/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Senegræs i mit staudebed
Fra : SchmidtKan
Vist : 7205 gange
20 point
Dato : 26-04-06 20:25

Kære havefolk.

Jeg har desværre fået en forbandet masse senegræs/flyvegræs i mit staudebed i kolonihaven. Er der en, som har en god måde at få det udryddet på? Jeg kender til metoden bare at grave og grave.

Hilsen SchmidtKan

Accepteret svar
Fra : troldenesdhb

Modtaget 30 point
Dato : 26-04-06 20:39

Bekæmpelse med braklægning
I fortidens jordbrug kom man om ved denne sejlivede art, når man braklagde jorden gennem et helt år. Dyrenes græsning og konkurrencen fra græsmarksplanterne er kvik nemlig ikke i stand til at klare. Det er i øvrigt den samme svaghed, vi benytter os af, når vi anlægger græsplæne på jord, som er inficeret med kvik.

Sprøjtemidler har begunstiget kvik
Omvendt har det moderne, kemiske landbrug begunstiget arten, for den tåler hormonmidler lige så godt som kornet. Jo mere der er blevet sprøjtet, jo færre konkurrenter har kvikgræsset haft.

I disse år bruges der næsten udelukkende glyfosat, som sælges under flere handelsnavne, hvor »Roundup« er bedst kendt. Det har en kraftig virkning på de underjordiske dele af planterne og derfor også på kviks udstrakte netværk af jordstængler. De mange fund af glyfosat og nedbrydningsprodukter derfra i grundvandet har dog fået myndighederne til at begrænse brugen af midlet.

Mekaniske metoder
Tilbage står så de velkendte, mekaniske metoder: skygning og udsultning.

Skygning af kvik kan ske på flere måder:

Indplantning af kulturplanter, som bliver højere end kvik.
Dækning af arealet med et materiale, som ikke lader lys passere.
Dækning af arealet med et tykt lag bark– eller vedflis (se dog nedenfor).
Ved udsultning drejer det sig om at få tømt plantens underjordiske næringsreserve. Det kan man gøre ved at:

hakke (eller fræse eller harve) planten om, så snart den viser grønt over jorden.
slå planten med jævne mellemrum gennem hele sæsonen.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 26-04-06 20:56

den mest effiktive metode udover at sprøjte er at luge det hele tiden
kvikgræs dør hvis det bliver holdt nede hele tiden , så vil det være væk i løbet af 1 sommer
husk også at klippe plænen meget kort 2-3 gange om ugen , så det også bliver slået ned der , ellers kommer det igen derfra

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-04-06 21:25

Du kan bruge gift, round drop (muligvis stavet forkert), du skal duppe lidt på nogle strå, og være sikker på det ikke regner i løbet af dagen, det dræber kun græsset, men du må endelig være forsiktig med at du ikke kommer noget på de andre blomsterblade.

En mere miljøvenlig metode, hvis du ikke har lyst til graveriet, er at købe nogle måtter i et havecenter, der er plastic på den ene side, og kokosvæv på den anden, det sættes fast på jorden med nogle tilhørende "nåle" det kan ligge på i 3-5 år, og er meget effektivt, jeg har det selv ovenpå kvikgræs og skvaldrekål, og har ikke set skyggen af det efter det blev lagt på. Om alm. sort plastic med jord ovenpå kan gøre det lige så effektivt ved jeg ikke, men det er da et forsøg værd

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 27-04-06 07:35

Ført og fremmest skal du have bedet renset god og grundig nu. Efter min mening er den eneste rigtige måde er den mekaniske. Du skal løsne jorden med en greb - ikke en spade - og fjerne alle roddele. Prøv at få hele roden med op. En lille rodstump starter et nyt græsstrå, og det er derfor du skal bruge greben. Spaden vil skære roden over og lave en masse nye græsser. Græsset mellem stauderne skal også fjerne, og det er det sværreste. Når du har renset bedet, kan du evt. dække med flis eller andet, som kan holde det nede. Men hele sommeren skal du være over det, og fjerne det så snart det viser sig. Og igen - prøv at få så meget af roden med. Hvis du bare lægger flis over, uden at rense først, vi du ikke opleve den store forbedring, da senegræs er meget sejlivet.

Sort plastic er også effektiv, og du behøver ikke rense bedet først. Men så skal du være sikker på at der ikke er senegræs imellem stauderne, da de ikke bliver slået ihjel på den måde. Du kan også vælge at rydde hele bedet og dække med sort plastic et års tid eller to. Så dør græsset og du kan starte i et senegræs frit bed.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 27-04-06 07:53

og igen undre man sig, hvad er sagt i de sidste 3 indlæg, som ikke blev sagt i det første??

Nå men til Schmidtkan, hvis du vælger sprøjtegift. Så køb det ALDRIG i et have center, der koster Roundup op til 600 pr L
Køb det i en foderstof, der kost er det 400 for 25 L Det kan dog fås i mindre, da 25 L på en parcelhus grund vil holde i ca. 563 år

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-04-06 08:56

troldenesdhb.... jeg vil til dels give dig ret i, at de seneste svar er meget lig dit, men det er jo da ikke sikkert at Schmidtkan kender til det sorte plastic med kokosvæv, eller lige tænker over, at det du nævner som - materiale hvor lys ikke kan passerer, kan være sorte plasticsække med jord over

Kommentar
Fra : SchmidtKan

Dato : 27-04-06 12:02

jeg vil gerne sige tak for de gode svar.

Venligst SchmidtKan

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 27-04-06 13:12

ok nordsted. Ved også at jeg selv falder i engang imellem, men mit opstød kom også tidligt i morges, var nok lidt træt endnu

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-04-06 13:30

Schmidtkan... selv tak, håber du kan få taget livet af skidtet

Troldenesdhb...det er helt i orden, men vil som sagt godt give dig ret, sådan da

Kommentar
Fra : susno

Dato : 28-04-06 20:12

Kære schmidtkan.
Det lyder jo på navnet som om du godt kan selv; men ind i mellem kan man jo godt have brug for lidt hjælp. Prøv at gå ud i kolonihaven ved midnatstid - gerne med en god sjus i hånden og så skal du råbe : Bliv fra mig 3 gange mod nord (eller bedre - mod månen). Dernæst taget du så 3 slurke af sjussen og danser 3 gange rundt om digselv. Det har hjulpet mig. Jeg bor i Viss fuglereservat og har derfor en del erfaring med disse ting. -Kontakt mig hvis det ikke hjælper , så må du til mere radikale metoder.

Venlig hilsen Truntemutter.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 29-04-06 00:37

Lyder som en god ide trunte. Hvis det IKKE hjælper, så send 3 flasker af den nævnte sjus til mig, så skal jeg teste den

Godkendelse af svar
Fra : SchmidtKan

Dato : 01-05-06 20:04

Tak for svaret troldenesdhb.

Kommentar
Fra : SchmidtKan

Dato : 03-05-06 20:54

Tak til jer, som har givet mig nogle gode og brugbare svar

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-05-06 21:00

Jamen det var da så lidt