/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Hjælp til kryptering
Fra : Drives01
Vist : 353 gange
20 point
Dato : 03-06-06 23:27

Da jeg lige har købt en bærbar comp. og fået oprettet en forbindelse ved TDC, og købt en trådløs router og fået det til at virke kunne jeg oså godt tænke mig at få forbindelsen krypteret. Der kommermit problem så: Når jeg går ind i settings og vil slå det til mister jeg forbindelsen. Nogen der kan hjælpe?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-06-06 00:31

Både routeren og den trådløse PC skal begge have den samme krypteringskode, så de kan tale sammen.

Hvilken krypteringsform har du valgt? WEP eller WPA PSK ???

Kommentar
Fra : Drives01

Dato : 04-06-06 08:03

WEP.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 20 point
Dato : 04-06-06 08:30

Start med at sætte din trådløse enhed med et navn i SSID. Det skal være noget du kan genkende, når du søger netværk. Det forvalgte navn, bruges sikkert af en del andre, så her kan søgningen gå galt. - Brug fx. Drives01. Dette navn kan du sikkert skjule, så man skal kende navnet for at hægte sig på din trådløse del. - Et skjult navn vises ikke ved søgning af netværk i din nærhed.

Så skal du sætte dit MAC filter, så din router kun tillader kendte MAC adresser at benytte din forbindelse. - Her skal du være opmærksom på, at nogle routere kun filtrere trådløse MAC'er, medens andre også inbefatter de kablede maskiner, så her skal alle MAC-adresserne på de kablede også være med.

WEP krypteringen kan enten være 64 eller 128 bit (de to almindeligste forkommende). Denne krypteringskode skal både være registreret i routeren og i alle de maskiner der er tilkoblet din router.
Normalt skrives krypteringskoden i det der kaldes HEXdecimale tal, hvilket vil sige at koden består af tegn i denne liste: 0123456789ABCDEF - Her SKAL der være 10 tegn ved 64 bit og 26 tegn ved 128 bit.

Hvad skal der så stå i denne kode?
Hvis du har mulighed for at vælge mellem HEX og ASCII tegnsætning, så skift til ASCII når du indskriver koden i routeren. I ASCII kan du bruge alle forkommende tegn på tasteturet; men her skal du huske at der kun skal bruges 5 tegn i 64 bit og 13 tegn i 128 bit.
Det er fordi at dine ASCII tegn omsættes til HEX, og der går to HEX-tegn til et ASCII tegn.

Hvorfor ASCII tegn
Fordi du her kan angive krypteringskoden med et ord der er nemmere at huske, som fx. i 64 bit mode, kunne der stå MinPc (du må gerne blande store og små tegn samt tal m.m.)
Når du så skifter over til HEX, vil du kunne se HEX værdien af det valgte ord, som du så skriver ned, og indtaster i de PC'er der skal kommunikere via din krypterede forbindelse.

Husk at gemme dine opsætninger i routeren, så de virker hver gang. Husk også at lave backup af routerens opsætning. Det vil lette genopretningen, dersom du bliver nød til at resette routeren.

Godkendelse af svar
Fra : Drives01

Dato : 15-06-06 22:24

Tak for svaret severino.