/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Installation af digital kamera
Fra : Mosebaek
Vist : 4383 gange
200 point
Dato : 30-01-06 10:14

Jeg har købt en Fujifilm IX-30 digitalkamera.Jeg ved godt det er en billig og enkelt kamera.Men den ta`r nogle gode billeder.(Har haft den forbunden til tv).
Men mit store problem er at den ikke kan programeres i windows xp.Dermed kan jeg ikke download billederne,fra den.Der medfulgte en installations-cd for windows 98
og windows 2000.Brugsanvisningen påstår,at i windows xp,skal kamera`et bare forbindes til pc`en,og så fremstår den som en flytbar disk.Der fremkommer også en oplysning
om at ny hardware er fundet,men når jeg klikker på den i "stifinder", "fryser" det hele blot.(Cursor skifter bare til "timeglas").Så sker der ellers kun det at kamera`et,står og bibber med mellemrum.Jeg er ked af bare at smide den i skraldespanden,som ubrugelig.Findes der en driver,man kan download,eller en anden løsning på problemet.Jeg ved det kan funke,da jeg har set
den virke på en XP komputer.Men ejeren (nok ligeså uvidende som jeg) ved ikke hvordan det blev
gjort,da det blev udført af en ekspert,ansat offentlig.
Håber meget på hjælp fra Kandu eksperterne.(Ved godt det er en "skod" kamera,men alligevel....)
VH. Mosebaek.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-06 10:37

Der er ingen tvivl om, at driveren er med Windows XP, men tilsyneladende skal man bruge den medfølgende software.
En forudsætning for, at den virker er at du har den rigtige USB driver til dit bundkort installeret.
http://www.fujifilm.com/JSP/fuji/epartners/ServiceSupportBrowse.jsp?textsearch=true

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-01-06 10:39

Prøv at gå ind i - kontrolpanel - tilføj hardware - og kør guiden.Cameraet skal være tilsluttet pc'en

og være tændt. Læg din cd i drevet for det er muligt at den så vil hente driveren

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-06 10:54
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-06 10:56
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-01-06 11:16

Tålmodighed er en dyd, også hvor driveren du skal bruge er i Windows XP, du skal ikke klikke på noget som helst, bare vente når boblen med DER ER FUNDET NY HARDWARE kommer, under et minut senere kommer der en ny boble DEN NYE HARDWARE ER INSTALERET OG KLAR TIL BRUG, prøv så at klikke på DENNE COMPUTER der ligger et ny drev, dit kamera, lige til at åbne.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-06 11:24

Fuldstændigt rigtigt o.v.n. men noget tyder på at der er kendte problemer omkring de kameraer og Plug'n Play på Windows XP og derfor kunne det sikkert være en god ide at hente en utility til at tjekke funktionen fra Microsoft.
Jeg har for øvrigt ofte oplevet problemer omkring twain baseret hardware og så XP fordi XP har indbygget funktionalitet til disse ting.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-01-06 13:21

Der sker desværre ikke ret meget,med min kamera.I "Denne Computer" står den som flytbar disk.
Men jeg kan ikke komme i kontakt med den på nogen måde.Hvis jeg kører cd`en,står navnet dog i
"Tilføj eller fjern programmer".Men intet om hvor stor programmet er.Så det er helt tydelig den
ikke er installeret.Heller ikke O.V.N.`s indlæg har båret frugt,desværre.Den bobler godtnok op med
"Ny Hardware er fundet",men mere sker der ikke.Jeg kan ikke "få fat i den".Når jeg kører guiden
"Tilføj Hardware" griner den mig i hovedet med ordene "Denne enhed fungerer korrekt".Godaw do.
Håber på irettesættelse/forslag.Ellers ender den nok alligevel i jerncontaineren.

VH.Mosebaek.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-06 13:23

Har du prøvet at køre den Microsoft tool som Fujifilm anbefaler?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-01-06 14:43

Der er ikke noget på Fujifilm`s side jeg kan bruge.Man kan end ikke finde IX-30 nævnt nogen
steder.Selv i deres udgående modeller findes den ikke.De vil nok ikke lægge navn til længere.

VH.Mosebaek.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-06 15:02

Den danske side indeholder kun datablade på nye kameraer, men den amr. har det hele dog skal du være opmærksom på, at navnene kan være ændret, men da de har problemer med nogen af kameraerne og XP er det da ulejligheden værd at køre det Microsoft værktøj de anbefaler
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=c680a7b6-e8fa-45c4-a171-1b389cfacdad&DisplayLang=en

Det kan måske få den til at indlæse. Du skal bare lade dem verificere at din XP er ægte.
Fotogrej der driller skal der ofte hekses lidt med.

Kommentar
Fra : orpe

Dato : 30-01-06 16:35

Hej er der sd kort i for så kan du bare flytte billerder derover på og så via en usb port ind på pc.

Hilsen Orpe

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 30-01-06 17:27

Har lige siddet med et kamera hvor jeg havde samme problem.

Havde installeret den medfølgende software, men PC’en kunne ikke få kontakt med kameraet.
Jeg fandt ud af at der ikke var nok strøm på kameraet, kom et par friske i baterier i – og så var problemet løst.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-01-06 21:33

ØØØHHH....sd kort ??? Kamera eller computer.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-01-06 01:39

Kameraet Mosebaek, har en kortlæser til computeren er problemet løst, ellers er det en mulighed at købe en de koster ikke alverden, her et link til edbpriser: http://www.edbpriser.dk/Showsubcategory.asp?ID=215 på siden kan klikke på korttypen dit kamera bruger, og finde en der passer til dit forbrug, de fleste kan læse mere end en type kort, så du er sikret når du skifter kamera

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-01-06 07:54

Hej O.V.N. Jeg var i tvivl om kortet.Jeg har aldrig hørt et SD kort.(Der er mange forskellige).
Kortet i mit camera er en Smart Media 3V.Andet står der ikke på den,udover en flercifret nummer.
Men "Smart Media" er jo en vid begreb.Jeg mener,selv et parabol-kort,kaldet for Smart Media.
Men jeg tror,ved at se dit link,at SD står for Secure Digital.
Nu må vi lige se,men jeg tror nu ikke at jeg vil ofre en 3oo til 400 Kr. for at få en camera til
179 Kr. til at virke.Så må jeg hellere skrotte den.
Jeg har tænkt på om manglende opdateringer af pc`en,kan være en medvirkende årsag til
problemerne med cameraet.Jeg har nemlig før sprunget dem over,fordi de krævede XP cd`en,og
en sådan har jeg ikke.(Alt var installeret på pc`en).Og maskinen kører ellers meget fin uden.

VH. Mosebaek.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-01-06 11:08

og det er netop dine opdateringer der kan være årsag til at du bør køre
<<Autoplay Repair Wizard>> men det vil du åbenbart ikke.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-01-06 14:44

Tak for kommentar,BjarneD.Jo,der er intet jeg vil hellere.Spørgsmålet er bare hvordan.
Har du tid,vil jeg blive glad for en lille brugsanvisning.Jeg er jo stadigvæk lidt af en
nybegynder/tumpe,med dette hersens pc.Jeg er nok også for forsiktig,bange for at lortet tilter lige
pludseligt.

VH.Mosebaek.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-01-06 15:04

Nu er der jo ingen garanti for at det er løsningen, men jeg syntes at det er et godt forsøg når andre Fujifilm cameraer har haft problemet og de bruger jo ofte samme funktioner.
Du skal jo bruge dette link:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=c680a7b6-e8fa-45c4-a171-1b389cfacdad&DisplayLang=en
Programmet vil søge efter defekte autoplay funktioner og evt. reparere.

Microsoft har strammet op så de vil vide om du har en legal Windows XP og derfor skal du klikke på knappen Continue
Når valideringen er udført skulle der komme en boks med Installationsvalg klik på installer
og derefter på Download - vælg Kør
Du vil blive bedt om at pege på det drev (kameraet) der ikke kører
længere kan jeg ikke lige hjælpe, men spørg.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-01-06 15:06

Det er denne der fik mig til at foreslå det:
Citat
Description
When I connect my FinePix camera to my computer, the AutoPlay Wizard does not launch as shown in the manual. I have Windows XP and I have installed the FinePix Viewer software.

Cause
AutoPlay is a Windows XP feature. The AutoPlay setting may not be working properly in your Operating system. This situation is not the result of a faulty camera or FinePix Viewer software.

Solution
We suggest running the Microsoft AutoPlay Repair Wizard utility which is available as a free download from the Microsoft Download Center. The AutoPlay Repair Wizard scans your computer devices to find defective AutoPlay settings, and attempts to fix those it finds. To download this utility, please go to the Microsoft Download Center and enter "AutoPlay" in the Keyword box.

Det får mig til igen, at spørge om du har installeret softwaren fra CD-rom??

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-01-06 18:34

Nej,det har jeg ikke,BjarneD. CD`en dækker kun windows 98 og windows 2000.Jeg har prøvet en
"hjælpeprogram" i XP,der skulle kunne manipulere windows 98/2000 filer til XP.(Eller omvendt).
Men det lykkes altså ikke.Jeg kan tydeligt se på "filstatus",(skilt med bjælke og filnavne) mens installation kører,at den bare "skøjter" hen over det hele."Bjælken" når kun halvvejs igennem,så er
det hele væk.En ny skilt dukker op og forsvinder på samme måde.Til sidst står der med flammeskrift
at installationen er udført.Går jeg ind i "Tilføj eller fjern programmer",som en slags kontrol,er nav-
net på kamera godtnok på listen,men ingen angivelse af størrelse på programmet (MB).
Så det er helt tydeligt der foregår kun en delvis installation.
Nu har jeg nørklet med det mere eller mindre i 3 dage,så jeg resignerer.....

VH.Mosebaek.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 200 point
Dato : 31-01-06 18:45

Hmm. den er svær at takle på afstand.
Hvis du køre den rep. jeg foreslog skal du på et tidspunkt angive det drev som er kameraet for at kunne udføre reparationen.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-02-06 09:38

Tak for svaret BjarneD.Og unskyld,det har trukket ud.Nu ta`r jeg en pause med kamera`et.

VH.Mosebaek.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-02-06 09:42

Jeg fik på et tidspunkt en tilgiftsgave fra bladet Digitalfoto, som var en kortlæser. Du kunne jo holde øje med sådan noget hvis memorycardet er et af de sædvanlige formater.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-02-06 20:11

Hej igen.

Jeg har en god og en dårlig nyhed.Den dårlige først:Jeg er en større tumpe,end jeg selv troede.
Den gode:Kamera kontra pc,virker perfekt.Konen kom med et tip,hun havde hørt fra en kollega:Den
type pc har da kortlæser.Så kiggede jeg nærmere bag ved den nedrullede luge.Jo,jo,der sidder to
kortlæsere.Kortet ud af kamera`et,ind i læseren og da jeg havde åbnet "stifinder",var kortet
registreret og en enkelt klik,så lå billederne på pc`en.Enkelt og nemt.Men det er tumpet,jeg ikke
har tænkt på det før.

VH.Mosebaek.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-02-06 20:16

Det løste problemet selv om vi ikke fandt forklaringen.
DEr er mange inkl. mig selv der bruger kortlæser fordi det er hurtigere end at indlæse direkte fra kameraet.
God fornøjelse og glem alt det andet bøvl.

Kommentar
Fra : kbloch

Dato : 02-07-07 22:38

En XP-driver kan hentes her . Selvom siden er fra Italien er driveren OK *S*
http://www.fujifilm.it/aree/supporto/driver/download/IX-30/default.asp