Ja, det er et fandens arbejde med udskiftning af forgaffel.
Forgaflen skal nedenud af kronrøret, men først skal øverste kronrørsleje fjernes.
Forgaflen er indespændt mellem et øvre og nedre kronrørsleje, men du behøver kun fjerne det øverste, ved at løsne først den ene specielmøtrik, derefter den anden.
Specielmøtrikkerne er såkaldte hakmøtrikker, som normalt kræver en haknøgle. Men en sådan har du nok ikke, og må slå dem løs med en gl. stærk skruetrækker eller mejsel.
http://www.scooterhelp.com/tips/body/forks.headset.pull.jpg
http://www.mercurialscooters.net/catalog/images/Fork-Bearing-set.gif
Prøv at kig på
http://www.50cc.nl/frameset_eng.htm
Nummer 3 i venstre kolonne: Exploded viws
Tryk honda mb5
Tryk handel-bar/fork stem
Du kan se gaffelbenet som bliver skubbet op i kronrøret (Kronrøret er ikke vist)
I bunden af gaffelbenet ligger der et kronrørsleje, og i toppen et kronrørsleje.
Kronrørslejerne ligger i nogle halvskåle, så lig godt mærke til hvordan de vender, fotografer evnt. deres placering.
Når det hele spændes skal det være indsmurt i fedt, og kun spændes så hårdt at styret drejes let, uden at kunne vrikkes en smule. Hvis du spænder for hårdt, smadres lejerne.
Efter spændingen, skrues endnu en specielmøtrik magen til spændemøtrikken ovenpå, samtidig med du holder spændemøtrikken fast, så den ikke skruer sig nedad, og spænder for stramt. Den øverste møtrik er altså en låsemøtrik, så altså at de 2 møtrikker er spændt hårdt mod hinanden, så indstillingen aldrig går løs.
VH Palle Hansen