/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
formering af æbletræ
Fra : solling
Vist : 3154 gange
119 point
Dato : 08-06-06 22:26

jeg har nogle dejlige æbletræer i min have, men rådyr og geder har desværre afbarket dem totalt, så jeg tror ikke de holder sommeren over. Jeg ville gerne have nogle nye træer et andet sted i haven hvor dyrene ikke kan komme til dem, men nu kan jeg ikke finde ud af hvordan jeg formere dem. alle steder jeg har læst på nettet, står der at man skal pode grenene over på et eksistrende træ??? men jeg har ikke nogle træer jeg kan pode dem over på. er det mon ikke muligt skære nogle store grene af de afbarkede træer (altså selvfølgelig grene i toppen med barken i behold) og så stikke dem i jorden? vil de ikke slå rod?
på forhånd tak

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 129 point
Dato : 08-06-06 22:35

Jeg har nu heller aldig hørt om, at man kan tage stiklinger fra ældre æbletræer, og når jeg læser dette link, ser det heller ikke ud til at det kan lykkedes

Stiklinger - fysiologisk set
Når man tager en stikling fra en voksen plante (moderplanten), sker der mange ting: Stiklingen mister sin forbindelse til rodsystemet, hvorfra den har været vant til at modtage vand, næring og hormoner. Til gengæld kan den ikke eksportere sine sukkerstoffer og hormoner til rodsystemet. Selve afskæringen bevirker, at der kommer et stort åbent sår, som stænglen søger at hele. Der produceres nogle sårhormoner. Alle disse choktilstande bevirker, at der ophobes stoffer og hormoner i basis af stiklingen. Disse medvirker til at fortælle nogle af cellerne, at de skal dele sig. Da alle celler i planten indeholder al den information, der skal til for at danne alle mulige typer af plantens organer (skud, blade, blomster, frø og rødder), så bliver der faktisk dannet rodceller og senere udviklet rødder nær sårfladen.
A. Skytt Andersen, Havebladet 1/2001

http://www.havebladet.dk/beskaerform.htm#Podning%20af%20frugttræer

Godkendelse af svar
Fra : solling

Dato : 17-06-06 16:13

Tak for svaret Nordsted1.