Ja, det kan der, da benzinen er den vigtigste kølefaktor, da den skal fordampes af motoren.
Den hyppigste skade er en stempelsætning, det vil sige at stempelet udvider sig meget i diameter, på grund af den tynde blanding, der "mærkeligt nok" giver en højere temperatur, så stempelet sætter sig fast i cylinderen.
Ved en stempelsætning rives der riller i stempelet, evnt. brækkede stempelringe, hul i stempel på grund af smeltning.
Det sker mest med cylindere der er nye, og specielt tuncylindre/stempler.
Hvis du forsætter med at køre, med den tynde blanding, er der overordentlig stor riciko.
Men når strålespidsen er størrer er du ikke længere i farezonen.
Men hvis du mærker at den ikke vil tage den sidste gas, på håndtaget, mangler den stadig benzin, og stempelsætning kan let ske, hvis du ikke tager lidt gas af, så den kører bedst med den rette blanding.
VH Palle Hansen
NB: Det giver meget lidt extra fart, at montere powerfilter på en lovlig cylinder/udstødning.