget 460 point Dato : 08-07-06 00:12 |
|
Prestigio er rigtigt effektiv.
På min Yamaha jog sned den sig fra 60kmt med Proma Legal, op til 75 med Prestigio og optrækket blev fantastisk da jeg skiftede koblingtrykfjederen.
Men du skal nok en del over 64 i dysen.
Mit bud vil være 75-80 hvis du også skifter til højkomprimeret topstykke.
| |
| Kommentar Fra : Bml |
Dato : 09-07-06 00:03 |
| | |
| Kommentar Fra : NoShyGuy |
Dato : 09-07-06 00:41 |
|
Ja, det vil den helt sikkert.
Jeg tror at det vil give ihvert fald 10 kmt mere.
| |
| Kommentar Fra : NoShyGuy |
Dato : 09-07-06 00:52 |
|
nej, det gør det ikke hvis du dyser den op.
Men med 48mm skal du nok op i en 85 dyse ca.
Den holder selvfølgelig ikke lige så lang tid, din krumtap, men hvad fanden, på et eller andet tidspunkt skal man alligevel have ny krumtap i når man tuner.
Jeg har lavet en fin lille guide til det på.
www.frip.dk/qax/Skift%20krumtap.htm
| |
| Kommentar Fra : NoShyGuy |
Dato : 09-07-06 03:56 |
|
Ja, det er lige til.
Intet problem i det.
| |
| Kommentar Fra : Puch1 |
Dato : 12-07-06 22:00 |
| | |
| Kommentar Fra : Bml |
Dato : 14-07-06 14:01 |
| | |
|
Nej, bestemt ikke, når du allerede har det største forrør på.
VH Palle Hansen
| |
|
Ja, hvis du vil tiltrække dem, så vil udseendet og larmen hjælpe, men du kører meget lidt stærkere med en knækudst.
Men hvis du ikke har mere i tråden, så kan du jo lukke spørgsmålet.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : Bml |
Dato : 21-07-06 14:14 |
|
Et sidste spørgsmål..
Har købt det der new-race topstykke og sat det på og det køre også helt fint MEN når den er kold og jeg starter den skal jeg hjælpe den igang, og når den så er varm er der ingen problemer med at komme af sted. Hvad kan det være gjorde som du sagde NoShyGuy og satte en 78# dyse i den 4takter ikke men er som sagt langsom når den er kold.
Kan 0,2 gram på rullerne gøre at man rammer de rigtige altså istedet for 5,0g så 5,2g..??
| |
| Kommentar Fra : NoShyGuy |
Dato : 21-07-06 17:57 |
|
Du siger at den er langsom når den er kold...!
Den slags bør man egentlig ikke vide om sin scooter, fordi det betyder at du har givet den fuld gas for at vide det.
Man giver ikke en scooter fuld gas når den er kold.
Den bør også 4takte og være lidt langsommere når den er helt kold, fordi når den er kold så er chokeren tilsluttet.
Ellers, så kan det være at du skal stille din luftskrue eller hæve din nål i karburatoren.
Det er helt rigtigt at 0,2 gram på rullerne kan betyde en hel del.
Optrækket når den er kold skal du ikke tænke på, da den gerne burde blive varm på ca 500meter
Faktisk bør du slet ikke køre på den kold, og vente til chokeren selv hopper fra. Når den gør det er scooteren klar til kørsel. På den måde kan den køre 30.000 km uden problemer.
Anyway, når den er varm og du giver gas, trækker den så bedre/værre når du kommer op over 30, 40 eller 50 kmt? og hvor meget bedre/værre trækker den?
| |
| Kommentar Fra : NoShyGuy |
Dato : 21-07-06 18:01 |
|
ps, fedt at du er kommet helt op på dyse 78 uden at den 4takter.
Det tyder på at den har fået en del flere HK så.
Har du prøvet at hæve nålen?
Hvis den 4takter ved ½ gas når scooteren er varm, efter at nålen er hævet, så skal nålen sænkes ned igen.
mål, nålens længde og se hvor lang den er når den sidder på med kabel osv.
Flyt så den lille skive, og mål igen. Nålen skal blive kortere.
Så har du selv fundet ud af hvad vej skiven på nålen skal for at hæve den.
Good luck.
| |
| Godkendelse af svar Fra : Bml |
Dato : 21-07-06 20:31 |
|
Tak for svaret NoShyGuy.
Kan ikke finde ud af det med nålen og luftskrue så jeg pillede "snorklen" af luftfilteret og en str. 80 dyse og nu har jeg fået det optræk jeg jeg godt ville ha'
Lyden er også blevet meget bedre har ikke prøvet at køre den over 60 efter det nye topstykke kom på men det prøver jeg snart.. Kan godt mærke den har fået lidt flere kræfter og og når du siger den har fået flere HK tror jeg du har ret!
Hvis jeg kan komme længere op i dyse uden den 4takter ville det så være bedre??
| |
| Kommentar Fra : NoShyGuy |
Dato : 22-07-06 20:47 |
|
Endelig en som har fattet det med at man skal ramme rigtigt med rullerne.
Topfarten ændre sig ikke medmindre du sætter alt for tunge, eller alt for lette ruller i.
Rullerne ændre mest af alt optrækket.
Jo, det gælder om at ha så stor en dyse i som muligt, uden at den 4takter.
Hvordan er optrækket fra 40 til 60? kommer der et punkt hvor den pludselig trækker mere?
Men prøv dig frem med rullerne.
| |
| Kommentar Fra : Bml |
Dato : 22-07-06 21:17 |
|
okay.
Den trækker godt fra en 20-30km/t og så går det sådan jævnt opad
| |
| Kommentar Fra : NoShyGuy |
Dato : 22-07-06 21:31 |
|
Lyder godt.
Det lader til at dit variometik er "rullet ind" og at din karburator er "dyset ind"
Når du kommer over 50-60 kmt, så vil motoren sikkert stige i omdrejningerne, og hvis din topfart ikke er høj nok, så skal der en anden udstødning eller en gearing til at få den højere op.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|