/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ukrudt--damp eller brænder?
Fra : o.v.n.
Vist : 9209 gange
200 point
Dato : 20-05-06 20:27

Angående ukrudtsbekæmpelse, er der nogen der har erfaring med at dampe ukrudt? Min søster har en sådan tingest opmagasineret hos mig, en Fiskars Steam-it, der har aldrig været en bruganvisning (påstår hun) jeg kan godt tænke mig at prøve tingesten, om den overhovedet virker. For nogle år siden var der mange reklamer om den slags, jeg mener ikke at have hørt om den form for ukrudtsbekæmpelse i nyere tid, er det fordi det ikke virker? Det skal lige tilføjes, at mit ukrudt er økologisk, så lad være at anbefale sprøjtning

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-05-06 20:34

Citat
Gasbrænder og damper: Hensigten med at dampe eller brænde ukrudt er at "blanchere". Det vil sige en kort opvarmning der koger eller blancherer det grønne kortvarigt.
Undersøgelser har vist at resultatet ved en rigtig "blanchering" er at også roden dør. Ved en total afbrænding opnår man det samme som hvis man klippede toppen af ukrudtet, nemlig at det blot skyder igen nedenfra.
Det kræver nogen øvelse at blanchere ukrudt, men prøv dig lidt frem med forskellig varmetid, og noter dig hvor du gjorde hvad og se så efter en uges tid hvad der virkede bedst.

må da være lige noget for dig

arghhh glemte linket - men fandt det på google

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-05-06 20:36

egentlig er det ikke noget nyt - jeg kan da huske min mor og far brugte damp tæt ved sommerhuset med en eller anden fuldstændig vanvittig himstergims - og det er lææææææææænge siden

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-05-06 21:06

Damperen er den mest økologidske.
Det giver en forfærdelig røg når huset brænder af, for du ikke opdagede at ilden "sneg" sig
under løvet/flis og hen til huset.
Jeg har haft sådan et vidunder, men gad ikke rende rund med den.
Brugsanvisning:
Hæld noget vand på
Tænd den og vent nogle minutter
Hold tragten hen over ukrudtet og se det begynde at krølle (blancere)
Det er ikke nødvendigt at blancere hele planten - bare en del af den
Videre til næste plante
God fornøjelse.

Ps. Jeg siger ikke hvad jeg hælder på ukrudtet nu. (Dog ikke giftigt)
Min damper forærede jeg til genbrug

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-05-06 21:20

Jeg vil absolut anbefale damp!

Hanne

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-05-06 21:21

Citat
Ps. Jeg siger ikke hvad jeg hælder på ukrudtet nu. (Dog ikke giftigt)
jeg er ikke "hellig" så jeg kan godt tåle at høre om kemikalier, jeg har sprøjtecertifikat, og har også vejledt brugere her i forummet, men nu er der Grand Prix, så jeg holder lige pause

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-05-06 21:26

OK -

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 21-05-06 02:02

Jeg følger spændt med angående ukrudtsdamper - vi har prøvet flere ukrudtbrændere og SIKKE da noget hø. Vi overvejede så at købe en af de større brændere....men så så vi naboen rende rundt med en giga een af slagsen. Vi holdt op med at spionere da vi så at han efterlod sig småbrande hist og her - og det var en hot sommerdag sidste år.

Vi ville gerne gøre noget andet end det giftige i indkørselen men den er stor den indkørsel, så jeg tvivler på at der vil vise sig at være andet end gift, der er til at overkomme.

Men - jeg følger spændt med

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-05-06 03:27

vil.du kender du denne: http://www.bruuns-handel.dk/product.asp?product=32622&sub=0&page=1 den er effektiv, jeg bruger den hvor der er plads, det er brolægningen langs bygningerne der er problematiske, de forrige år har jeg holdt dem tætbarberet, med en græstrimmer, men er ude efter noget der ikke behøver at blive fulgt op hver eneste uge, indtil videre ser det ud til at dampen vinder, jeg ville ikke bryde mig om at stå uden tag over hovedet Venter til engang i morgen med at lukke spørgsmålet, måske kommer der en forbi som har erfaring med både at brænde og dampe, og kan anbefale den ene metode

Accepteret svar
Fra : brokke44

Modtaget 200 point
Dato : 21-05-06 10:22

Har prøvet damp og ejer/bruger stadig denne mærkelige dims, der skal administrere dampen.

Det virker - om end kortvarigt - og så er det på den igen ca. hver 2-3 uge.
Som ejer af et hus med stråtag har jeg ikke mod til gasbrænderne, men visse kommuner bruger uanede mængder af gasbeholdere i deres økologiske korstog.

Markerne op til vort hus er økologisk dyrkede, så her er Round-Up bandlyst.

Så det er damp eller håndkraft - og når energien slipper op lærer man at værdsætte mælkebøtters smukke farve.

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 21-05-06 10:23

Ja, jeg hælder bare kogende vand over mit ukrudt og pist.... så er det væk.
Pas dog på hvis det er i nærheden af blomster eller andet du gerne vil beholde.
Kogende vand, er iøvrigt også effektivt imod myrer, hvis det skulle have nogen interesse.
Mvh
Mone

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-05-06 11:36

Mone - kogende vand er næsten det samme som damp - så derfor virker det også.
Mælkebøtter (Løvetand) får bare revet hovedet af hvergang det dukker frem. Planten bliver stresset og opgiver. >>> Økologi så det basker<<<

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 21-05-06 11:50

--> Ja e.c,
[citat]
kogende vand er næsten det samme som damp
citat/]
det var også derfor jeg skrev det, for det er dog nemmere at hælde vand på, end
at lave damp, eller!!!!
Mone

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 21-05-06 12:02

Med kogende vand slipper du for at investere i en damper - mine forældre har aldrig brugt andet end kogende vand.

Ampere

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 22-05-06 08:56

Hej

Økologisk ukrudt - lad det dog stå!
Med en damper bruges el, der igen udleder CO2.
Begge metoder svider kun toppen af ukrudtet, det komemr igen.

Mvh
2603ph

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-05-06 12:31

Tak for svaret brokke44. Den sidste linie kunne jeg godt lære noget af tak for svar til alle

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 23-05-06 13:25

Selv tak.

Resignation kan af og til have fordele.