/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vinduer
Fra : Mosebaek
Vist : 977 gange
100 point
Dato : 19-06-06 07:50

Hej Kandu`er!
Jeg skal i gang med at montere fem plast vinduer.Topstyret,åbner altså udad.Er der noget specielt,
jeg skal tage højde for.Jeg håber på nogle gode råd.Bl.a.med hensyn til skruer:Jeg mener der fås nogle lange skruer,med rawpluks.Så skal der bare bores gennem vinduesrammen og ind i muren,
hvorefter skrue med rawpluks bare skubbes gennem rammen og videre ind i muren og spændes til.
Så skal der skummes og tilsidst,den runde plast/skumgummi-bånd,som gummifugen lægges på.
Men er det egentlig nødvendig,med denne bånd.Kan man ikke bare lægge gummifugen direkte på
skummet,når det er hærdet.
Håber på tips/kommentarer.

V.H.Mosebaek.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 19-06-06 08:15

Der burde være forboret huller i vinduet du skal bruge, og ikke selv bore hul i karmen. Hvad du skal sætte det fast med, er jo meget afhængig af hvilken mur du skal sætte vinduet fast i.

Pas på med skummet, det kan presse vinduet skæv, hvis du ikke bruger det rigtige.

JA, du skal bruge plast/skumgummi bånd. da du ikke kan styre det, så det bliver pænt ellers, samt at det kan give problemer i forbindelse med skummet.

Her er et klip fra en montør side

Vinduer
Vindueskarmen monteres i murhul og fastgøres med kiler, så fugen er ens hele vejen rundt. Karmen sættes i lod og vater. Fastgør herefter sidekarmen med karmskruer (se nedenstående). Derefter påmonteres rammen og justeres ind, så der er ens luft mellem karm og ramme. Fugen stoppes, og der fuges på overfladen med gummifuge (pas på ikke at overstoppe fugen, da det kan give problemer med at åbne den gående del). Vinduer under 110 x 110 cm skal min. klodses og skrues 2 steder i hver side. Vinduer over 110 x 110 cm skal min. klodses og skrues 3 steder i hver side, samt i top og bund. Der skal altid være opklodsninger ved vandrette og lodrette poster.

Accepteret svar
Fra : troldenesdhb

Modtaget 110 point
Dato : 19-06-06 08:18
Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-06-06 08:59

Jeg har sat trærammevinduer (også topstyrede) op sådan:
Jeg retter op med kiler og sørger for også at der i bunden er undestøtning midt på
Så borer jeg gennem karm og kiler (to styk) i den ene side og bagefter i den anden side men kun een skrue oppe eller nede og der hvor den 4. skrue skal sidde kiler jeg op så vinduet kan lukkes fint op og i og "træder jævnt" i karmen................og så den sidste skrue.
Jeg har også brugt 4 skumklatter en i hvert hjørne og så ventet til næste dag med at bore/skrue,
men det er mest til indendørs opsætning af døre.
Jeg har brugt fugebånd udvendigt og alm isolering indvenditgt og afsluttet med en liste.
Der må ikke være tæning på både yderfuge og inderfuge kun een af dem så de kan ånde.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-06-06 12:13

Hvis det er et hus, du bor i om vinteren, må du ikke lave damptæt fuge udad. Hvis det er et fritidshus må du hverken damptætte indad eller udad. Gamle håndværkere siger, du skal fuge med tjæret værk næstyderst, gerne rockwool eller glasuld indenfor afsluttende med en tæt fuge. Fugen udad bør være mørtel i et muret hus. Check Søren Vasegaards bøger.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : mogensv

Dato : 26-06-06 13:21

Jeg syntes , at dit spørgsmål bærer præg af , at du ved for lidt om det arbejde du vil udføre.
Et godt råd til dig og andre. Du kan selv afmontere de gamle vinduer, og så lade en fagmand om, at montere de nye.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-06-06 14:27

Tak for svaret troldenesdhb.
Undskyld at det har trukket ud,med at lukke tråden.Men jeg har brugt tiden på at sætte vinduerne i.
Det var en fin tip jeg fik.

VH.Mosebaek.