/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Piaggio Typhoon starter/bat.??
Fra : h_bmv
Vist : 2864 gange
30 point
Dato : 17-02-06 19:19

For min kammerat. Jeg har ikke selv kendskab nok til de EU45'ere.

Piggio'en er lige under 2 år gammel, er helt original og lovlig, men står altid udendørs.

Hans batteri gik død for nogen uger siden, men han klarede sig med kickstarteren. Vi tog så batteriet af i dag, fandt ud af der manglede demineraliseret vand, påfyldte og opladede det lidt , blot 20 minutter med en lader til formålet fra T.hansen. Der var over 12 volt allerede inden opladningen, jeg tror altså ikke at batteriet fejler noget. Eller hvad??

Han monterede batteriet igen, tjekkede sikringen ved batteriet og prøvede at starte, men der skete absolut INTET.

Hvad kan der være galt??????

Vh.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-02-06 19:58

Batteriet har taget skade af en art, og over 12volt er ingen garanti for effekt, altså et batteri kan godt være oppe på volt uden at have nogle amp, og lige så snart det belastes, så dropper voltene.
Køb et nyt, de fås ved thansen til 100kr.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 17-02-06 20:16

ok prøver vi, skal over til ham nu god aften.

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 18-02-06 00:38

Har prøvet et splinternyt batteri nu, men det var ikke det, ergo det har det aldrig været. Der er et eller andet helt andet helt galt.

Nogen bud ???

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-02-06 01:13

Prøv med et par startkabler direkte fra en bil.
Men sker der intet, så er det måske tændingslås, startrelæ, eller startmotor.
Startmotor kan kontrolleres med startkabler sat direkte til den.
Tit er det også kullene der er slidt meget ned i startmotoren.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 18-02-06 02:14

Der sker absolut intet, altså heller ikke lys i instrumenter eller noget som helst. men den kan altså godt startes med kickstarteren .....? hmmmm tændingslåsen .....? kan batteriet elllers være afbrudt andre steder.... Tændingslåsen... men det er vel en større opgave at komme til for alle de skjolde

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 18-02-06 09:36

Pallebhansen, Det med at sætte bilen til, er det ikke kun for at afprøve startermotoren? Men eftersom det ikke lader til at der er strøm nogen steder på scooteren ... ? Pronto?? som jeg har lagt ind et spgm mere for at få nogen flere bud:

For en kammerat.

lige under 2 år gl. Piaggio Typhoon original og lovlig EU45 der altid står udendørs.

Batteriet er konstateret OK, og har hele tiden været det. PÅ TRODS af dette opførte den sig for nogle uger siden nøjagtig som om batteriet tabte spændingen og gik helt død, strømmen forsvandt helt og totalt fra hele scooteren.

Men den kan altså godt startes med kickstartren , hvorfor vi kunne vente med at se på problemet.

Tændingslåsen? kan man prøve med kontaktrens / pronto / WD40 ? det ser noget specielt ud og er det ikke et mindre projekt komme ind til den ?? http://thansen.dk/products.asp?c=660163197&n=1712451327 T.hansen er vel de billigste med disse dele?

kan batteriet være afbrudt andre steder ?

Har også denne 1 dag ældre åbne tråd om emnet: http://kandu.dk/spg83324.aspx

Det kunne jo være sjovt hvis jeg kunne spare ham en tur på værksted, men dette problem har allerede kostet 300 tabte kroner på et nyt vedligelsesholdesfrit batteri og hvad T.hansen påstår er en nødvendig "impulslader" ! ? til at lade batteriet første gang !?

http://thansen.dk/product.asp?c=660163197&n=1712451327&pn=1712451935

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 18-02-06 09:39

-Er ikke hjemme i dagtimerne i dag, men håber der kommer nogen kommentarer der kan hjælpe mig med at indkredse problemet nærmere.

Vh.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 30 point
Dato : 18-02-06 11:30

Ja, et nyt vedligholdelsfri batteri og impulslader er lidt spildt, jeg foretrækker som jeg skrev før, et ganske alm. batteri til 100 kr, da flere forhandlere helt er holdt op med at sælge vedligholdelsfri, på grund af flere forhold.
(impulslader" ! ? til at lade batteriet første gang) Man kan jo bare køre en lang tur, hvis scooteren lader.
Du kan bruge Pronto, eller WD40 alle steder ved elektriske forbindelser, og det kan ikke skade noget, og er også fantastisk gode, men hvis du ikke kan ramme den dårlige forbindelse, så hjælper det jo ikke. Sprøjt også gerne i tændinglåsen.
(men det er vel en større opgave at komme til for alle de skjolde ) Ja, lidt af et puslespil, og man skal kende de nemmeste muligheder, desuden knækker skjoldøjerne let.
Jeg må indrømme, at fejlen jo nok ikke ligger i startmotoren, når der slet ikke er lys på.
Nu er der vel ikke sat alarm på henne i frontskjoldet med strømtyve, som let kan ødelægge forbindelserne til tændingslåsen?
(T.hansen er vel de billigste med disse dele) som regel ja.
Jeg tror fejlen ligger i stikket til Lade/spændingsregulator,
http://thansen.dk/product.asp?c=660163197&n=1712451327&pn=1712451919 som sidder til venstre for forlygten inde bag frontskjoldet (Nogle modeller sidder den oppe bag venstre sideskjold) Så jeg ser 2 muligheder: Tændingslås-forbindelser eller forbindelser til Lade/spændingsregulator, så frontskjoldet skal af.
Nu har i prøvet at holde begge bremser inde, når i prøver selvstarteren?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 18-02-06 23:54

tusind tak pallebhansen, prøver at tjekke eller spraye de forbindelser, hvis det ikke hjælper må jeg nok lade sagen gå videre til cykelsmeden. Øv.... Jeg har et multimeter, men ved ikke hvad skal måle på de forskellige fobindelser.

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 19-02-06 00:00

Pallebhansen smider du ikke lige noget her så jeg kan få ryddet : http://kandu.dk/spg83348.aspx

Godkendelse af svar
Fra : h_bmv

Dato : 19-02-06 18:55

Tak for svaret pallebhansen. Dejligt med en Kandu-bruger som faktisk lægger mærker til det hele man skriver. Vi har ikke fået prøvet noget i dag. Der er ikke alarm på.

Vh.