/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Bytte lejlighed uden penge
Fra : jomfruane
Vist : 771 gange
100 point
Dato : 21-06-06 09:14

Hej jeg skal bytte min andelslejlighed med en anden andel. Begge foreninger styres af administrationsselskaber.
Begge selskaber kræver at vi hver især indbetaler lejlighedens pris til dem. Det virker helt grotesk på mig. dvs at vi begge skal ud og låne en lille million hver.

Jeg kan forstå at der skal inbetales for forbedringer, da man kan gøre indsigelse efterfølgende, men hvor lang tid opbevares pengene normalt hos administrationsselskabet?

Kan nogen hjælpe mig så vi kan få lavet vores bytte - min SU gør mig ikke kreditværdig og andelen kan jo kun belånes 80%

Er det ikke ret normalt at bytte lejlighed - jeg tænker de må havde prøvet det før?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-06-06 16:15

Bytte af andelslejligheder er at sidestille med salg/køb af to lejligheder.

Og selskaberne har ret til i den forbindelse, at have de regler om, at køb/salg skal gå gennem dem på den beskrevne måde.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 100 point
Dato : 21-06-06 20:39

jomfruane

Jeg har talt med min søn, som for en måned siden byttede sin andelslejlighed med en anden andelslejlighed.

Begge andelshavere skulle sætte det fulde beløb ind på andelsforeningernes konto.

Han talte med sin bank og forklarede dem problematikken. Han fik et gratis midlertidigt lån. Pengene blev jo af køber af hans lejlighed sat ind på hans konto.

Hvis alle papirer er i orden, så tager det ikke så lang tid. Der gik 2 uger, men det var p.g.a. der manglede nogle papirer.

Så tal med din bank.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-06-06 20:40

Pengene blev indsat på min søns konto, da alle papirer var i orden.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 22-06-06 06:22

Gratis

Tak for svarene - jeg skrev til en advokat som har forklaret det samme, at det har administratorerne ret til.

Mellemfinanciering kan ikke ske hos min nuværende bank - det troede jeg var ensbetydende med at det slet ikke var muligt.
Nu må jeg så se om jeg kan finde en bank der vil gøre det til bedste pris.

Me gratis tror jeg nu ikke at det er når jeg i øvrigt ikke låner hos dem.

Godkendelse af svar
Fra : jomfruane

Dato : 22-06-06 09:17

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-06-06 09:25

Tak

Det beløb, som min søn ville få for sin lejlighed fik han som et gratis midlertidigt lån.

Han optog et ekstralån, da den nye lejlighed kostede mere, end det han fik for sin lejlighed.

Det nye lån, der betaler han afdrag og renter.

Held og lykke med byttehandelen.