Pronto og WD40 er fugtfortrængere, da de indeholder silikoneolie, men jeg kan ikke se hvad de har med dårlig tomgang at gøre?
Dit problem er nok enten en stoppet tomgangsdyse (Den lille der sidder ved siden af hoveddysen), eller simpelthen manglende justering af karburatorens tomgangsjusteringer.
Grunden til det sker når den bliver varm, er at så er den automatiske chokker slået fra, og derfor tyder dit problem på mangel på benzin ved tomgang.
JUSTER KARBURATOR:
Den store fingerskrue som der tit er på, hæver bare gasspjældet. Kalder jeg her nr1
Den mindre skrue, giver benzin udeom gasspjældet, og skal normalt stå 1,5 omgang ude. Nr 2.
Start med at skrue 2 i bund (ikke for hårdt), skrue den så 1 1/2 omg. ud.
Start og skru 1 så langt ind at du kan høre at den kører stærkere.
(1 skal også kunne skrues så langt ud at motoren dør, ellers er gaskabelet for stramt og holder spjældet for højt oppe.)
Du stiller 1 til normal tomgang.
Så justeres 2 til hurtigste motorgang, ved at justere 1/4 omg. ad gangen og vente lidt, dog skal der aldrig stilles mere end + - 1/2 omg. D.v.s. skal ende et sted mellem 1 og 2 omg. ude.
Så gentages: Stil 1, og stil 2
Kan karburatoren ikke stilles ind efter ovennævnte metode, så er der noget galt, feks. stoppet tomgangsdyse, eller fejl i automatisk chokker, eller falsk luft mellem karburator og cylinder, eller membran.
VH Palle Hansen