/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Foto på TV
Fra : hjerterum
Vist : 613 gange
50 point
Dato : 30-05-06 22:10

Er der en der kan forklare mig hvorfor digitale foto altid virker utydelige på et TV, jeg er godt klar over at et tv ikke har så god en opløsning....men hvordan kan det så lade sig gøre at det DR tv sender godt kan se godt ud..........og virke meget skarp.

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 30-05-06 23:44

Er det opløsningen det er galt med? hvor mange pxel taler vi om til hvor stort et TV?

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 31-05-06 09:48

Hvis du tager digitale billeder med 72 dpi, er opløsningen utrolig dårlig. 72 dpi er det format man bruger typisk til internettet, eller til visning på computeren.

Skal du have gode skarpe billeder skal du tage billeder i 250-300 dpi, men det kræver også en hel del af dit kameras hukommelse.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 31-05-06 15:59

Dine digitale billeder bliver jo forstørret en hel del, når du ser dem på en tv skærm, modsat på pc-skærm eller sågar på kameraets display skærm. Opløsningen er den samme samt formatet på originalerne, så en forstørrelse vil naturligvis forringe kvaliteten meget på en tv-skærm!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-06-06 18:46

Her er igen et af de spørgsmål, hvor man kun får en halv forklaring, så vi andre må gætte os frem.

Fortæl lige hvilken opløsning du køre med og hvilken metode du bruger for at vise billederne på TV.
Der findes jo mange måder at vise billeder på TV.

Så vend dig til at stille et klart spørgsmål, så vi ikke skal tikke og be om flere oplysninger.
Der er jo en del, der lige som jeg, undlader at svare på defuse spørgsmål.
(Dette er dog en undtagelse)

Accepteret svar
Fra : oldwiking

Modtaget 50 point
Dato : 08-06-06 12:43

Når du anvender et TV som præsentations skærm så har du et media som er baseret på 5,5mega pixler fordelt på 50 enkeltbilleder per sek eller 25 interlaced delbilleder pr sek.
det resulterende billed udgør i forhold en VGA skærm 640 * 480 pixler i skærmopløsning compesit mode
Anvendes S-VHS så bliver udbyttet omkring eller optil 800 * 600 pixler i skærmopløsning
Vi taler her udelukkende om et sort hvidt billede medens farve informationen er en tilføjet funktion som overlejer billed pixlerne med en ringere opløsning nemlig ce 4,4 megapixler/3 per sek.
Der kommer altså ikke mere vand ud af karret ind man hælder i det.
Anvender man en omsættet således at man kan anvende et godt Scartskable og dermed overfører de 3 farver parralelt "dvd afspiller" så kan resultatet forbedres væsentligt.
Mvh OW

Kommentar
Fra : hjerterum

Dato : 09-06-06 16:09

Hej arnely hvad mener du med at 72 dpi er opløsningen utrolig dårlig det kommer vel an på hvor mange pixel mit kamera har om jeg har 2 mil pixel eller 8 mil er efter men beregning ligegyldigt hvis jeg skal lave 10x15 foto det jag mener er mår man køber et digital kamera og tager foto med det om det er stillet til 1 mil pixel eller 4 mil pixel eller 8 mil pixel så er udgangspunktet at alle foto er i 72 dpi men den faktiske størrelse er meget forskellig….
Så det jeg forsøger at finde ud af er hvorfor alle mine foto ikke ser lige så godt ud som det DR sender og det er også selv om jeg bruger foto på 4 mil pixel så er de dårligere en det der vises på TV.

Kommentar
Fra : hjerterum

Dato : 09-06-06 16:13

Til severino
Hvis det er så stort problem for dig at jeg ikke er lige så klog som dig så find et andet medie at beklage dig på de sure opstød kan du godt pakke sammen…. SÅ DU SKAL IKKE BELÆRE MIG OM HVOR KLART JEG STILLER SPØRGSMÅL ER DET FORSTÅET KLOGE ÅGE.

Godkendelse af svar
Fra : hjerterum

Dato : 09-06-06 16:16

Tak for svaret oldwiking.