/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Linksys router / 8port switch ? HJÆLP
Fra : nonback
Vist : 345 gange
20 point
Dato : 12-12-02 14:51

Jeg er koblet op mod internettet via et lokalnetværk i det boligkompleks jeg bor i. Det er lavet sådan at hver beboer får tildelt en Dynamsik Ip addr. ( private range 10.3.16.* Sub = 255.255.240.0 ) via en DHCP server som kigger på MAC addr.
Jeg har købt mig en Linksys router / 8 port switch der er istand til at klone en MAC addr. hvilket jeg har gjort, så min router har fået MAC addr, fra et netkort som fik tildelt IP via boligforeningens DHCP server. Alt er godt tror jeg . Men
jeg har 7 maskiner som gerne skulle på nettet ( har lavet et lille lokalnet 172.16.0.* Sub = 255.255.255.0 ) og den måde jeg har fået konfigureret routeren på virker ikke optimalt, der er vildt lange ping tider, og det tager mig godt 5. min at connecte til vores mail server. ( det virker som om jeg har fået lavet noget rigtigt rod, som belaster netværket ret så kraftigt....Kender nogen til opsætning af ovenstående router ville det glæde mig helt vildt.

På forhånd tak.
Michael.

Accepteret svar
Fra : Master_of_KeFir

Modtaget 20 point
Dato : 16-12-02 03:46

hej nonback

Mit ummidelbar gæt er at jeres bolignetværksserver har problemet.

Her er ét bud på at lokalisere knuden :

NT/2K/XP : Fra komando promt skal du skrive "IPCONFIG /A"
w9x/S/M : kør programet winipcfg.exe
Det vil oplyse dig om din pc's aktuelle ip adresser for netkort,dhcp,DNS, og gateway.

Fra komando prompt bruger du komandoen "PING"

Ping 127.0.0.1 -dit eget netkort direkte. (Typisk svartid <2ns)
Ping 172.16.0.xxx -dit eget netkort indirekte. (Typisk svartid <2ns)
Ping 10.3.16.xxx -din router. (typisk svartid <4ns)
Hvis den er meget over 10ns så er det din router der er fu**ed up

Ping 10.3.16.yyy -en anden PC på din router (typisk svartid <8ns)
Ping jeres boliglokalnetværks gateway IP (typisk svartid <8ns)
Disse to burde være i samme boldgade

Ping jeres primær DNS server (typisk svar tid <8ns)
Ping jeres sekundær DNS server (typisk svar tid <8ns)
Disse burde være næsten ens, ellers burde de byttes om så den hurtigste er primær.

Vurder jeres DNS servers effektivitet.
Ping 198.116.142.34 - direkte til en kendt stabil og hurtig server.
Ping www.nasa.gov - Ping samme server via DNS. Tag selv tid på hvor lang tid der går før at første ping går afsted.( denne tidsforkel i forhold til direkete ping fortæller meget om hvor god jeres DNS er til at oversætte addresser.)

Ping jeres mailserver ved navn. svartid her, skulle helst være sammelinglig med svartid for NASA!
Hvis den er det tyder alt på at det er jeres mail server som er sløv i optrækket.

Håber at det vil kunne skyde dig ind på problemet.

mvh. Ke'Fir, m.a.

Godkendelse af svar
Fra : nonback

Dato : 16-12-02 09:49

Hejsa og tak Ke'Fir, m.a. !

Jeg har prøvet alt hvad du beskriver, og intet hjælper. Mine ping tider er tiltider ok eks. = ping www.google.com .svartid er ~114 ms ( ps du mener vel ms og ikke ns som du konsekvent har skrevet*S* ).
Men du skal have mange tak for forsøget.

Venlig hilsen.
Michael.