/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Objektiver
Fra : hjerterum
Vist : 924 gange
100 point
Dato : 25-05-06 10:23

Hej med jer. Jeg er ny i den digitale foto verden og vil gerne springe nogle dyre start problemer over når jeg nu skal til at købe et objektiv til mit snart nye kamera, jeg har besluttet mig til at købe det nye Canon Eos 30D med et objektiv der hedder m/17-85 det er her filmen knækker for mig for jeg ved ikke hvad de tal betyder på objektivet…. JA JA man skal jo starte et sted ik……… så nu er mit spørgsmål hvad betyder alle de tal, og hvad skal jeg købe, mine foto planer er at fotografere mennesker natur, og jeg er urokkelig på at det skal være Canon.
Håber at høre fra jer.

hjerterum.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-05-06 11:04

Det er vist et lækkert camere du er ved at købe.
17 - 85 er brændvidde (som i de gamle spejlreflex eks. 50 - 80 mm.)
men jeg kan ikke huske hvad det svarer til
Måske kan du læse det her et sted:
http://www.atbatt.com/laptop-batteries/b/Compaq/m/Presario_1800_Series.asp

Accepteret svar
Fra : grow

Modtaget 110 point
Dato : 25-05-06 11:13

Hej hjerterum
Vedr. data på Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM, som jeg tror du tænker på.

17-85 mm. betyder at objektivet kan zoome mellem 17 og 85 mm.
Hvis du forestiller dig at du ser et landskab gennem et firkantet hul, så ser du "kun" et mindre område, svarende til ca. 50 mm. på objektivet. Ved 17 mm. har du et voldsomt vidvinkel-syn, som gør at du kan se meget mere til siderne. Dog bliver alt mindre, som om du er længere væk.
Så kan du nok forestille dig at det modsatte gør sig gældende ved 85 mm. Det virker som en kikkert.
F/ 4-5,6 betyder hvor meget lys objektivet og der med kameraet får gennem linsen.
Ved 17 mm. er tallet 4,0 og ved 85 mm. er tallet 5,6. Det betyder at du får et lystab, der er størst ved 85 mm. da tallet helst skal være så lavt som muligt. Mange standard-objektiver uden zoom ligger noget lavere med en bedre værdi.
Jo større dette tal er, jo større blændeåbning skal du benytte.
Ved blændeåbning forståes at du har et større optisk "hul" ind i kameraet.
Meget lys i kameraet giver lille blændeåbning og stor dybdeskarphed. Du ser både det nære og det fjerne skarpt. Omvendt - lidt lys giver stor blændeåbning og du må vælge skarpheden enten på det nære eller det fjerne. Ikke begge dele.
Hvis du tvinger kameraet til at køre med stor blændeåbning og samtidig prøver at få en stor dybdeskarphed, så går kameraet ned i lukkehastighed. Dette kan medføre at du ikke kan fotografere noget der er i bevægelse.
Af disse årsager kan du se, at det er mere vigtigt med et ordentligt objektiv end med hvor mange pixels et kamera har. Du kan lave bedre billeder med 6 Mpix end med 8 Mpix.
Du kan se nogle at disse data på mange foto-forretningers hjemmesider.
F. eks. www.vefafoto.dk under Digital SLR

Ovennævn skrivelse skal forståes som hjælp og ikke som andet.
Hvis jeg har virket belærende, så må du undskyld.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 25-05-06 11:24

Hej
Nu ved jeg ikke, hvor ny du er indenfor fot, så jeg går lige lidt forsigtigt frem .
Tallene 17-85 angiver objektivets brændvidde, dvs, at du her har med et zoom objektiv at gøre, der dækker fra vidvinkel (=et objektiv der ser et bredere udsnit af verden end du gør med dine øjne), til en lille tele (=et objektiv, der nærmest er som en lille kikkert). Disse tal siger intet om objektivets kvallitet, kun hvor lang en brændvidde, objektivet har. 17 - 85 mm lyder som et meget fornuftigt valg af standard objektiv (= det man bruger mest).
Der er nogle andre tal på objektivet, der er angivet med "F=", dette er blændeværdierne, som objektivet max. kan åbnes for lysgennemgang. Jo LAVERE tallene er, jo mere lys kan der slippe i gennem. Disse tal siger lidt mere om kvaliteten, i det det er meget svært (og dermed dyrt), at lave et godt objektiv, der slipper meget lys i gennem. Derfor er objektiver med meget lave F-værdier ofte meget dyre. Det er som regel sådan, at jo længere brændvidde, eller jo større zoom område et objektiv skal dække, jo mindre lys vil der kunne slippe i gennem det (=højere "F=")
EOS 30D kan jeg se på deres hjemmeside benytter canons EF fatning. Det giver dig adgang til en lang række kvallitets objektiver fra Canon. Det er kun et spørgsmål om, hvor stor en pengepung, du tager med til forhandleren. De fremstiller objektiver til næsten alt, som vil kunne bruges på EOS 30D, men inden du begynder at gældsætte hus, kone/mand, børn og hvad du ellers måtte have af værdi, burde du nok lære lidt mere om foto teknik etc., så du ved lidt mere om, hvad du vil med din fotografering, og hvordan du gør det du vil.

God fornøjelse

Finn

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-05-06 11:32

Denne side er lidt bedre til at kigge foto:
http://www.digit.no/wip4/test_v2.epl?id=87661

Kommentar
Fra : grow

Dato : 25-05-06 13:17

Da det ikke er småpenge du tænker på at bruge, så er dette link måske interessant.

http://www.digitalfotoonline.dk/forum.asp?forum=7

God fotojagt!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-05-06 15:46

Og når nu du vil være digital fotograf så kan du også lige kigge her:
http://www.fotokritik.dk/
Et sted hvor man kommer med positiv kritik af hinandens billeder.
Et godt sted at lære om foto.

Godkendelse af svar
Fra : hjerterum

Dato : 25-05-06 16:47

Tak for svaret grow.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-05-06 17:55

Der er nogen af svarerne der har misforstået lidt med talangivelserne for objektivernes åbningsforhold.

Tallet angiver linsens diameter. Man opgiver normalt ikkediameteren i mm men som en brøkdel af diameteren. Dette forhold kalder man linsens åbning. Det bestemmer lysstyrken, og dermed den nødvendig eksponeringstid, med traditionelgs film.

f:2 betyder at diameteren er det halve af brændvidden.
f: 4 betyder at diameteren er det kvarteaf brændvidden

Nu er en halv større end en kvart og det er det største tal, der giver den største diameter og den linse, som slipper mest lys igennem.
De foregående svarede lige omvendt. De kan være udnærkede praktiske fotografer, men til dumpekarakter i brøkregning.