/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Valg af kort til Canon
Fra : hjerterum
Vist : 1140 gange
100 point
Dato : 29-05-06 22:46

Jeg sidder og læser om mit drømme kamera Canon Eos 30 D er der en der ved hvilket kort man skal bruge for det virker da som lidt af en jungle for mig i vejledningen på nettet står der at kameraet bruger Compact Flash Microdrive
Er det et af disse her kort, og kan du fortælle mig hvori forskellen er på disse to kort.

1 GB CF Scandisk Extreme III
1 GB SD Scandisk Extreme III

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-05-06 22:59

Det er to forskellige typer kort.
1 GB CF Scandisk Extreme III er Compact Flash
1 GB SD Scandisk Extreme III

Dette er en lille bitte harddisk som passer ind der hvor også CF kortet sidder.
Compact Flash Microdrive

Exstreme står for en hurtig læse/skrive hastighed.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-05-06 23:06

Hjerterum, når man går ind på canons hjemmeside, syntes jeg slet ikke de kort er omtalt som du nævner??

http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/eos30d/index.asp?ComponentID=344375&SourcePageID=164046#1

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-05-06 23:09

Dette er hvad dit camera kan bruge.
CompactFlash Type I, Type II, Microdrive
Stadig - extreme er en hastighedsbetejnelse for fabrikatet sanddisk.
Andre kalder det det for utra.
http://www.digit.no/wip4/test_v2.epl?id=87661&compare_to=&p=21
rul ned til "minnesbrikke" (hukommelseskort)
Har du i forvejen Canon objektiver er det ikke sikkert at de passer til denne nye EOS 30D

Accepteret svar
Fra : renekure

Modtaget 110 point
Dato : 29-05-06 23:11

Du kan enten bruge et micro drive eller et Compact Flash kort.

Scandisk Extreme III kortet er du væsentligt hurtigere en et microdrive.
Hastigheden har betydning, når optagelser fra kameraet skal lagres på kortet.
Hvis du f.eks. tager en række billeder hurtigt efter hinanden, så skal de skrives ned på kortet.
Hvis du så har et langsomt kort, risikerer du at kameraet "blokerer" for flere optagelser indtil det er færdigt med at overføre de tidligere optagelser på kortet.

Derfor er det ekstremt vigtigt at have et hurtigt kort, hvis du f.eks. fotograferer sport og tager mange billeder hurtigt efter hinanden.

Jeg bruger selv et Scandisk Extreme III (4 GB) Compact Flash kort - og er yderst tilfreds med dette.

Håber at dette har været til hjælp - ellers skriv igen

mvh René
www.xfoto.dk

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-05-06 23:16

Lige en ting til - med den dejlige opløsning det camera har bør du mindst have 1 GB CF-kort med.
Der findes billige CFI kort på 1 GB som dog ikke er så hurtige men gode nok hvis du ikke skal skynde dig mellem hver optagelse.

Godkendelse af svar
Fra : hjerterum

Dato : 29-05-06 23:18

Tak for svaret renekure.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 30-05-06 00:09

Jeg fik for et par måneder siden en 30D - et pragtfuldt kamera som kan anbefales.
Jeg havde indtil da fotograferet med et Canon Eos D60 som jeg indtil videre har lagt væk.

Jeg bruger følgende CF-kort:

Kingston Elite Pro 2 GB og et Dane-Elec Xtreme på 1 GB.

Begge kort opfylder mine krav til hurtighed og stabilitet.

Se dig for hvor du køber dem for der kan være store prisforskelle.

Ud fra egne erfaringer kan jeg anbefale at kigge på følgende forhandlere
http://www.shg.dk/ og
http://www.enavia.com/dk/da/con/Products/ProductFilter.aspx?hierarchyid=.690.691.839.1207.1230.&showfilter=true

Jeg ved godt at du har fået dit spørgsmål besvaret, men jeg syntes lige jeg ville sende dig mine erfaringer.

//bentjuul