|
|
Det lyder til at vandet lader tændings"gnisten" sprænge over på stellet.
Du kan prøve at starte kværnen efter at det er blevet helt mørkt udenfor, få den evt. løft op sådan at du har god mulighed for at se op under den. hvis du kan se hvor gnisten sprænger kan du bruge en god mængde gaffa-tape, eller skifte ledningerne.
Hvis du ikke kan se hvor den sprænger så prøv at "spray" noget vand op på lednings nettet og se om det kan udløse gnisten.
hvis du ikke kan finde stedet, så prøv at tjekker om der evt. skulle værre nogle ledninger der ligger op ad motor-delene( eller andre steder hvor der er høj varme eks. udtødning).
sidste løsning er at "pakke" ledningerne ind i gaffa og se om det hjælper... bemærk at det nok ikke skal værre en regnvejrs dag du "pakker" ledningerne ind. evt brug noget ikke-strømførende silikone spray (bemærk dog at silikone giver gaffa store problemer med at klistre)...
//dr_scooter
| |
|
transor - Som jeg skriver bruger jeg silikone på spraydåse og det virker. Det kan da godt være at en anden type silikone er mere holdbar, men spraydåsen er langt nemmere at have med at gøre.
Ikke mere debat herfra. Lad dayworker24 selv bestemme hvilken type silikone han vil benytte.
| |
|
dr scooters råd brugte vi for 30 - 40 år siden. I dag bruger vi rengøring og silikone. Om det så skal smøres på eller sprayes, er op til den enkelte. Men at begynde at rulle med gaffatape er sgu da oldnordisk.
| |
|
Problemet plejer ikke at være tændingentændledning, den sidder godt beskyttet.
Problemet sker når man kører med et powerfilter direkte på karburatoren, og derfor ikke bruger sit orginale filter.
Vanddråberne lukker simpelthen for skumgummipuden, i de billige filtre.
Sæt en plade under og op langs siden på filteret, så sker det ikke.
VH Palle Hansen
| |
|
Hej Hr. Knallertprofessor Palle. (og det var ikke ironisk ment). Hvorfor virker mit råd så?
Til dr scooter - Vil du så også vikle Gaffe omkring elektroderne? Det er jo umuligt.
Silikone holder de elektriske dele elektriske. Også selvom det er vådt og koldt. Og gnister bliver hvor de SKAL være, nemlig inde i ledningerne.
| |
|
zibas - det er jo det jeg hele tiden har sagt. Men du ved åbenbart ikke at tændrøret OGSÅ er en del af det elektriske system. Hvad er det så lige du kommer med af nyt??? Jeg og andre har sagt at det elektriske system skal beskyttes med silikone. Det er da fint min dreng, at du efterhånden synes du er blevet voksen nok til at give din mening til kende, nu mangler du bare at lære hvornår og hvor. At blive voksen betyder ikke kun at man skal lære at turde sige noget, det betyder også at man skal lære at holde sin mund en gang imellem. Specielt når man IKKE kan komme med noget nyt i en debat. Altså........................
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 29-03-06 12:23 |
|
Lige for at sætte noget på plads.
Fra tændspolen og frem til tændrøret er der høj spændig , nogle tusinde volt , i det korte tidsrum der går fra, at platiner eller elektronik prøver at bryde primærstrømmen, og indtil der springer en gnist. Gnisten springer der hvor den kan udvikle sig hurtigst med den mindste spænding.
Vi vil gerne have at det skal være i gnistgabet i tændrøret, men dårlig isolering kan få det til at ske andre steder. Jo mere gas man giver des højere bliver overslagsspændingen i gnistgabet , på grund af det større kompressionstryk - og så sker overslaget et andet sted.
Et typisk tegn på dårlig isolering i tændingssystemet er at motoren ikke vil køre med fuld gas, men godt kan med lav gas.
Den dårlige isolering kan skyldes fugt som danner en hinde mellem terminaler og stel. smører man med silikone fjernes fugten ikke nødvendigvis: men den kan ikke danne en sammenhængende hinde.
Selve tændrørsledningen og tændrøret er i sig selv godt isoleret. Det er samlingerne der er problemet. Derfor har gode tændrørshætter vandtæt gummi omkring tændingsledningen og ned om tændrøret. Vandtætheden forbedres ved at skille ad og smøre med silikone indvendig i samlingerne
Husk også at rengøre og smøre tændspolens højspændingsterminal.
| |
| Godkendelse af svar Fra : dayworker24 |
Dato : 02-04-06 19:34 |
|
Tak for svaret arne.jakobsen.
det var lige hvad der skulle til.
nu kan jeg køre i regnvejr så meget jeg vil.
jeg har brugt silikonen fra thansen, og så ser jeg hvor lang tid den holder.
også tak for svarene fra jer andre
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|