/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Spiritus-kørsel?
Fra : rkl
Vist : 982 gange
120 point
Dato : 26-11-02 02:51

Jeg har for nylig haft en diskussion med en god ven om spirituskørsel og straf.
Diskussionen gik på om passageren, i en bil hvor føreren bliver taget for spirituskørsel, ligeledes kan straffes med fratagelse af kørekortet?
Det skal understreges at vi íkke på nogen måde har intentioner om at køre i påvirket tilstand,
heller ikke som passager. :)

Med venlige hilsen
Rasmus

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 26-11-02 03:08

Jeg mener ikke de kan tage passagerens kørekort MEN de kan vist nok tildele personen en bøde på 400-500.-

Jeg er dog ikke sikker på det

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 26-11-02 03:49

Hej Rasmus!

hvis man er passagerer og man burde vide eller være klar over at føreren er spirituspåvirket, så mener jeg - og jeg er næsten helt sikker - at passageren kan få taget sit kørekort.

Jeg prøver at undersøger og vender tilbage!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 26-11-02 04:24

Hej igen Rasmus!

Her kan du finde færdselsloven: http://www.teori.dk/loven/færdselslovenNy.htm

Øvrige love kan man finde: http://www.retsinfo.dk/

Jeg har prøvet at led; men kan ikke finde noget om at en passager kan straffes; så det kan jo være at jeg tager fejl: Men jeg mener at have hørt / læst det; men man kan selvfølgelig huske forkert.

Så må vi jo håbe på, at der kommer indlæg fra nogen andre, der er mere sikre.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 26-11-02 04:32

Hej igen!

Der står heller ikke noget på politiets side se: http://www.politi.fo/dansk/faerdselsloven.htm

Så det er nok mig der husker galt!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 26-11-02 12:14

Hejsa

- jeg mener også have hørt at politiet kan, i tilfælde hvor de skønner det, idømme passageren straf ( herunder fradømmelse af kørekortet ) - tror bare ikke det er standard procedure, men noget de gør hvis f.eks passageren har kørt/ været passager i andre situationer hvor spiritus har været indblandet.

Hilsen Fnollerpige

Accepteret svar
Fra : Bofh

Modtaget 120 point
Dato : 03-12-02 00:17

Hej

Man kan godt straffes, hvis man er passager, men man kan altså ikke miste kørekortet.

Thomas

Godkendelse af svar
Fra : rkl

Dato : 03-12-02 12:37

Tak for svaret Bofh. Og alle andre!
Jeg skrev en mail til en advokat, lidt optimistisk, men han svarede som du skriver at man kan straffes, men ikke med fratagelse af kørekortet. - Selvom det ville have været rart át vide, hvor du har din info fra? :)

Mvh Rasmus