|
|
lufttryksbor, hammer og en skruenøgle, helst ikke smadre noget, DU KAN DA IKKE ANDET MED DET VÆRkTØJ.
Ææ, tror du ikke du skal lade nogen hjælpe dig? Ja undskyld, men mange ødelægger altså noget.
Dækselet tages af med et lille topnøglesæt.
Og møtrikken med en luftnøgle som man bruger til bilhjul.
http://www.45scooter.dk/
Gå til Peugeot-tuning
der er i bunden dette link til billede, som forklarer det:
http://home20.inet.tele.dk/yess/billed/vario.jpg
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : Zwekja |
Dato : 28-03-06 14:19 |
|
"Ææ, tror du ikke du skal lade nogen hjælpe dig? Ja undskyld, men mange ødelægger altså noget."
hmm jeg har vundet den... og vil gerne selv prøve...
| |
| Accepteret svar Fra : pallebhansen | Modtaget 50 point Dato : 28-03-06 18:22 |
|
Ja, ja men det er da stadig en dyr dreng, hvis der går noget i stykker.
Jeg siger heller ikke man skal være professor for at fjerne skiven.
Men hvis du ikke har værktøj der passer, så er det måske nemmere at kende en der har, og som har gjort det før, (Ikke ham med trykluftbor, da en sådan kun kan bore huller? Jeg kender jo heller ikke dit håndelag.
Du skal nok have luftfilterkassen af, for at komme til alle bolte rundt om kickstarterdækselet, og når de er af, kan dækselet stadig godt binde, og skal hjælpes.
Men mangler du yderlig info, så bare sig til.
VH Palle Hansen
| |
|
Hej PH
Har lige købt en PGO PMX.....Kører 40....
Der er lige i overkanten, så var det muligt at få dig til at enten sende en forklaring eller en billedeserie om hvordan man fjerner disse hersens skiver???
På forhånd mange tak..
Cholsen
| |
|
Undskyld...
Mente sæføli at 40 Km/t var i UNDERkanten ....Sorry
| |
|
Billedserien er netop i linket, fra d. 27-03-06 22:34
VH Palle Hansen
| |
|
Ok, ville blot være sikker på at det samme galdt en PMX...
Hvor meget kan man forvente mht. hastighedsforøgelse??
VH
MorbidAngel
| |
|
Fra de 30 til ca 50km/t
VH Palle Hansen
| |
|
Ok. Tak for svaret.
Men den går allerede 40 på nuværende tidspunkt uden modificationer, så hvis det kun giver 10 mere er det måske ikke umagen værd??
Er der noget simpelt ligesom skiverne. man kan rode med for at få den endnu højere op i hastighed??
Har engang hørt noget med noget der kan fjernes i karburatoren, eller løber jeg med en halv vind
Vh
MorbidAngel
| |
|
Det er rigtigt at der sidder en begrænserskive af messing på mange 30-knallerter.
Den sidder i indgangshullet på karburatoren, men for at komme til den skal luftfilterkassen som regel af.
Men det er ikke det store det giver ved en lovlig knallert, måske 5 km/t, men hvis du så også dyser op, med en dyse 10 numre størrer, så giver det måske ialt 10km/t, men det helt store kommer først når udstødningen kan komme af med udst.gassen.
VH Palle Hansen
| |
|
Hvis det er bundtræk jeg gerne vil have sammen med en 50 - 60 i timen....Hvad ville du så foreslå til en PMX`er????
På forhånd tak
MorbidAngel
| |
|
Den går nu nok kun 30 men viser 40
Når skiverne fjernes plejer den at gå 50 og vise 60, og 10 mere ved at fjerne blindrør, eller montere en anden udstødning.
Lidt bedre bundtræk fåes ved at sætte en størrer dyse i (Ca. 10 numre størrer)efter at man har lavet udstødningen.
For at få mere acceleration, sættes lettere ruller i, ca 5 grams.
VH Palle Hansen
| |
|
Mange tak for svaret...
har dog blot tilbage at spørge om hvad et blindrør er? og hvor sidder det?
VH
MorbidAngel
| |
|
Har imidlertid selv fundet ud af hvad "blindtarmen" er (JA, jeg er meget ny i det her)
Men er det ikke noget der vil lave kraftigt om på lyden...Med andre ord....kommer den ikke til at larme af h til?? Vil nemlig gerne have at den virker så "original" så muligt
VH
MorbidAngel
| |
|
Nej, hvis blindrøret svejses til helt inde ved forrøret, ændres lyden ikke.
VH Palle Hansen
| |
|
Nu skriver du svejses fast....måske har jeg ikke helt fattet hvad det blindrør er alligevel...Findes der evt. en billedeserie af hvad og hvor det rør befinder sig i udstødningen???
VH
MorbidAngel
| |
|
På de 4 nederste billeder beskrives fjernelse af blindrøret, dog omtales også en begrænsning i samleflangen, som er meget sjælden.
http://www.flexistentialist.org/archives/2003/10/28/derestricting_a.shtml
Et blindrør er et tyndt rør som røgen har adgang til, men dog er lukket helt ude i enden.
Ideen er at noget af røggassens trykbølge vandrer derud, og tilbage, og dermed ødelægger et naturligt/hurtigt flow igennem udstødningen. Og på den måde begrænses motorydelsen.
Man saver blindrøret af helt inde ved forrøret, svejser en lille rund plade på forrøret, og for at det ikke skal være for tydeligt at man kører uden begrænsning, svejses blindrøret på igen, og denne svejsning males med sort varmefast maling, så ingen kan se operationen.
Nogle 45 knallerter har samme udstødningsrør, bare uden blindrør.
VH Palle Hansen
| |
|
Ok...rigtig go hjemmeside...takker
Tænker på at der skrives at "hovedbolten" til variatoren skal have locktite inden den sættes på igen...Er det bydende nødvendigt, da det jo så vil blive svært at komme ind og skifte ruller på et senere tidspunkt!!!
tror forøvrigt at jeg har fundet nogle ruller, de hedder 15 x 12 - 5,1gr......formoder at det er sådan nogle du mener mht. bedre bundtræk?
VH
MorbidAngel
| |
|
Næ, orginal rullerne, skal være 16*13, så dine kan ikke bruges, undtagen da at variatoren er skiftet til en racertype
PMX:
http://www.thansen.dk/products.asp?c=684565678&n=1712458309
Nej Locktite behøves ikke, men spænd hårdt med feks. en luftnøgle, den er nærmest nøjvendig også for at tage variatoren af, da man ellers skal bruge en stor oliefiltertang, eller stempelstopper eller andet for at holde variatoren, medens man skruer møtrikken af.
PS: Locktite findes nu også i mange forskellige udgaver, men ingen af dem klarer en god luftnøgle, så der er nu ingen fare ved at give en dråbe på gevindet, men som sagt, der er nok ikke mange der bruger det, selvom det foreskrives.
VH Palle Hansen
| |
|
Så er skiverne fjernet, og den går omkring de 50-60 på lige vej uden vind.....Men er usædvanligt meget afhængig af feks. vind og bakker....i modvind går den kun 40-45
Ville gerne have at den ikke var så pokkers afhængig af vind og terrain...!!!! Hvad skal gøres??
Har bestilt nye ruller på 5.0g til den...vil det give bundtræk til de 60 eller hvordan fungerer det???
VH
MorbidAngel
| |
|
Åå måske ikke bundtræk til de 60, som jo er topfarten.
Lettere ruller, har sværere ved at blive slynget ud og dermed geare op, derfor racer motoren op i flere omdrejninger, hvor den får flere HK. Det får den til at accelere hurtigere.
Lettere ruller kommer altså langsommere ud, men kommer dog ud til sidst, så forreste remskive klemmes sammen.
Altså lettere ruller gør man bliver i lavere gear til at begynde med, og dermed udnytter omdr. og motoreffekt bedre.
Motoren laver lidt mere larm til at begynde med på grund af højere omdrejninger. Men i sidste ende bliver topfarten den samme.
Trækkraft op ad bakke bliver også bedre med lettere ruller, da du ved faldende omdr. får gearet ned, så omdrejningerne kommer op igen.
Men manglende trækkraft kræver også størrer dyse.
VH Palle Hansen
| |
|
Ok...mange tak for din store hjælp indtil videre....
Når du siger større dyser, hvad menes så?? Er det noget i karburatoren??
Og hvis jeg også beslutter at skifte dyser, er det så også nødvendigt at skifte udstødning for at få den fulde effekt?? Ville jo som sagt tidligere gerne have at den står som "original" og det er jo lidt svært hvis udstødningen skal skiftes eller modificeres....
VH
MorbidAngel
| |
|
Er det eneste der endnu er ændret: Fjernet skiven?
Og om nogle dage: 5g ruller?
VH Palle Hansen
| |
|
jep...lige nøjagtigt
VH
MorbidAngel
| |
|
Har fundet et sted hvor jeg kan købe dyser....
Du skriver tidligere at den jeg skal købe skal være ca. 10 numre større end den jeg har nu..!!! Hvad har jeg da nu
VH
MorbidAngel
| |
|
ok...fint..
Og den er relativ nem at skifte...eller???
VH
MorbidAngel
| |
|
Nå ja....det er jo ganske udemærket beskrevet længere nede på den side du sendte linket til mht. blindrøret...
VH
MorbidAngel
| |
|
Ja, men man kan tit undgå at tage kabler af, hvis du kan løsne spændebånd på karburatoren og dreje den med bunden ud mod dig, så du kan tage bunden(svømmerhuset) af.
Pas endelig på ikke at bøje noget i svømmerhuset, da benzinhøjden så ændres.
VH Palle Hansen
| |
|
Ok....
Sætter nye ruller og dyse i imorgen.
Har den nye "78" dyse ikke andet at give end optræk?? Ville jo mene at det giver lidt mere fart, da karben får mere bensprut at leve af...!!!
VH
MorbidAngel
| |
|
Nej hvis motoren får for meget benzin, kører den ikke stærkere men blandingen kan ikke antændes, og derfor oplever man det fænomen at den kun antændes hver anden gang stemplet er i top, det kaldes 4-takt, (Da 4-takt motorer kun tænder hver anden gang)
Dette fænomen optræder kun ved bundgas hvor knallerten er kørt helt ud, derfor også ned ad bakke. Det høres og specielt føles som om knallerten holder igen.
Derfor er det en kunst at finde den rigtige dyse der netop ikke giver 4-takt.
Men en for stor dyse kan godt give extra optræk, da motoren netop ikke er oppe i fulde omdrejninger, men tophastigheden vil være mindre.
VH Palle Hansen
| |
|
Vil det så sige at det ville være bedre ikke at skifter dyse til en 78`er eller hva????
Vil jeg stadigt opleve denne 4-takts effekt hvis jeg skifter til den nye dyse???
VH
MorbidAngel
| |
|
OK, tror jeg har forstået nu.... .....sorry....!!!
Du mener at en 78`er ville være passende til min scooter, således at jeg ikke oplever denne grimme effekt.....Har jeg forstået det ret???
VH
MorbidAngel
| |
|
Ok, du skrev tidligere at der var en kobberskrue i "indgangen" på karburatoren som ville være ok at fjerne hvis man samtidigt dyssede på.....
Hvor er "indgangen" på en karburator...der hvor benzinen kommer ind eller???....
VH
MorbidAngel
| |
|
Det er en messing-skive med form af en kapsel, som på nogle knallerter er sat ind som begrænsning.
Den er placeret i karburatorens luftindgang, og skal kunne ses og fjernes når forbindelsen til luftfilteret fjernes.
VH Palle Hansen
| |
|
Ok...lyder jo egentligt simpelt nok..
Tænker lidt på hvordan den nye dyse vil påvirke mit benzinforbrug...
Du har jo tidligere skrevet at når skiven er fjernet vil det give flere km. pr. liter hvilket virker logisk nok...
Det virker ligeledes også logisk at når der bliver sprøjtet mere fuel i karburatoren vil km. pr. liter-tallet gå tilsvarende ned, men spørgsmålet er hvor meget..
Bliver tallet det samme som før skiven var fjernet, eller er det mere end som så??
VH
MorbidAngel
| |
|
Nej du skal nok regne med størrer forbrug end hel lovlig knallert, måske 20% mere.
VH Palle Hansen
| |
|
ok...
Du skal have mange tak for din store hjælp.....Tror jeg ved nok til at så dyret til at køre som jeg gerne vil...
Om ikke andet så smider jeg lige et indlæg med resultatet, når dyse, ruller og karburatorskive er monteret/fjernet..
VH
MorbidAngel
| |
|
Kan oplyse dig om at de nye ruller gør at den ikke kører mere end 35 og at dysen ingen effekt har...
Så alt i alt en positiv oplevelse
VH
MorbedAngel
| |
|
Der er da noget helt galt, har du prøvet som forsøg at køre et par km uden luftfilter?
Hvad var de gl. rullers vægt?
VH Palle Hansen
| |
|
Ja, den er sgu helt gal...
Nej jeg har kun kørt ca. 1 km med de nye ruller, hvorefter vi skiftede til de gamle ruller igen, hvorefter det virkede igen..
Og nej...ikke uden luftfilter..hvad skulle det gøre??
VH
MorbidAngel
| |
|
Den er altså helt gal... Har lige været ude at rulle en tur med ny dyse og de gamle ruller....den har meget meget svært ved at kommer over 50, hvor den før gerne ville op på ca. 65.....forstår ikke en skid
MorbidAngel
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|