De forskellige "racer"-varioer kan i nogle tilfælde give et optimalt optræk, hvis den rigtige rullevægt findes. (Det er også afhængig af scooterens momentkurve, altså ved vilken omdrejningshastighed den trækker mest) Og momentkurve ændrer sig jo efter udstødning dyse mm.
Men hvis man fjerner begrænsningerne på scooteren, kan man jo også få den orginale variator afstemt med rullerne.
Jeg kan fortælle at jeg var til åben hus hos scooter-shoppen hvor min scooter ydede ....? Ja der er ingen grund til at prale, men de havde selv en yamaha jog der formodentlig slog danmarksrekorden på rullefelt, da den gik op på 26,6 HK, den var vandkølet, og med orginal vario og rem, dens teoretiske tophastighed på rullefeltet var 201KM/t
Det ville den jo nok ikke klare i den virkelige verden da vindmodstanden stiger i anden potens.
Men alt dette for at forklare at måske kan racervarioen gøre lidt for accelerationen et eller andet sted på hastighedskurven, men tophastigheden kan ikke blive størrer da remmen kun kan komme i bund bagi og i top foran mellem varioskiverne.
Grunden til at en "racervario" måske kan ændre optrækket feks. ved lave omdrejninger (Lav fart) er remskivernes vinkel, og dermed remmens villighed til at kravle op. Men det vil så gå udover accelerationen ved højrere hastigheder.
Men som sagt tophastigheden ændres ikke, så ja de fleste der køber anden vario, kunne ligeså godt give pengene til de fattige.
Og jeg kan stadigt være sikker på at hvis blindrøret bliver svejset ordentligt at man hverken kan se eller høre på scooteren at den er fjernet ikke???
Ja, lyden ændres minimalt, og se det kan man ikke hvis det svejses ordentlig, og får en klat sort maling uden på svejsningen.
VH Palle Hansen