/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
frugtbusk hindbær ovs
Fra : ladies
Vist : 2114 gange
400 point
Dato : 05-04-06 21:24

fik i april sidste år en skøn have 2400kvm hvor der er frugttræer og frugtbuske
der er skønt men har ikke endnu den store forstand på have-men har overtaget den meget velhokdt.der er flg ting
hindbærbuske de gik til sidste år først var der de flotteste hindbær på men det var som om der gik et eller andet i bærerne og de rådnede .hvordan skal hindbærbuske behandles
skal de beskæres og hvor meget
kan man købe noget og sprøjte mod utøj??
skal man evt gøre andet???

der er også 3 æbletræer,
2 af dem bar meget frugt sidste år det sidste ingenting der var sådan noget hvidt skimmel af en art på frugterne da de var blevet stor, hvad kan det være og skal/kan man sprøjte det med noget??det er jo ærgeligt ikke af få noget ud af frugterne
og så det sidste hjertesuk fra den uerfaren men lærelysten nybegynder
har 4 blommetræer 3 med store blå blommer og et kæmpe blommetræ med rødlige blommer men der går vist dr i hvepse tror jeg så dem fik vi heller ingenting ud af hvad kan man behandle blommetræerne med og hvornår skal de evt beskæres og hvordan holde hvepse væk??
mange spørsmål men mange dygtig mennesker
sætter det til 400
ladies
ps i kan få min mailadresse hvis i har noget i vil sende med hvordan man gør
ladies

Kommentar
Fra : steno

Dato : 05-04-06 21:38

Læs lidt på nedenstående link:
http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/frugttraeer_og_buske/

Hilsen steno

Kommentar
Fra : steno

Dato : 05-04-06 21:47

Bortset fra det, havde vi også problemer, med æbletræer, blommer og fersken. Jeg tror bestemt, at det mærkelige vejr vi havde sidste år gør det svært for planterne at følge. Meget af det vi har i haven blomstrede to gange, selv fuglene byggede rede to gange.
Bare en lille tilføjelse !
steno

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-04-06 22:04

Her er der et link, til næsten alt hvad man kan vide om en have. Vi har blommer og kirsebær i vores have, og jeg syntes de bærer mest hvert andet år, men som steno siger, opførte det meste sig underligt i haven sidste år

http://www.havebladet.dk/beskaerform.htm#Beskæring%20af%20æbletræer

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 410 point
Dato : 05-04-06 22:20

For at få en jævn god bæring af æbler hvert år er det meget vigtigt at mængden af frugt begrænses.
Bedts ved at beskære træet om vinteren. Det skal ikke blive højere end at du kan nå og grenene må ikke være tættere end at der kan komme en fodbold imellem.

Alle de frugtknopper der kommer til at sidde tæt udtyndes tidligt.Ellers kommer der for mange og små dårligt udviklede æbler. Og næste år ingen.

Noget lignende gælder blommer. De andre frugter har jeg ikke så meget forstand på. Ønsk dig en god havebog . Jeg har haft meget glæde af Politikens Haveleksikon. Det kan være den er afløst af noget nyere.
Pas på med bøger fyldt med store farvebilleder. Oplysningerne i den slags værker er ofte oversat fra fremmede udgivelser beregnet på et andet klima, og uden meget reelt oplysende indhold.

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 06-04-06 08:49

Da jeg skulle til at finde ud af at dyrke haven gik jeg på det gode gamle biblioteket og lånte en masse bøger om have.

Så har jeg i øvrigt den holdning at jeg ikke sprøjer i min have. For mig er den største glæde ved frugt og grønt i haven, at jeg til enhver tid kan gå ud og pukke et stykke frugt eller bær, og bide i det eller putte det direkte i munden - uden at skulle være bange for evt. sprøjterester.

Det betyder så til gængæld også at jeg risikerer der er pletter på æblerne, og skurv på pærerene, o.s.v. men det variererer fra år til år. Sidste år rådnede hindbærrene netop, og det tror jeg var fordi der var meget fugtigt.

Men du kan/skal selvfølgelig forsøge at holde din have sund, ved at give gødning, beskære og udtynde, alt efter hvad du orker og ønsker.

Jeg beskærer hindbær efter frugtbæringen ved at alle grene der har båret frugt fjernes ved jorden, så kun nye skud er tilbage. Du kan sagtens se forskel på nye og gamle skud - gamle skud har små små sidegrene.

Æble og pæretræer kan beskæres hele året. Kirsebær og blommer skal beskæres i vækstsæsonen, dvs. om forår - sommer. Dem beskære af jeg kun af hensyn til udseende og hvis en gren er vissen, eller sidder i vejen.

Udtynding har jeg ikke gjort så meget ved, men det betyder også at det varierer hvor meget frugt jeg får hver år. Erfaringe sig mig dog at jeg SKAL udtynde, hvis der er rigtig mange frugter på træet. For et par år side havde jeg et blommetræ der brød sammen under vægten af blommer. De sad tæt som druer på grænene, og det kunne det altså ikke klare. Alle vores blommer bar meget det år, og det har så betydet at siden har vi ikke haft så mange blommer.

Men held og lykke med haven - der er altid nyt at lære.

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 06-04-06 08:53

De her råd har vi altid fulgt hjemme hos os. Skal dog lige sige at sidste år ikke var det bedste frugt år jeg har oplevet.
Vi havde ellers en god lang sommer sidste år, hvis du kan huske det. Men måske er vores frugter ikke vand til så lange sommere. Men for hindbær kan du læse de citater jeg har indsat herunder, måske havde dine bær hinbærsyge

Citat
Hindbær
Der findes adskillige sorter af hindbær, men de kan inddeles i sommer- og efterårsbærende. Når vi taler om beskæring, skal de behandles forskelligt. Skuddene skal opbindes, da man ellers risikerer, at de knækker ved basis under bærhøst, især når grenene også er tunge af regn. Hvis de bliver meget høje, kan man enten binde toppen ned, eller de kan topstudses.

Lidt om sygdom på hinbær.
Citat
Hindbærstængelsyge
Hindbærstængelsyge er en svamp, der angriber stængelen på hindbærplanter. Angrebet ses om sommeren som en aflang rødbrun plet omkring bladfæstet på de unge årsskud. Sidst på året bliver stængelen sølvgrå med små sorte prikker. Det følgende forår springer de angrebne knopper ikke ud, blomsterne tørrer ud og væksten går i stå. Hindbærplanten overlever normalt angrebet, men udbyttet af hindbær går ned.

Niche i naturen
Svampen angriber specifikt hindbær og er afhængig af denne værtsplante.

Livscyklus
Svampen overvintrer på stængelen i sporehushobe, der ses som små sorte prikker på stængelen. Om foråret modner sporerne og spredes med vind, regn og vandingsvand til de nye blade på årsskuddene. I sommerens løb går infektionen fra bladet og ind i stængelen, og forårsager rødbrune, døde barkpartier. I efterårets løb dannes sporehuse på stængelen. De bedste betingelser for infektion og spredning opstår i et varmt forår og under fugtige forhold.

Skadebillede
I april-maj vil de knopper, som sidder på de angrebne stængelpartier, ofte være visne og springer ikke ud. Typisk ses angreb i den nederste del af planten. Blomsterne kan tørre ud og plantens vækst forringes. Angrebne planter får færre bær, som ofte er tørre og små. På de nye skud viser angrebet sig midt på sommeren som aflange rødbrune pletter på stængelen rundt om et bladfæste. Angrebne blade får kantede visne pletter og visner efterhånden helt. Sidst på efteråret ændres farven på de angrebne stængler til sølvgrå og barken kan revne og sprække. Svampens sporehushobe ses som små sorte prikker på stængelens overflade efterår og vinter. Symptomerne kan forveksles med angreb af svampene Gråskimmel (k)Botrytis cinerea (/k) eller (k)Leptosphaeria coniothyrium(/k)

Forekomst
Røde sorter af hindbær er mest modtagelige for sygdommen. Brombær angribes ikke af stængelsyge, men kan vise lignende symptomer, forårsaget af svampen (k)Leptosphaeria coniothyrium(/k)

Hindbær og loganbær.

Forebyggende metoder
Stængelsyge forebygges ved at udtynde og ved at fjerne de angrebne stængler samt vælge de mest robuste sorter:

Hold luften mest mulig tør omkring hindbærplanterne, da stængelsyge er en svamp, og svampe trives og spredes under fugtige forhold. Vanding bør derfor ske ved jorden, f.eks. med en siveslange frem for overbrusning. Ukrudt skal fjernes fra hindbærbedet, da ukrudt giver høj luftfugtighed.
Udtynding og sanering er vigtigt. Straks efter bærhøst fjernes alle skud, der har båret bær. Derefter skal de sommerbærende hindbærsorter udtyndes, så der kun er 10–12 nye skud pr. lb.m. i rækken. Fjern først og fremmest de skud, som er angrebne af stængelsyge, og brænd dem. Prøv at holde hindbærrene på en smal række, frem for i et bredt hindbærbed.
Vær varsom med kvælstofgødning. Et højt kvælstofniveau i planten øger modtageligheden for stængelsyge.
Der er forskel på sorternes modtagelighed. De efterårsbærende hindbær får ikke stængelsyge, hvis man altså husker at fjerne alle de gamle stængler, inden de nye skud kommer frem i det tidlige forår. Blandt de sommerbærende hindbær er bl.a. sorten Schönemann robust overfor stængelsyge. Man forsøger at forædle sorter med høj modstandskraft mod stængelsyge. Det viser sig, at være problematisk, idet genet, der giver høj resistens mod stængelsyge og gråskimmel, samtidigt øger modtageligheden for andre sygdomme bl.a. rust og meldug.
Metoder når planten er angrebet
Der er ingen godkendte midler mod stængelsyge i hindbær.

Håber du kunne bruge mit tips

Godkendelse af svar
Fra : ladies

Dato : 21-08-06 21:41

Tak for svaret transor.